e-Pedagogium 2017, 17(1):162-173 | DOI: 10.5507/epd.2017.015
Znalosti o epilepsii a sebedůvěra studentů učitelství a učitelů z praxe v přístupu k žákovi s tímto onemocněním
- Mgr. Dana Brabcová, Ph.D. vedoucí autorského kolektivu, Katedra psychologie, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni, Klatovská 51, 301 00 Plzeň, E-mail: dannab@seznam.cz
Epilepsie je neurologické onemocnění, které má negativní dopad na školní život dětí trpících touto nemocí. Jejich podpora ze strany dostatečně informovaných učitelů je tedy více než potřebná. Cílem této studie bylo srovnat znalosti o epilepsii, postoje k této nemoci a rovněž sebedůvěru v přístupu k žákovi s tímto onemocněním mezi dvěma rozdílnými skupinami. První z nich zahrnovala 123 učitelů 1. stupně z praxe, druhá poté 111 studentů učitelství pro 1. stupeň. Obě skupiny vyplnily 21položkový dotazník ATPE zaměřený na postoje k epilepsii, 18položkový znalostní test a 5položkový dotazník zachycující sebedůvěru ve vztahu k žákovi s epilepsií. Bylo zjištěno, že navzdory lepším výsledkům učitelů z praxe v oblasti znalostí (průměrný výsledek ve znalostním testu 10,21 bodu v porovnání s 9,41 bodu u studentů učitelství, p-hodnota menší než 0,001) i sebedůvěry (průměrný výsledek 17,71 bodu versus 15,55 bodu, p-hodnota rovněž menší než 0,001) nenastal mezi oběma skupinami žádný rozdíl z hlediska postojů k epilepsii. Prezentované výsledky naznačují, že by měla být věnována větší pozornost vzdělávání obou uvažovaných skupin v oblasti epilepsie.
Klíčová slova: epilepsie, studenti učitelství, učitelé z praxe, znalosti, postoje, sebedůvěra
Knowledge about epilepsy and confidence in approaching a pupil with epilepsy among teachers in training and practicing teachers
Epilepsy is a neurological disease having negative impact on school life. A support of the affected children from the well-educated teachers is thus highly needed. The aim of this study was to compare knowledge about, attitudes towards epilepsy and confidence in approaching pupils having this condition between two distinct groups. 123 practicing teachers and 111 teachers in training completed the 21-item Scale of Attitudes Toward People with Epilepsy (ATPE), an 18-item multiple-choice test measuring knowledge about epilepsy, and a 5-item questionnaire focused on confidence with epilepsy in a school environment. We found that despite a higher level of knowledge about epilepsy among practicing teachers (mean score of 10.21 points compared with 9.41 points for the teachers in training, p < 0.001) and also the higher confidence (mean score of 17.71 points in the former case and only 15.55 points in the latter case, p < 0.001), the attitudes towards epilepsy did not differ significantly. The presented findings suggest that more attention should be paid to the epilepsy-related training of the both teachers in training and practicing teachers.
Keywords: epilepsy, teachers in training, practicing teachers, knowledge, attitude, confidence
Zveřejněno: 1. únor 2017 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Abulhamail, A. S., Al-Sulami, F. E., Alnouri, M. A., Mahrous, N. M., Joharji, D. G., Albogami, M. M., et al. (2014). Primary school teacher's knowledge and attitudes toward children with epilepsy. Seizure, 23, 280-283.
Přejít k původnímu zdroji...
- Antonak, R. F. (1990). Psychometric analysis and validation of the Scale of Attitudes Toward Persons with Epilepsy. Journal of Epilepsy, 3(1), 11-16.
Přejít k původnímu zdroji...
- Birbeck, G. L., Chomba, E., Atadzhanov, M., Mbewe, E., & Haworth, A. (2006). Zambian teachers: What do they know about epilepsy and how can we work with them to decrease stigma? Epilepsy & Behavior, 9(2), 275-280.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bishop M., & Boag E. M. (2006). Teachers' knowledge about epilepsy and attitudes toward students with epilepsy: results of a national survey. Epilepsy & Behavior, 8(2), 397-405.
Přejít k původnímu zdroji...
- Boyle C. A., Boulet S., Schieve L. A., Cohen R. A., Blumnerg S. J., Yeardin-Allsopp M., et al. (2011). Trends in the Prevalence of Developmental Disabilities in US Children. Pediatrics, 127, 1034-1042.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brabcova, D., Lovasova, V., Kohout, J., & Zarubova, J. (2012). Familiarity with and attitudes towards epilepsy among teachers at Czech elementary schools - The effect of personal experience and subspecialization. Seizure, 21(6), 461-465.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brabcová D. (2013). Pedagogicko-psychologické aspekty v přístupu k dětem s epilepsií v kontextu jejich kvality života. Disertační práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
- Brabcová, D., Lovasová, V., Kohout, J., Zárubová, J., & Komárek, V. (2012). Improving the knowledge of epilepsy and reducing epilepsy-related stigma among children using educational video and educational drama - A comparison of the effectiveness of both interventions. Seizure, 22(6), 179-184.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brabcová, D., Kohout, J., Kršek, P. (2016). Knowledge about epilepsy and attitudes towards affected people among teachers in training in the Czech Republic. Epilepsy & Behavior, 54, 88-94.
Přejít k původnímu zdroji...
- Carpenter, P. G., & Byde, P. (1994). The development of professional self-concept. The South Pacific Journal of Teacher Education, 22(2), 163-176.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dumeier, H. K., Neininger, M. P., Bernhard, M. K., Syrbe, S., Merkenschlager, A., Zabel, J., et al. (2015). Knowledge and attitudes of school teachers, preschool teachers and students in teacher training about epilepsy and emergency management of seizures. Archives of disease in childhood, 100(9), 851-855.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eze, C. N., Ebuehi, O. M., Brigo, F., Otte, W. M., & Igwe, S. C. (2015). Effect of health education on trainee teachers' knowledge, attitudes, and first aid management of epilepsy: An interventional study. Seizure, 33, 46-53.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fastenau, P. S., Shen, J., Dunn, D. W. & Austin, J. K. (2008). Academic underachievement among children with epilepsy: proportion exceeding psychometric criteria for learning disability and associated risk factors. Journal of Learning Disabilities, 41, 195-207.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fernandes, P. T., Noronha, A. A., Araújo, U., Cabral, P., Pataro, R., de Boer, H. M., & al. (2007). Teachers perception about epilepsy. Arquivos De Neuro-Psiquiatria, 65(1), 28-34.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hamiwka, L. D., Cara, G. Y., Hamiwka, L. A., Sherman, E. M., Anderson, B., & Wirrell, E. (2009). Are children with epilepsy at greater risk for bullying than their peers?. Epilepsy & Behavior, 15(4), 500-505.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horváthová, I., & Finková, D. (2014). Knowledge of Pupils with Special Educational Needs and Inclusion in Teachers at Common Primary Schools. e-Pedagogium, 2014(4), 73-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kaleyias, J. J., Tzoufi, M. M., Kotsalis, C. C., Papavasiliou, A. A., & Diamantopoulos, N. N. (2005). Knowledge and attitude of the Greek educational community toward epilepsy and the epileptic student. Epilepsy & Behavior, 6(2), 179-186.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kršek, P. (2010). Epileptické a neepileptické záchvaty u dětí. Pediatrie pro praxi, 11(2), 106-109.
- Kršek, P., Brabcová, D., Valouchová, L., Liška, A., & Kohout., J. (2012). Epilepsie a škola: souhrnný průvodce tematikou pro učitele. 1. vyd. Praha: Občanské sdružení EpiStop.
- Lee, H., Lee, S. K., Chung, C. K., Yun, S. N., & Choi-Kwon, S. (2010). Familiarity with, knowledge of, and attitudes toward epilepsy among teachers in Korean elementary schools. Epilepsy & Behavior, 17(2), 183-187.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mecarelli, O., Capovilla, G., Romeo, A., Rubboli, G., Tinuper, P., & Beghi, E. (2011). Knowledge and attitudes toward epilepsy among primary and secondary schoolteachers in Italy. Epilepsy & Behavior, 22(2), 285-292.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tesser, A., & Shaffer, D. R. (1990). Attitudes and attitude change. Annual review of psychology, 41(1), 479-523.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wodrich, D. L., Jarrar, R., Buchhalter, J., Levy, R., & Gay, C. (2011). Knowledge about epilepsy and confidence in instructing students with epilepsy: Teachers' responses to a new scale. Epilepsy & Behavior, 20(2), 360-365.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.