Poezie v hodinách literatury na základní škole
- Katedra českého jazyku a literatury PdF UP v Olomouci
Článek se zabývá problematikou vyučování poezie na základních a středních školách. Výsledky výzkumného šetření provedeného mezi 114 studenty gymnázia naznačují, že je třeba v hodinách literatury především zlepšit vzájemnou komunikaci mezi učitelem a žákem. Při interpretaci poezie je třeba více vycházet z teorie recepční estetiky, podle níž nelze definovat jediný možný význam uměleckého literárního textu.
Klíčová slova: Literární výchova, interpretace literárního textu, interpretace poezie, recepční estetika, učitel literární výchovy.
Problems of teaching poetry at the elementary schools
The paper deals with the problems of teaching poetry at the elementary and secondary schools. The results of investigative research, made among 114 students at the grammar school, show that at the first place there is a need of improving mutual communication between teacher and student in the literature classes. At the interpretation of poetry we must come out from the theory of response aesthetics by which we can´t define the only possible meaning of artistic literary work.
Keywords: Literature class, interpretation of literary work, interpretation of poetry, response aesthetics, teacher of literature.
Zveřejněno: 1. červen 2003 Zobrazit citaci
Reference
- ATKINSON, J. How children read poems at different ages. English in Education, 1985, roč. 19, č. 1, s. 22-34.
Přejít k původnímu zdroji...
- BENTON, P. Teaching Poetry: the retoric and the reality. Oxford Review of Education, 1984, roč. 10, č. 3, s. 319-327.
Přejít k původnímu zdroji...
- FLEMING, M. Pupils´preception of the nature of poetry. Cambridge Journal of Education, 1992, roč. 22, č. 1, s. 31-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- PIKE, M. Pupils´poetics. Changin English: Studies in Reading & Culture, 2000, roč. 7, č. 1, s. 45-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- TRAVERS, M. The poetry teacher: behaviour and attitudes. Research in the Teaching of English, 1984, roč. 18, č. 4, s. 367-385.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.