e-Pedagogium, 2017 (roč. 17), číslo 1
Úvod
Úvodník
Redakce
e-Pedagogium 2017, 17(1):5-6
Odborné články a statě
Čo sú sociálne vedy, nejednoznačnosť a veľká variabilita významu pojmu sociálno
What are the social sciences, ambiguity and great variability of the meaning of the term "the social"
Peter Ondrejkovič
e-Pedagogium 2017, 17(1):7-24 | DOI: 10.5507/epd.2017.002
Či vôbec možno hovoriť o vede mimo prírodných vied, vychádza z prekonaného klasického poňatia vedy, založené na newtonovskom a karteziánskom modelom vedy. Sociálne vedy predstavujú aj prekonané poňatie vedy, vybudované metódou rozčleňovania na časti a ich skladania v zhode so zákonmi klasickej príčinnosti, ktorá utvárala striktne deterministický obraz sveta. Klasické predstavy o prísne deterministických zákonoch ustupujú a javia sa ako zložitá sieť vzťahov medzi rozličnými časťami sociálnej skutočnosti. Tá pozostáva nie iba z racionálne konajúcich bytostí a nemožno ju pochopiť, podobne ako i spoločnosť, iba prostredníctvom logickej úvahy, zredukovaním...
Kontroverze humanismu a jeho dědictví v sociálních vědách a v pedagogice
Controversy of Humanism and its Heritage in the Social Sciences and Pedagogy
Jaroslav Koťa, Martin Strouhal
e-Pedagogium 2017, 17(1):25-34 | DOI: 10.5507/epd.2017.003
Stať vychází z úvahy o podstatě lidskosti v sociálních vědách a pedagogice na konci šestého století trvání dějin humanismu. Stručně popisuje vývojové fáze humanismu a jeho odlišná hodnocení. Poukazuje na problémy s vymezením pojmů jako jsou humanismus a lidskost, neboť se v jejich případě nejedná o pojmy vědecké, nýbrž filosofické a ideologické. Autoři usilují především o zachycení dvojznačnosti, kterou je možné spatřovat ve vlivu humanistických idejí na kulturní a sociopolitický vývoj Evropy. V souvislosti s hledáním adekvátního pojmu člověka text připomíná problém redukcionismu ve vědách o člověku, které na lidském životě zachycují vždy jen určitý...
Problém metody morálních dilemat v etické výchově
Issue of the Method of Moral Dilemmas in Ethics Education
Jan Hábl, Jan Polinský
e-Pedagogium 2017, 17(1):35-45 | DOI: 10.5507/epd.2017.004
Záměrem příspěvku je zodpovědět otázku, zda je metoda tzv. morálních dilemat vhodným nástrojem pro výuku etické výchovy. V práci představíme základní ideovou koncepci dvou osobností psychologie morálky, Jeana Piageta a Lawrence Kohlberga. Následně objasníme metodu morálních dilemat a ověříme její efektivitu či užitelnost v pedagogické praxi. Morální vývoj jedince je ve školním prostředí pedagogicky ovlivnitelný. Morální dilemata jsou účinným nástrojem v etickém vychovatelství, ovšem pouze pro jedince, kteří dosáhli určitého stupně morálního vývoje.
Učitelské sebepojetí - podněty k auto-evaluaci a výzkumu
Self-concept of Teachers - Suggestions for Self-evaluation and Research
Hana Lukášová
e-Pedagogium 2017, 17(1):46-58 | DOI: 10.5507/epd.2017.005
V učitelské profesi se učitel opírá o profesní kvality, které mu umožňují provádět auto-evaluaci (self-evaluation), tj. vědomé procesy profesní sebekontroly a sebehodnocení v dimenzích vlastního sebepojetí (self-concept). Vedle reflexe procesů přípravy, realizace a vyhodnocení výuky, jsou tyto procesy vědomé auto-evaluace vlastního profesního sebepojetí velmi důležité pro výkon profese. Text studie pojmenuje a popíše hlubší vnitřní proměnné učitelského sebepojetí, které budou východiskem námětů k vědomé auto-evaluaci. Studií chceme přispět k současnému hledání požadavků na profesi i ve vztahu k budoucímu rozvoji pojetí učitelství a učitelského vzdělávání...
Zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ
Coping with Stress and Burnout Syndrome in Primary School Teachers
Irena Smetáčková, Eliška Vondrová, Petra Topková
e-Pedagogium 2017, 17(1):59-75 | DOI: 10.5507/epd.2017.006
Syndrom vyhoření je vysoce rizikovým jevem, který v pomáhajících profesích, včetně učitelství, brání kvalitní péči o klienty, resp. žáky a žákyně. Protože syndrom vyhoření vzniká v důsledku dlouhodobého stresu, je k porozumění důležité studovat strategie zvládání stresu (copingové strategie). Článek představuje studii zjišťující vztah mezi syndromem vyhoření a copingovými strategiemi u 107 učitelek a učitelů základních škol. Studie prokázala, že většina vyučujících používá pozitivní strategie zvládání zátěže. Ty však nemají souvislost s projevy syndromu vyhoření. Naopak u negativních strategií byl vztah se syndromem vyhoření prokázán. Specifickou strategií,...
Vztah životní spokojenosti a jejích složek s osobnostními charakteristikami u studentů učitelských oborů
Lucie Křeménková, Jana Kvintová, Michaela Pugnerová
e-Pedagogium 2017, 17(1):76-88 | DOI: 10.5507/epd.2017.007
Cílem příspěvku byla analýza životní spokojenosti ve vazbě na osobnostní charakteristiky studentů učitelských oborů. Výzkumného šetření realizovaného dotazníkovými metodami (DŽS, NEO-PI-R) se zúčastnilo celkem 319 respondentů. V rámci výsledků byla u studentů učitelských oborů zjištěna výrazně nižší míra spokojenosti se zdravím a vlastní osobou, než jsou normativní hodnoty stejně staré populace, dále nebyla neprokázána souvislost životní spokojenosti s věkem (r = -0,008) ani s pohlavím (r = 0,02). Naopak byly potvrzeny výzkumné předpoklady mapující souvislosti mezi životní spokojeností a osobností. Konkrétně se potvrdila vazba mezi životní spokojeností...
Formativní hodnocení v zahraničí a v České republice
Formative assessment in foreign countries and in the Czech Republic
Veronika Laufková
e-Pedagogium 2017, 17(1):89-99 | DOI: 10.5507/epd.2017.008
Příspěvek objasní základní charakteristiky formativního hodnocení v zahraničí a České republice s cílem nastínit možnosti rozvoje formativního hodnocení v českém prostředí. Volena byla metoda přehledové studie, která analyzuje a shrnuje zejména teoretické přístupy v dané oblasti. Zaměřuje se na otázky geneze pojmu; společné znaky jeho definic; důvodům, proč je vhodné ho začleňovat do výuky; a jaké možné překážky při jeho implementaci se objevují.
Širší souvislosti školního prospěchu z matematiky
Wider Contexts of School Achievement in Mathematics
Helena Vomáčková, David Cihlář
e-Pedagogium 2017, 17(1):100-109 | DOI: 10.5507/epd.2017.009
Stať komentuje část výsledků výzkumného šetření, které proběhlo v letech 2014-2015 na 42 základních školách v ČR. Bylo zaměřeno na kontexty školní úspěšnosti žáků staršího školního věku v matematice dle krajového rozložení. Přesto, že číselná klasifikace neodráží výlučně znalosti a dovednosti žáka v daném předmětu, byla její hodnota jako závisle proměnná využita k identifikaci statistických souvislostí s definovanými nezávisle proměnnými: lokalita kraje, dosažená úroveň vzdělání rodičů žáků, fyzická dispozice žáků v podobě body mass indexu, příklon žáka k hodnotovému typu. Výsledky šetření vypovídají o širokospektrálním vlivu na příkladu sledovaných...
Pedagogika a performativní řečové akty
Pedagogy and Performative Speech Acts
Jan Sůsa
e-Pedagogium 2017, 17(1):110-116 | DOI: 10.5507/epd.2017.010
Záměrem článku je prozkoumat možnosti praktického uplatnění teorie performativity americké filosofky Judith Butlerové pro pedagogiku. Základní téma teorie performativity zkoumá konstituci subjektivní identity ve vztahu s jazykem a mocí. Příkladem zkoumaného performativního řečového aktu v pedagogice může být poznámka typu: "Dívkám nejde matematika." Podobné tvrzení není pouhým neutrálním popisem dané situace, ale zároveň má moc působit performativně. Tento přístup lze použít pro analýzu vztahu mezi mocí a jazykem v oblasti věd o pedagogice, jak dokládají studie W. Kohliové a V. Walkerdineové.
Specifika v porozumění orální řeči u dětí předškolního věku mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu
Specifics in Oral Speech Comprehension in Pre-school Children from Speech and Language Kindergarten and Kindergarten of Common type
Renata Mlčáková
e-Pedagogium 2017, 17(1):117-129 | DOI: 10.5507/epd.2017.011
Příspěvek přináší výsledky výzkumu zaměřeného na oblast porozumění orální řeči u dětí předškolního věku mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu. Sběr výzkumných dat byl autorkou příspěvku realizován v červnu 2016 v rámci dílčí části projektu IGA_PdF_2016_019. Vyšetření porozumění řeči se účastnilo 27 dětí, z toho 17 dětí z mateřské školy logopedické a 10 dětí z mateřské školy běžného typu. Děti z mateřské školy logopedické se potýkaly s obtížemi souvisejícími zejm. s diagnózami specifická porucha artikulace řeči, vývojová dysfázie, těžká oboustranná percepční nedoslýchavost, opožděný vývoj řeči, opožděný vývoj grafomotoriky, vizuomotoriky,...
Situace rodičů neslyšících dětí - rozhodování pro kochleární implantaci
The Situation of Parents of Deaf Children - Decisions for Cochlear Implantation
Pavla Pitnerová, Pavlína Reová
e-Pedagogium 2017, 17(1):130-138 | DOI: 10.5507/epd.2017.012
Následující text představuje výsledky výzkumu, který zjišťoval pohled rodičů na období od zjištění sluchové vady u jejich dítěte do doby, kdy byl dítěti voperován kochleární implantát. Zajímalo nás, jak prožívají rodiče dětí se sluchovým postižením proces související s odhalením vady, proces rozhodování rodičů pro kochleární implantaci. Pro získání dat byla vybrána technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumu se zúčastnilo 13 informantů.
Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra - výsledky dílčího šetření
Assessment options of pragmatic communication level in children with autism spectrum disorder - partial survey results
Kateřina Vitásková, Lucie Šebková, Lucie Schwarzová
e-Pedagogium 2017, 17(1):139-148 | DOI: 10.5507/epd.2017.013
U dětí s poruchami autistického spektra (PAS) je jednou z často narušených oblastí právě pragmatika komunikace, což způsobuje obtíží v sociální interakci, která může výt jednou z překážek logopedické intervence realizované u těchto dětí. Cílem příspěvku je upozornit na některé možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace s využitím originálně vytvořeného hodnotícího (testového) materiálu zaměřeného na vybrané pragmaticky orientované komunikační situace vztahující se k denním aktivitám a reálnému životu. V rámci preliminárního šetření bylo hodnoceno deset dětí s PAS a deset dětí intaktních, u nichž byly hodnocen výběr adekvátní ilustrace z dvojice...
EMBU a jeho verzie ako nástroje na meranie vzťahovej väzby
EMBU and Other Versions as Tools to Measure Attachment
Gabriela Rozvadský Gugová
e-Pedagogium 2017, 17(1):149-161 | DOI: 10.5507/epd.2017.014
Cieľ: Diagnostikovanie vzťahovej väzby v súčasnosti poskytuje možnosť sledovať rozličné aspekty správania. Teória vzťahovej väzby je dnes široko uznávaná. Prinášame krátky prehľad vývinu metódy EMBU a jeho modifikácii pre detskú populáciu, pre dospelých jedincov aj pre rodičov. Záverom informujeme o špecifikách slovenskej verzie sEMBU.Metódy: sEMBU hľadá predovšetkým tri základné modely používané v rodičovskej správaní: odmietanie, emočnú vrelosť a hyperprotektivitu. Modifikácie pôvodného EMBU krátko predstavujeme cez štúdie autorov. Použili sme 23-položkové s (short)-EMBU (Arrindell, W. A. et al., 2001). Slovenský preklad originálneho sEMBU bol...
Znalosti o epilepsii a sebedůvěra studentů učitelství a učitelů z praxe v přístupu k žákovi s tímto onemocněním
Knowledge about epilepsy and confidence in approaching a pupil with epilepsy among teachers in training and practicing teachers
Dana Brabcová, Eliška Strejcová, Jiří Kohout
e-Pedagogium 2017, 17(1):162-173 | DOI: 10.5507/epd.2017.015
Epilepsie je neurologické onemocnění, které má negativní dopad na školní život dětí trpících touto nemocí. Jejich podpora ze strany dostatečně informovaných učitelů je tedy více než potřebná. Cílem této studie bylo srovnat znalosti o epilepsii, postoje k této nemoci a rovněž sebedůvěru v přístupu k žákovi s tímto onemocněním mezi dvěma rozdílnými skupinami. První z nich zahrnovala 123 učitelů 1. stupně z praxe, druhá poté 111 studentů učitelství pro 1. stupeň. Obě skupiny vyplnily 21položkový dotazník ATPE zaměřený na postoje k epilepsii, 18položkový znalostní test a 5položkový dotazník zachycující sebedůvěru ve vztahu k žákovi s epilepsií. Bylo zjištěno,...
Recenze a krátké zprávy
Kognitivní trénink v praxi
Lenka Dzidová
e-Pedagogium 2017, 17(1):174-176
Přehled poruch psychického vývoje
Irena Plevová, Josef Konečný
e-Pedagogium 2017, 17(1):177-179
Stres v práci učiteľa a syndróm vyhorenia
Marek Krška
e-Pedagogium 2017, 17(1):180-181