e-Pedagogium 2012, 12(3):113-122 | DOI: 10.5507/epd.2012.040
Výchova dítěte jako nástroj lidské evoluce - teoretické a praktické motivy v pedagogickém myšlení Ellen Key a Rudolfa Steinera
- Prof. Dr. Ehrenhard Skiera, Universität Flensburg, e-mail: skiera@uni-flensburg.de
Článek se zaobírá vybranými aspekty výchovného myšlení u Ellen Key a Rudolfa Steinera. Studie poukazuje na jistou uzavřenost pedagogického myšlení u těchto autorů a na aspekty totalitarismu, který je možno za jejich pedagogickými idejemi číst. Přestože jak Ellen Key, tak Rudolf Steiner hovoří o lásce k dítěti, jeho osbnosti apod, shledáváme za jejich myšlenkami obrat od hodnot osvícenství a příklon k autoritativním modelům pojetí reality a člověka.
Klíčová slova: Reformně pedagogické hnutí, Rudolf Steiner (1861-1925), Ellen Key (1849-1926), totalitarismus, svoboda, autorita
Education of Children as a Tool of Human Evolution - Theoretical and Practical Motives in Educational Philosophy of Ellen Key and Rudolph Steiner
The article deals with selected aspects of educational philosophy of Ellen Key and Rudolf Steiner. It highlights the relatedness of pedagogical thinking of these authors and certain totalitarianism that is inherent in their pedagogical ideas. Although both Ellen Key and Rudolf Steiner speak of love for children and for children's personalities, in their thinking we can see a diversion from the values presented by the Enlightenment and a shift towards authoritative concepts of reality and man.
Keywords: Reform pedagogical movement, Rudolf Steiner (1861-1925), Ellen Key (1849-1926), totalitarianism, freedom, authority
Zveřejněno: 1. červen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- BAI, S. u.a.: Die Rudolf Steiner Schule Ruhrgebiet: leben, lehren, lernen in einer Waldorfschule. Reinbek bei Hamburg, 1976.
- GABRIEL, W.; SCHNEIDER, P. Die Waldorfschule und ihr internationales Umfeld. In Röhrs, H.; Lenart, V. (ed.). Die Reformpädagogik auf den Kontinenten. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1994.
- KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
- KEY, E. Das Jahrhundert des Kindes. Autorisierte Übertragung von Francis Maro, Berlin: S. Fischer, 1905.
- KIERSCH, J. Die Waldorfpädagogik - Eine Einführung in die Pädagogik Rudolf Steiners. Stuttgart 1979.
- MANTON, K. Establishing the fellowship: Harry Lowerison and Ruskin School Home, a turn of the century socialist and his educational experiment. History of Education, 1997, r. 26, č. 1, s. 53-70.
Přejít k původnímu zdroji...
- PETERSEN, P. Die neueuropäische Erziehungsbewegung. Weimar: Hermann Böhlau. 1926.
- SKIERA, E. Reformpädagogik in Geschichte und Gegenwart. Eine kritische Einführung. München und Wien: Oldenbourg 2010.
Přejít k původnímu zdroji...
- STEINER, R. Aus der Akasha-Chronik. Dornach: Rudolf Steiner Verlag, 1995.
- STEINER, R. Die Erziehung des Kindes vom Gesichtspunkte der Geisteswissenschaft. Dornach: Rudolf Steiner Verlag, 1973.
- STEINER, R. Erziehungs - und Unterrichtsmethoden auf anthroposophischer Grundlage. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben 1960.
- STEINER, R. Geisteswissenschaftliche Sprachbetrachtungen, Eine Anregung für Erzieher, Sechs Vorträge, gehalten in Stuttgart vom 26. Dezember 1919 bis 3. Januar 1920 für die Lehrer der Freien Waldorfschule. Dornach: Rudolf Steiner Verlag, 1981.
- VON HEYDEBRAND, C. Vom Lehrplan der freien Waldorfschule. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben, 1962.
- WEHR, G. Rudolf Steiner. Zürich: Diogenes, 1993.
- WEISSER, J. Das heilige Kind. Über einige Beziehungen zwischen Religionskritik, materialistischer Wissenschaft und Reformpädagogik im 19. und zu Beginn des 20. Jahrhunderts. Würzburg: Ergon Verlag, 1995.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.