e-Pedagogium, 2013 (roč. 13), číslo 3

Úvod

Úvod

Pavel Neumeister

e-Pedagogium 2013, 13(3):5-6  

Odborné články a statě

(Ne)strukturovaný model přípravy učitelů očima studentů

(Non-)structured Model of Teacher Training from the Student's Point of View

Nataša Mazáčová

e-Pedagogium 2013, 13(3):7-23 | DOI: 10.5507/epd.2013.029  

Příspěvek se zabývá problematikou vlivu strukturace studia v procesu pregraduální přípravy budoucích učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů pro druhý stupeň základní školy a pro školy střední na subjektivní vnímání jejich profesní připravenosti. Teoretickými východisky řešené problematiky jsou klíčové koncepty a přístupy profesionalizačního procesu "stávání se učitelem". V roce 2002 a v roce 2012 byla na Pedagogické fakultě UK v Praze provedena výzkumná sonda, která byla zaměřena na zmapování a porovnání názorů studentů učitelství na subjektivní vnímání profesní připravenosti v kontextu nestrukturovaného a strukturovaného modelu studia. Nedílnou součástí...

Hodnocení profesní přípravy studenty učitelství a jejich postoje k profesi

Evaluation of Professional Training by Student Teachers and Their Approaches to Profession

Jana Wernerová

e-Pedagogium 2013, 13(3):24-37 | DOI: 10.5507/epd.2013.030  

Příspěvek se zabývá problematikou přípravného vzdělávání učitelů se zaměřením na důsledky strukturace. Srovnává názory na připravenost na výkon profese a profesní orientaci studentů učitelství sekundárního vzdělávání nestrukturovaného a strukturovaného studia čtyř pedagogických fakult v České republice, na podkladě dotazníkového šetření (2009/10). Studenti učitelství pro 2. stupeň základní školy hodnotili výše přípravu v programech nestrukturovaných než strukturovaných ve složce oborově předmětové, oborově didaktické a dostatečnost praxe. Rozdíl hodnocení v programech učitelství pro střední školy byl významný pouze ve vyšším vnímání dostatečnosti časové...

Zvyšování kompetencí učitelů 1. stupně základní školy pro zařazení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do školní tělesné výchovy

Increasing Competencies of teachers of primary school for inclusion of pupilS with special educational needs into school physical education

Ondřej Ješina, Ludmila Miklánková, Tomáš Vyhlídal, Martin Kudláček

e-Pedagogium 2013, 13(3):38-52 | DOI: 10.5507/epd.2013.031  

Pohybové aktivity jsou přirozenou a důležitou součástí života dětí, a to včetně dětí s různými typy zdravotního postižení. Významnou roli při podpoře integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (resp. zdravotním postižením) do pohybových aktivit, prováděných v rámci realizace školních vzdělávacích programů, sehrává osoba pedagoga. Vědomostí a dovedností učitele z této oblasti patří mezi limitující faktory rozsahu a efektivity integrace. Cílem dílčího šetření byl monitoring a analýza názorů studentů oboru Učitelství 1. stupně základních škol Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci na koncepci, obsah a začlenění nového studijního...

Sociální pozice nadaných žáků 5. tříd ZŠ v kolektivu vrstevníků: srovnání výzkumných dat z let 2002/2003 a 2011/2012

Social Position of Gifted Students of the 5th Grades in Peer Groups: Comparison of Research Data from 2002/2003 and 2011/2012

Eva Machů, Jana Barnetová

e-Pedagogium 2013, 13(3):53-67 | DOI: 10.5507/epd.2013.032  

Článek prezentuje výzkum zabývající se vybranými problémy nadaných žáků a jejich sociální pozicí v kolektivu vrstevníků běžné základní školy, a to pohledem učitele, ale i nadaného žáka. Tato současná data jsou srovnána s daty získanými ve školním roce 2002/2003 pomocí studie ELSPAC. Výzkumnými nástroji byly dva typy dotazníků: Dotazník pro učitele a Dotazník dítěti, zadávané nadaným žákům ve školním roce 2002/2003 a 2011/2012. Výzkumným souborem byli žáci pátých tříd, které třídní učitelé hodnotili ve vybraných intelektových dovednostech. K výsledkům výzkumu patří např. významné navýšení vybraných problémů nadaných dětí a zhoršení jejich sociální pozice.

Škála charakteristik nadání pro předškolní děti - shody a rozpory v posuzování nadání předškoláků mezi učitelkami MŠ a rodiči

The Characteristics of Giftedness Scale for preschool age - similarities and differencies in preschool children giftedness assessment between nursery teachers and parents

Jana Marie Havigerová, Jiří Haviger, Kateřina Juklová

e-Pedagogium 2013, 13(3):68-80 | DOI: 10.5507/epd.2013.033  

Příspěvek se zabývá možností využití konkrétní skríninkové metody pro posouzení rozumového nadání v předškolním věku dvěma skupinami dospělých - učitelkami MŠ a rodiči předškolních dětí. Představena je Škála charakteristik nadání pro předškolní děti od L. Silvermanové, která byla v rámci výzkumu přeložena do češtiny a ověřována z hlediska souběžné validity se standardizovaným testem IQ. Škála byla administrována učitelkám mateřských škol (dále jen MŠ) a zároveň rodičům 56 předškolních dětí, jejichž hodnocení bylo analyzováno z hlediska shod a rozdílů. Výsledky potvrzují, že většina rodičů má tendenci nadání svých dětí mírně nadhodnocovat, poukazují...

Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání

Inquiry-based instruction as a trend of contemporary education

Jiří Dostál

e-Pedagogium 2013, 13(3):81-93 | DOI: 10.5507/epd.2013.034  

Studie řeší aktuální problémy spojené s badatelsky orientovanou výukou a reaguje tak na nové trendy ve vzdělávání, které se projevují intenzivnějším uplatňováním aktivit orientovaných na změnu způsobu získávání a osvojování si nových poznatků žákem. Aplikace konstruktivistických přístupů do procesu vzdělávání souvisí v přímé vazbě s požadavkem na adekvátní kompetenční výbavu učitelů, kteří představují hlavní činitel ovlivňující pojetí a podobu projektované výuky. To dokládají i výsledky realizovaných výzkumných šetření a hospitačních šetření České školní inspekce, které naznačují, že učitelé nemají osvojeny kompetence nezbytné pro realizaci badatelsky...

Uplatnění aktivizačních metod učiteli střední odborné školy - analýza vyučovací hodiny

Application of Activational Teaching Methods by Teachers of Vocational School - Lesson Analysis

Jitka Nábělková, Marcela Sabová

e-Pedagogium 2013, 13(3):94-118 | DOI: 10.5507/epd.2013.035  

Příspěvek přináší empirické výsledky týkající se výzkumného šetření vyučovacích hodin a nabízí pohledy na vyučování v jednotlivých předmětech konkrétní školy. Hlavní pozornost je zaměřena na uplatnění aktivizačních metod výuky. Analýza procesu vyučování se zabývá obecnými didaktickými kategoriemi: výukovými metodami, organizačními formami a fázemi výuky. Zjištěné závěry slouží jako východisko pro mezipředmětové srovnání. Příspěvek se zaměřuje na součinnost pedagogické teorie a učitelské praxe s cílem přinést podněty pro výuku prostřednictvím její analytické reflexe. Jako hlavní metoda bylo použito přímé strukturované pozorování výuky. Souhrnem lze...

Možnosti a limity e-learningu ve středoškolském vzdělávání

Possibilities and limits of e-learning in secondary education

Iveta Bednaříková

e-Pedagogium 2013, 13(3):119-128 | DOI: 10.5507/epd.2013.036  

Příspěvek vybízí k polemice nad využitím e-learningu ve středoškolském vzdělávání (ve vyšším sekundárním a postsekundárním neterciárním vzdělávání). Vymezuje e-learning z hlediska pedagogického, poukazuje na specifika jeho vývoje u nás od programovaného učení po on-line vzdělávání. Analyzuje didaktické přístupy, které se v e-learningu používají, zdůrazňuje konstruktivistický přístup při řízení učení a upozorňuje na nové role učitele-tutora v něm. Autorka poukazuje na zahraniční zkušenosti v této oblasti, upozorňuje na úskalí a problémy využití e-learningu ve středoškolském vzdělávání, ale i na možnosti jeho uplatnění, naznačuje perspektivy dalšího...

Comenia Script jako alternativní písmo do českých škol

Comenia Script Font to Czech Schools as an Alternative Font

Martina Fasnerová, Martina Drahoňovská

e-Pedagogium 2013, 13(3):129-139 | DOI: 10.5507/epd.2013.037  

Příspěvek se zabývá problematikou zavádění nového písma pod názvem Comenia Script do českých škol, jako možné alternativy k současné podobě písma. V úvodu autorky hodnotí danou problematiku jako vysoce aktuální, neboť se v současné době tento problém velmi medializuje. V příspěvku je naznačen historický vývoj písma, vznik a vývoj současné podoby písma. Dále je analyzováno písmo Comenia Script, které je v současné době velmi diskutováno. V příspěvku jsou popsány dosavadní výzkumy, které byly publikovány v ČR. Výzkumná část příspěvku se zabývá kvalitativním výzkumem, a to analýzou písemných prací žáků 2. ročníku ZŠ píšících písmem pod názvem Comenia...

Výuka sportovních her na středních školách po zavedení školních vzdělávacích programů v České republice

Teaching of games in secondary schools in the Czech Republic after establishment of School Educational Programmes

Vladimír Süss, Petra Matošková, Klára Grabcová, Petra Pravečková

e-Pedagogium 2013, 13(3):140-149 | DOI: 10.5507/epd.2013.038  

Cílem příspěvku je analyzovat aktuální situaci obsahu vyučování sportovních her ve výuce tělesné výchovy na gymnáziích po zavedení školních vzdělávacích programů. Základní metodou bylo anketní šetření. Výzkum byl realizován pomocí nestandardizované ankety určené učitelům tělesné výchovy na středních školách. Výsledky našeho šetření ukazují na jistou konzervativnost v přístupu ke školním vzdělávacím programům v případě zařazení sportovních her. Tomu odpovídají i zjištěné názory učitelů na tvorbu školních vzdělávacích programů. Pesimistické názory učitelů jsou v souladu s výsledky studií, které jsme provedli i na základních školách, které byly publikovány...

Recenze a krátké zprávy

Cesty k pedagogice obratu

Magdalena Marešová

e-Pedagogium 2013, 13(3):150-152  

Historické kontexty reformního a alternativního vzdělávání

Lenka Janská

e-Pedagogium 2013, 13(3):153-156  

Kariérové poradenství na středních školách

Petr Hlaďo

e-Pedagogium 2013, 13(3):157-160  

Academic English - Akademická angličtina

Vlasta Galisová

e-Pedagogium 2013, 13(3):161-163  

Tvoříme a publikujeme odborné texty

Vlasta Galisová

e-Pedagogium 2013, 13(3):164-167  

Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů IX. Sborník příspěvků z konference

Eva Kaněčková

e-Pedagogium 2013, 13(3):168-169