e-Pedagogium 2017, 17(1):59-75 | DOI: 10.5507/epd.2017.006

Zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ

Irena Smetáčková, Eliška Vondrová, Petra Topková
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., Ing. Bc. Petra Topková, Mgr. Eliška Vondrová, Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1, E-mail: Irena.Smetackova@pedf.cuni.cz; petra.topkova@pedf.cuni.cz, vondrova.eli@email.cz

Syndrom vyhoření je vysoce rizikovým jevem, který v pomáhajících profesích, včetně učitelství, brání kvalitní péči o klienty, resp. žáky a žákyně. Protože syndrom vyhoření vzniká v důsledku dlouhodobého stresu, je k porozumění důležité studovat strategie zvládání stresu (copingové strategie). Článek představuje studii zjišťující vztah mezi syndromem vyhoření a copingovými strategiemi u 107 učitelek a učitelů základních škol. Studie prokázala, že většina vyučujících používá pozitivní strategie zvládání zátěže. Ty však nemají souvislost s projevy syndromu vyhoření. Naopak u negativních strategií byl vztah se syndromem vyhoření prokázán. Specifickou strategií, která může mít pozitivní i negativní podobu, byla sociální opora. Vnímání kognitivní opory u osob v okolí má protektivní účinky vůči syndromu vyhoření.

Klíčová slova: učitelé, stres, syndrom vyhoření, copingové strategie, sociální opora

Coping with Stress and Burnout Syndrome in Primary School Teachers

Burnout syndrome is a high-risk phenomenon, which impedes the quality of care of clients or rather pupils in helping professions including teachers. Since burnout syndrome develops as a result of long-lasting stress, for better understanding it is important to examine strategies of dealing with stress (coping strategies). The paper presents a research on relationship between teachers' burnout syndrome and coping strategies in primary schools (n = 107). The results show the predominance of positive coping strategies. However these do not correlate with burnout syndrome. On the contrary, there was found a correlation between negative strategies and burnout syndrome. A specific strategy, which can have both positive and negative impact, is social support. The perceiving cognitive support is protective factor.

Keywords: teachers, stress, burnout syndrome, coping strategies, social support

Zveřejněno: 1. únor 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smetáčková, I., Vondrová, E., & Topková, P. (2017). Zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ. e-Pedagogium17(1), 59-75. doi: 10.5507/epd.2017.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Admiraal, W. F., Korthagen, F. A. J., & Wubbels, T. (2000). Effects of student-teachers' coping behavior. British Journal of Educational Psychology, 70, 33-52. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Anderson, D. G. (2000). Coping strategies and burnout among veteran child protection workers. Child Abuse & Neglect, 24, 839-848. DOI: 10.1016/S0145-2134(00)00143-5. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Ano, G. G., & Vasconcelles, E. B. (2005). Religious coping and psychological adjustment to stress: A meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 61, 461-480. DOI:10.1002/jclp.20049 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Antoniou, A.-S., Ploumpi, A., & Ntalla, M. (2013). Occupational stress and professional burnout in teachers of primary and secondary education: The role of coping strategies. Psychology, 4(3A), 349-355. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Austin, V., Shah, S., & Muncer, S. (2005). Teacher stress and coping strategies used to reduce stress. Occupational therapy international, 12(2). 63-80. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Borg, M. G., R. J. Riding, & J. M. Falzon. (1991). Stress in teaching: a study of occupational stress and its determinants, job satisfaction and career commitment among primary school teachers. Educational Psychology, 11, 59-75. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Brackett, M. A., Palomera, R., Mojsa-Kaja, J., Reyes, M. R., & Salovey, P. (2010). Emotion-regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary-school teachers. Psychology in the Schools, 47(4), 406-419. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Brown, C. G. (2012). A systematic review of the relationship between self-efficacy and burnout in teachers. Educational And Child Psychology, 29(4), 47-63. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Byrne, B. M. (1999). The nomological network of teacher burnout: a literature review and empirically validated model, in R. Vandenberghe and A. M. Huberman (eds.), Understanding and Preventing Teacher Burnout, Cambridge University Press, Cambridge, 15-37. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Coulter, M., & Abney, P. C. (2009). A Study of Burnout in International and Country of Origin Teachers. International Review Of Education/Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 55(1), 105-121. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Farber, B. A. (1991). Crisis in education: Stress and burnout in the American teacher. The Jossey-Bass education series. San Francisco, CA, US: Jossey-Bass.
  12. Fontana, D., & Abouserie, R. (1993). Stress levels, gender and personality factors in teachers. British Journal of Educational Psychology, 63(2), 261-270. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Frydenberg, E. (2008). Adolescent coping: Advances in theory, research and practice. London, UK: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Geletová, I. (2013). Syndrom vyhoření v učitelských profesích. Bakalářská práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií.
  15. Greenglass, E. R., Burke, R. J., & Konarski, R. (1997). The impact of social support on the development of burnout in teachers: Examination of a model. Work & Stress, 11, 267-278. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Greenglass, E., Fiksenbaum, L., & Burke, R. J. (1996). Components of social support, buffering effects and burnout: Implications for psychological functioning. Anxiety, Stress & Coping, 9, 185-197. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hanushek, E. A. (2007). The single salary schedule and other issues of teacher pay. Journal of Education, 82(4), 574-586. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Holeček, V. (2001). Aplikovaná psychologie pro učitele. Plzeň: ZČU.
  19. Hsu, W. Y., Chen, M. C., Wang, T. H., & Sun, S. H. (2008). Coping strategies in Chinese social context. Asian Journal of Social Psychology, 11, 150-162. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Chan, D. W., & Hui, E. K. P. (1995). Burnout and coping among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. British Journal of Educational Psychology, 65. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Chan, D. W. (1998). Stress, Coping strategies, and psychological distress among secondary school teachers in Hong Kong. American Educational Research Journal, 35, 145-163. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Chwalisz, K., Altmaier, E. M., & Russell, D. W. (1992). Causal attributions, self-efficacy cognitions, and coping with stress. Journal of Social and Clinical Psychology, 11, 377-400. DOI: 10.1521/jscp.1992.11.4.377 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Ingersoll, R. M., & Smith, T. M. (2003). The wrong solution to the teacher shortage. Educational Leadership, 60(8), 30-33.
  24. Janke, W., & Erdmann, G. (2002). SVF 78: eine Kurzform des Stressverarbeitungsfragebogen SVF 120. Hogrefe Verlag für Psychologie.
  25. Jenaro, C., Flores, N., & Arias, B. (2007). Burnout and coping in human service practitioners. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 80-87. DOI: 10.1037/0735-7028.38.1.80 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Johnson, S., Cooper, C., Cartwright, S., Donald, I., Taylor, P., & Millet, C. (2005). The experience of work-related stress across occupations. Journal of managerial psychology, 20(2), 178-187. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Kebza, V., & Šolcová, I. (1998). Burnout syndrom: Teoretická východiska, diagnostické a intervenční možnosti. Československá psychologie, 42 (5), 429-448.
  28. Kepalaitė, A. (2013). Stress coping strategies of first year students of social pedagogy. Special Education, (2).
  29. Kohoutek, R., & Řehulka, E. (2011). Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví, 21, 105-117.
  30. Körner, S. C. (2003). Das Phänomen Burnout am Arbeitsplatz Schule: ein empirischer Beitrag zur Beschreibung des Burnout-Syndroms und seiner Verbreitung sowie zur Analyse von Zusammenhängen & potentiellen Einflussfaktoren auf das Ausbrennen von Gymnasiallehrern. Berlin: Logos.
  31. Kyriacou, C. (2001). Teacher Stress: directions for future research. Educational Review, 53(1), 27-35. DOI: 10.1080/00131910120033628 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Lau, P. S. Y., Yuen, M. T., & Chan, R. M. C. (2005). Do demographic characteristics make a difference to burnout among Hong Kong secondary school teachers? Social Indicator Research, 71, 491-516. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Lazarus, R., & Folkman S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer.
  34. Lens, W., & Jesus, S. (1999). A Psychosocial Interpretation of Teacher Stress and Burnout. In R. Vandenberghe & A. Huberman (Eds.), Understanding and Preventing Teacher Burnout: A Sourcebook of International Research and Practice (The Jacobs Foundation Series on Adolescence, pp. 192-201). Cambridge: Cambridge University Press. DOI:10.1017/CBO9780511527784.012 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Loonstra, B., Brouwers, A., & Tomic,W. (2009). Feelings of existential fulfillment and burnout among secondary school teachers. Teaching and Teacher Education, 25(5), 752-757. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Marroquin, B. M., Fontes, M., Scilletta, A., & Miranda, R. (2010). Ruminative subtypes and coping responses: Active and passive pathways to depressive symptoms. Cognition & Emotion, 24, 1446-1455. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Maslach, C., & Jackson S. (1981) The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2, 99-113. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P., & YA Pamphlet Collection (Library of Congress. (1996). Maslach burnout inventory manual. Palo Alto, Calif: Consulting Psychologists Press.
  39. Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review Of Psychology, 52, 397-422. DOI: 10.1146/annurev.psych.52.1.397. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Mo, K. W. (1991). Teacher burnout: relations with stress, personality, and social support. Education Journal, 19, 3-12.
  41. Paulík, K. (1998). Co obtěžuje učitele různých typů škol. In Učitelé a zdraví. Brno, 35-40.
  42. Pierce, C. M. B., & Molloy, G. N. (1990). Psychological and biographical differences between secondary school teachers experiencing high and low levels of burnout. British Journal of Educational Psychology, 60, 37-51. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Roeser, R. W., Schonert-Reichl, K. A., Jha, A., Cullen, M., Wallace, L., Wilensky, R., Oberle, E., Thomson, K., Taylor, C., & Harrison, J. (2013). Mindfulness Training and Reductions in Teacher Stress and Burnout: Results From Two Randomized, Waitlist-Control Field Trials. Journal of Educational Psychology, 105 (3), 787-804. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Roeser, R. W., Skinner, E., Beers, J., & Jennings, P. A. (2012). Mindfulness training and teachers' professional development: An emerging area of research and practice. Child Development Perspectives, 6(2), 167-173. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Roesch, S. C., & Weiner, B. (2001). A meta-analytic review of coping with illness: Do causal attributions matter?. Journal of psychosomatic research, 50(4), 205-219. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Řehulka, E., & Řehulková, O. (2001). Učitelky a učitelé. Psychologický ústav AV ČR.
  47. Shin, H., Park, Y. M., Ying, J. Y., Kim, B., Noh, H., & Lee, S. M. (2014). Relation between coping strategies and burnout symptoms: A Meta-Analytic Approach. Professional Psychology: Research and Practice, 45, 44-56. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Shinn, M., Rosario, M.; Mørch, H., & Chestnut, D. E. (1984). Coping with job stress and burnout in the human services. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 864-876. Přejít k původnímu zdroji...
  49. Shirom, A., & Melamed, S. (2006). A comparison of the construct validity of two burnout measures in two groups of professionals. International Journal of Stress Management, 13(2), 176. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Schaufeli, W., & Enzmann, D. (1998). The burnout companion to study and practice: A critical analysis. London: Taylor and Francis.
  51. Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2009). Does school context matter? Relations with teacher burnout and job satisfaction. Teaching and teacher education, 25(3), 518-524. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2011). Dimensions of Teacher Burnout and Relations with Perceived School Context. In Schwartzhoffer, R. V. Psychology of Burnout: Predictors and Coping Mechanisms. Nova Science Publishers, London, 243-256.
  53. Stock, C. (2010). Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing a. s.
  54. Švancara, J. (2003). Strategie zvládání stresu. Praha: Testcentrum.
  55. Tobin, D. L., Holroyd, K. A., Reynolds, R. V., & Wigal, J. K. (1989). The hierarchical factor structure of the Coping Strategies Inventory. Cognitive Therapy and Research, 13, 343-361. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Yong, Z., & Yue, Y. (2007). Causes of Burnout Among Secondary and Elementary School Teachers and Preventive Strategies. Chinese Education and Society, 40 (5), 78-85. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Yu, S. (2005). Burnout in Higher Education "Two-Course" Teachers and Some Suggested Approaches to the Problem. Chinese Education and Society, 38(6), 53-60. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Židková, Z., & Martinková, J. (2003). Psychická zátěž učitelů základních škol. Pracovní lékařství, 3, 6-11.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.