e-Pedagogium, 2003 (roč. 3), číslo 3
Slovenština v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ (po r. 1993)
Representation of Slovak lessons in schoolbooks for higher step of Elementary School
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Příspěvek popisuje zastoupení učiva o slovenštině v některých vybraných učebnicích (a učebnicových řadách) pro 8. a 9. ročník českých ZŠ. Zaměřuje se zejména na učebnice nakladatelství JINAN, PRODOS a ALTER.
Poezie v hodinách literatury na základní škole
Problems of teaching poetry at the elementary schools
Jaroslav Vala
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Článek se zabývá problematikou vyučování poezie na základních a středních školách. Výsledky výzkumného šetření provedeného mezi 114 studenty gymnázia naznačují, že je třeba v hodinách literatury především zlepšit vzájemnou komunikaci mezi učitelem a žákem. Při interpretaci poezie je třeba více vycházet z teorie recepční estetiky, podle níž nelze definovat jediný možný význam uměleckého literárního textu.
OCR technologie v pedagogických disciplínách
(stručný úvod do problematiky)
Using OCR technology in pedagogical sciences
Kamil Kopecký, David Nocar, Roman Kopecký
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Tento článek popisuje OCR technologii digitálního převodu textu z papírové do elektronické podoby, zaznamenává i stručný historický vývoj tohoto know-how, srovnává dostupný software, vyvinutý pro práci s OCR. Zároveň naznačuje i možnosti použití této v pedagogických humanitních i exaktních disciplínách.
Evaluace a autoevaluace vzdělávacích cílů pomocí rozvoje klíčových kompetencí
Jana Vašťatková
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Tento příspěvek se zabývá problematikou naplňování vzdělávacích cílů. Autoevaluace činnosti učitele představuje jednu z možných evaluací dosahování obecných vzdělávacích cílů i konkrétních cílů v hodinách. Dále jsou objasněny klíčové kompetence, které si mají žáci osvojit v průběhu elementárního vzdělávání. Podpora sebereflexe žáků, např. v rámci hodin cizího jazyka, může významně napomoci rozvoji jejich kompetencí.
Kritéria evaluace elektrotechnické a elektronické stavebnice
The standards of evaluation of the elektrotechnical and the electronic brick-box
Čestmír Serafín, Lenka Partíková
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Hodnocení učebních pomůcek používaných ve vyučovacím procesu patří mezi základní kompetence učitele. Hodnocení elektrotechnické stavebnice je specifická činnost učitele vzhledem k jejímu postavení a funkci ve výuce.
Hodnocení učebnice Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol: Provoz a údržba domácnosti
Vladislav Hodis
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Stať prezentuje hodnocení vybrané učebnice pro technický předmět (Praktické činnosti) na ZŠ. Učebnice je analyzována ze dvou hledisek, jsou to obtížnost výkladového textu a didaktická vybavenost. Na základě vypočítaných hodnot lze konstatovat, že obtížnost výkladového textu učebnice je přiměřená pro žáky 6. - 9. ročníku (optimálně vyhovuje pro 7. ročník) a že didaktická vybavenost učebnice není dostatečná.
Speciálně pedagogický systém v USA se zvláštním ohledem na péči o děti s poruchami učení
Ludmila Chlupová
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Tento článek podává přehled o struktuře a systému speciální pedagogiky v USA. Celý systém je rozdělen do jednotlivých kategorií. Informuje o základních právních úpravách týkajících jedinců se zvláštními potřebami v USA.Závěrečná část se soustředuje se na možnosti vzdělávání, které nabízí americký systém dětem s poruchami učení.
Seznámení s výsledky výzkumného šetření v oblasti hodnocení fonematického sluchu u dětí s mentální retardací
Gabriela Smečková
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Příspěvek seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno na zvláštních školách v ČR, a to u dětí s diagnózou lehká a střední mentální retardace.
První problém Pampaedie J. A. Komenského aneb úvaha o úpravě každé z věcí i člověka k příslušnému cíli
Jiří Pospíšil
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Tato krátká filosoficko-pedagogická studie si klade za cíl přiblížit pansofickou a pampaedickou problematiku v díle Jana Amose Komenského a poukázat na problém chápání a definice přirozeného cíle člověka v moderní pedagogice.
Jak můžeme podporovat klima třídy
Jana Kašpárková
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Tento příspěvek se zabývá problematikou rozvoje klimatu třídy a podporou učební motivace. Naznačuje perspektivy rozvoje třídního kolektivu, předpoklady pro učební motivaci a princip Pygmalion-efektu jako jednu z forem podpory motivace žáků.
Stav kardiovaskulárního systému a jeho schopnost reakce na normovanou zátěž ve vztahu k BMI u dětí ve věku 7 - 15 let v regionu Olomouc
The condition of a cardiovascular system and its reaction to the standardized stress in relation to BMI of children at age of 7 to 15 years in the Olomouc region
Michaela Hřivnová, Marcela Eštočáková
e-Pedagogium 2003, 3(3)
Provedly jsme stanovení klidových hodnot krevního tlaku a srdeční frekvence u dětí ve věku 7 - 15 let v jednotlivých věkových kategoriích a ve vztahu k hmotnostně výškovému poměru BMI. Také jsme vyhodnotily reakci kardiovaskulárního systému na normovanou zátěž u námi vyšetřovaných dětí. Dospěly jsme k závěrům, že stav kardiovaskulárního systému námi sledovaných dětí je v klidových podmínkách v rozmezí fyziologických norem stanovených pro daný věk a pohlaví. Jen v ojedinělých případech jsme zaznamenaly vyšší či patologické hodnoty krevního tlaku a srdeční frekvence, a to převážně u dětí se zvýšenou a nadměrnou hmotností až obezitou. Alarmující je však...