e-Pedagogium 2017, 17(1):139-148 | DOI: 10.5507/epd.2017.013
Assessment options of pragmatic communication level in children with autism spectrum disorder - partial survey results
- doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D. vedoucí autorského kolektivu, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: katerina.vitaskova@upol.cz
Communication pragmatics is frequently disturbed in children with autism spectrum disorder (ASD), which causes difficulties in the social interaction, and thus it might be one of the obstacles to speech therapy intervention realized in these children. The aim of this paper is to highlight some assessment options of pragmatic communication level using originally created assessment (test) material which aims to pragmatically oriented communication situations relating to daily activities and real life. Ten children with ASD and ten intact children were evaluated within preliminary testing; their choice of an adequate illustration from pair pictures representing communicative and socially orientated situations from everyday life was evaluated. The results of preliminary research revealed that children with ASD showed fewer erroneous answers, and in different areas, than intact children. However, certain areas were evaluated correctly in both groups. Half of the children with child autism did not even make any mistakes at all. The results of qualitative analysis point out that communication pragmatics assessment has to be completed with an individually specific qualitative analysis of the child performance.
Keywords: autistic spectrum disorder, social interaction, qualitative analysis, communication pragmatics
Published: February 1, 2017 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- American Speech Language Hearing Association. (2016). ASHA©. Social Language Use Pragmatics 1997-2014.[online] [cit. May 2 2016]. Available at: http://www.asha.org/public/speech/development/Pragmatics/.
- Boyd, B. (2011). Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem: 200 nápadů, rad a strategií. Praha: Portál.
- Buntová, D., & Mikulajová, M. (2012). Sémanticko-pragmatický deficit u detí s narušeným vývinom reči. In Československá psychologie. 56(4), s. 343-352.
- Hwa-Froelich, D. A. (2015): Social communication theoretical foundations and introduction. In Hwa-Froelich, D. A. (Ed.): Social communication development and disorders. New York New York, NY: Psychology Press.
Go to original source...
- Košťálová, M., Poláková, B., Ulreichová, M., Šmíd, P., Janoušová, E., Kuhn, M., Klenková, J., & Bednařík, J. (2015). Dotazník funkcionální komunikace (DFK): validace originálního českého testu. Česká a slovenská neurologie, 78, 111 (2), pp. 188-195.
Go to original source...
- Lechta, V. a kol (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
- Mikudová, H. (2014). Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. Diplomová práce. Vedoucí práce: Říhová. Olomouc: UP.
- Miller, M., Chukoskie, L., Zinni, M., Townsend, J. & Trauner. D. (2014): Dyspraxia, motor function and visual-motor integration in autism. Behavioural Brain Research, 269, pp. 95-102.
Go to original source...
- Říhová, A., Vitásková, K. (2012). Logopedická intervence u osob s poruchami autistického spektra. Odborná publikace pro logopedy. Olomouc: VUP.
- Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
- Vitásková, K., & Říhová, A. (2013): Komparativní studie aplikace Výměnného obrázkového komunikačního systému u osob s poruchami autistického spektra. In Vitásková, K. a kol. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: VUP.
- Vitásková, K., Málková, M., & Hlavinková, A. (2016). Ověřování výzkumných možností diagnostiky orální stereognozie v oblasti symptomatických poruch řeči u dětí - význam pro interdisciplinární praxi. In PhD existence. Olomouc: VUP. Dostupné na: http://contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20VI/phdexistence2016_web2.pdf
- Vitásková, K., & Říhová, A. (2015) Speech and language therapy in the context of autism spectrum disorders assessment and intervention - professional undergraduateand graduate approach. In ICERI 2015 Proceedings, pp. 4484-4491.
- Zufferey, S. (2015). Acquiring pragmatics: Social and cognitive perspectives. New York: Routledge.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.