e-Pedagogium, 2003 (roč. 3), číslo 3

Slovenština v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ (po r. 1993)

Representation of Slovak lessons in schoolbooks for higher step of Elementary School

Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2003, 3(3)

Příspěvek popisuje zastoupení učiva o slovenštině v některých vybraných učebnicích (a učebnicových řadách) pro 8. a 9. ročník českých ZŠ. Zaměřuje se zejména na učebnice nakladatelství JINAN, PRODOS a ALTER.

Poezie v hodinách literatury na základní škole

Problems of teaching poetry at the elementary schools

Jaroslav Vala

e-Pedagogium 2003, 3(3)

Článek se zabývá problematikou vyučování poezie na základních a středních školách. Výsledky výzkumného šetření provedeného mezi 114 studenty gymnázia naznačují, že je třeba v hodinách literatury především zlepšit vzájemnou komunikaci mezi učitelem a žákem. Při interpretaci poezie je třeba více vycházet z teorie recepční estetiky, podle níž nelze definovat jediný možný význam uměleckého literárního textu.

OCR technologie v pedagogických disciplínách
(stručný úvod do problematiky)

Using OCR technology in pedagogical sciences

Kamil Kopecký, David Nocar, Roman Kopecký

e-Pedagogium 2003, 3(3)

Tento článek popisuje OCR technologii digitálního převodu textu z papírové do elektronické podoby, zaznamenává i stručný historický vývoj tohoto know-how, srovnává dostupný software, vyvinutý pro práci s OCR. Zároveň naznačuje i možnosti použití této v pedagogických humanitních i exaktních disciplínách.

Evaluace a autoevaluace vzdělávacích cílů pomocí rozvoje klíčových kompetencí

Jana Vašťatková

e-Pedagogium 2003, 3(3)

Tento příspěvek se zabývá problematikou naplňování vzdělávacích cílů. Autoevaluace činnosti učitele představuje jednu z možných evaluací dosahování obecných vzdělávacích cílů i konkrétních cílů v hodinách. Dále jsou objasněny klíčové kompetence, které si mají žáci osvojit v průběhu elementárního vzdělávání. Podpora sebereflexe žáků, např. v rámci hodin cizího jazyka, může významně napomoci rozvoji jejich kompetencí.

Kritéria evaluace elektrotechnické a elektronické stavebnice

The standards of evaluation of the elektrotechnical and the electronic brick-box

Čestmír Serafín, Lenka Partíková

e-Pedagogium 2003, 3(3)  

Hodnocení učebních pomůcek používaných ve vyučovacím procesu patří mezi základní kompetence učitele. Hodnocení elektrotechnické stavebnice je specifická činnost učitele vzhledem k jejímu postavení a funkci ve výuce.

Hodnocení učebnice Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník základních škol: Provoz a údržba domácnosti

Vladislav Hodis

e-Pedagogium 2003, 3(3)  

Stať prezentuje hodnocení vybrané učebnice pro technický předmět (Praktické činnosti) na ZŠ. Učebnice je analyzována ze dvou hledisek, jsou to obtížnost výkladového textu a didaktická vybavenost. Na základě vypočítaných hodnot lze konstatovat, že obtížnost výkladového textu učebnice je přiměřená pro žáky 6. - 9. ročníku (optimálně vyhovuje pro 7. ročník) a že didaktická vybavenost učebnice není dostatečná.

Speciálně pedagogický systém v USA se zvláštním ohledem na péči o děti s poruchami učení

Ludmila Chlupová

e-Pedagogium 2003, 3(3)  

Tento článek podává přehled o struktuře a systému speciální pedagogiky v USA. Celý systém je rozdělen do jednotlivých kategorií. Informuje o základních právních úpravách týkajících jedinců se zvláštními potřebami v USA.Závěrečná část se soustředuje se na možnosti vzdělávání, které nabízí americký systém dětem s poruchami učení.

Seznámení s výsledky výzkumného šetření v oblasti hodnocení fonematického sluchu u dětí s mentální retardací

Gabriela Smečková

e-Pedagogium 2003, 3(3)  

Příspěvek seznamuje s výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno na zvláštních školách v ČR, a to u dětí s diagnózou lehká a střední mentální retardace.

První problém Pampaedie J. A. Komenského aneb úvaha o úpravě každé z věcí i člověka k příslušnému cíli

Jiří Pospíšil

e-Pedagogium 2003, 3(3)  

Tato krátká filosoficko-pedagogická studie si klade za cíl přiblížit pansofickou a pampaedickou problematiku v díle Jana Amose Komenského a poukázat na problém chápání a definice přirozeného cíle člověka v moderní pedagogice.

Jak můžeme podporovat klima třídy

Jana Kašpárková

e-Pedagogium 2003, 3(3)  

Tento příspěvek se zabývá problematikou rozvoje klimatu třídy a podporou učební motivace. Naznačuje perspektivy rozvoje třídního kolektivu, předpoklady pro učební motivaci a princip Pygmalion-efektu jako jednu z forem podpory motivace žáků.

Stav kardiovaskulárního systému a jeho schopnost reakce na normovanou zátěž ve vztahu k BMI u dětí ve věku 7 - 15 let v regionu Olomouc

The condition of a cardiovascular system and its reaction to the standardized stress in relation to BMI of children at age of 7 to 15 years in the Olomouc region

Michaela Hřivnová, Marcela Eštočáková

e-Pedagogium 2003, 3(3)  

Provedly jsme stanovení klidových hodnot krevního tlaku a srdeční frekvence u dětí ve věku 7 - 15 let v jednotlivých věkových kategoriích a ve vztahu k hmotnostně výškovému poměru BMI. Také jsme vyhodnotily reakci kardiovaskulárního systému na normovanou zátěž u námi vyšetřovaných dětí. Dospěly jsme k závěrům, že stav kardiovaskulárního systému námi sledovaných dětí je v klidových podmínkách v rozmezí fyziologických norem stanovených pro daný věk a pohlaví. Jen v ojedinělých případech jsme zaznamenaly vyšší či patologické hodnoty krevního tlaku a srdeční frekvence, a to převážně u dětí se zvýšenou a nadměrnou hmotností až obezitou. Alarmující je však...