e-Pedagogium 2003, 3(3)

Evaluace a autoevaluace vzdělávacích cílů pomocí rozvoje klíčových kompetencí

Jana Vašťatková
Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PdF UP v Olomouci

This article deals with the problematic of educational objectives achieving. Teacher's work autoevaluation represents one possible way of evaluation in the area of achieving general objectives as well as specific aims during instruction. The explanation of the term general competencies is further presented, as pupils should acquire these key competencies during elementary education. The support of pupils' self-reflection, e.g. within foreign language lessons, can significantly help in the development of their competencies.

Keywords: Evaluation, autoevaluation, self-reflection, key competences and their development, assessment, educational objectives, specific aims, teacher, pupil

Published: June 1, 2003  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vašťatková, J. (2003). Evaluace a autoevaluace vzdělávacích cílů pomocí rozvoje klíčových kompetencí. e-Pedagogium3(3), 
Download citation

References

  1. BENEŠ, E. aj. Metodika cizích jazyků. Státní pedagogické nakladatelství, Praha : 1971. ISBN 14-458-70.
  2. BLACK, P. Testing: Friend or Foe. The Theory and Practice of Assessment and Testing. London : The Falmer Press, 1998. ISBN 0 7507 0729 1.
  3. BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  4. LERNER, I.J. Didaktické základy metod výuky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
  5. HELUS, Z. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci škol. In Musil, J. V. Speciální psychologie. Pedagogicko psychologické kompetence učitele. Olomouc : Psychologická a výchovná poradna v Olomouci a CMTF UP, 2001. ISBN 80-238-8932-X.
  6. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 8071780227.
  7. PASH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  9. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
  10. PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  11. RÝDL, K. aj. Sebehodnocení školy. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-04-7.
  12. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 8071782629.
  13. STOJAN, M. Základní pedagogické kategorie. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1964-6.
  14. ŠTĚPÁNEK, F. Řízení školy, na pomoc ředitelům škola učitelům. Brno: SIGNET, 1993. ISBN 80-900605-1-X.
  15. Všeobecná encyklopedie: Svazek 4 K-L, 1. vyd. Praha : Diderot, 1999. ISBN 80-902-555-6-6.
  16. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X
  17. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). Praha: MŠMT, 2001. [cit.2003-10-1]. Dostupné na WWW:<b></b> < http://www.msmt.cz >
  18. Rámcový vzdělávací program pro základní školy. [cit. 2003-10-1]. Dostupné na WWW<b>:</b> < http://www.msmt.cz >pod odkazem regionální školství.
  19. Standard základního vzděláváni. Učitelské noviny, 1994, roč. 97, č. 31
  20. Vzdělávací program Občanská škola. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-107-X.
  21. Vzdělávací program ZŠ. Fortuna MŠMT, 2001. ISBN 80-7168-595-X.
  22. Vzdělávací program Národní škola, vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního školství. Praha : Státní pedagogické nakladatelství,1997. ISBN 80-04-26683-5.
  23. Zpráva ČŠI 2001/2. [cit.2003-30-1]. Dostupné na WWW:<http://csicr.cz/frameset.html>

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.