e-Pedagogium 2017, 17(1):117-129 | DOI: 10.5507/epd.2017.011
Specifika v porozumění orální řeči u dětí předškolního věku mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu
- PhDr. Renata Mlčáková, Ph.D., Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: renata.mlcakova@upol.cz
Příspěvek přináší výsledky výzkumu zaměřeného na oblast porozumění orální řeči u dětí předškolního věku mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu. Sběr výzkumných dat byl autorkou příspěvku realizován v červnu 2016 v rámci dílčí části projektu IGA_PdF_2016_019. Vyšetření porozumění řeči se účastnilo 27 dětí, z toho 17 dětí z mateřské školy logopedické a 10 dětí z mateřské školy běžného typu. Děti z mateřské školy logopedické se potýkaly s obtížemi souvisejícími zejm. s diagnózami specifická porucha artikulace řeči, vývojová dysfázie, těžká oboustranná percepční nedoslýchavost, opožděný vývoj řeči, opožděný vývoj grafomotoriky, vizuomotoriky, sluchové a zrakové percepce, spinální svalová atrofie II. typu, bilingvismus.
Klíčová slova: porozumění orální řeči, mateřská škola logopedická, vývojová dysfázie
Specifics in Oral Speech Comprehension in Pre-school Children from Speech and Language Kindergarten and Kindergarten of Common type
The article presents the results of research aimed at the specifics of oral speech comprehension in pre-school children from speech and language kindergarten and kindergarten of common type. The author of the article collected the research data during June 2016 within the frame of part of IGA_PdF_2016_019. The examination of comprehension of oral speech was attended by 27 children, 17 children from the speech and language kindergarten and 10 children from the kindergarten of the common type. Children from speech and language school suffered from mild or severe articulation disorder, specific language impairment (developmental dysphasia), hardness of hearing, delayed speech development, graphomotor and vizuomotor difficulties, spinal muscular atrophy, bilingualism.
Keywords: oral speech comprehension, speech and language kindergarten, speech and language impairment (developmental dysphasia)
Zveřejněno: 1. únor 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Dvořák, J. (2007). Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
- Hartl, P. & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
- Lerner, J. W. & Johns, B. H. (2012). Learning Disabilities and Related Mild Disabilities. (12th ed.). Wadsworth: Cengage Learning.
- Mikulajová, M. a kol. (2012). Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: MABAG.
- Paul, R. & Norbury, C. (2012). Language Disorders from Infancy through Adolescence, Listening, Speaking, Reading, Writing and Communicating. Fourth Edition. St. Louis: Elsevier.
- Seidlová-Málková, G. & Smolík, F. (2014). Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing.
- Smolík, F. & Seidlová-Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.