e-Pedagogium 2013, 13(3):81-93 | DOI: 10.5507/epd.2013.034
Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání
- PaedDr. PhDr. Jiří Dostál, Ph.D., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR, tel: +420 585 635 813, e-mail: j.dostal@upol.cz
Studie řeší aktuální problémy spojené s badatelsky orientovanou výukou a reaguje tak na nové trendy ve vzdělávání, které se projevují intenzivnějším uplatňováním aktivit orientovaných na změnu způsobu získávání a osvojování si nových poznatků žákem. Aplikace konstruktivistických přístupů do procesu vzdělávání souvisí v přímé vazbě s požadavkem na adekvátní kompetenční výbavu učitelů, kteří představují hlavní činitel ovlivňující pojetí a podobu projektované výuky. To dokládají i výsledky realizovaných výzkumných šetření a hospitačních šetření České školní inspekce, které naznačují, že učitelé nemají osvojeny kompetence nezbytné pro realizaci badatelsky orientované výuky.
S využitím teoretických vědeckých metod, především komparativní analýzy, syntézy, indukce, dedukce a kritických přístupů, jsou formulovány základní pojmy, reflektovány edukační aspekty a nastíněny perspektivy. Vymezená oblast je řešena v mezinárodním kontextu a se zřetelem na teorii konstruktivismu, senzualismus, epistemologii a teorii modelování. Studie nahlíží na problematiku z obecného hlediska a vymezuje problémy, které by měly být v rámci pedagogického výzkumu dále řešeny.
Klíčová slova: badatelsky orientovaná výuka, konstruktivizmus, senzualismus, učivo, žák, učební pomůcka
Inquiry-based instruction as a trend of contemporary education
The study deals with topical issues related to inquiry-based instruction, and thus it responds to new trends in education, demonstrated in more intense application of activities oriented to a change of acquiring and mastering of new knowledge by pupils. The application of constructivist approaches to the process of education are directly related to the requirement of adequate competences of teachers who are the main agents influencing the concept and form of the designed instruction. It is also proved by the results of conducted research surveys and inspections by the Czech School Inspectorate, indicating that teachers have not mastered the compences necessary for the realization of inquiry-based instruction.
Fundamental terms are defined, educative aspects are reflected and perpectives outlined by the means of theoretical scientific methods, mainly comparative analysis, synthesis, induction, deduction and critical approaches. The defined area is dealt with in the international context and with respect to the constructivist theory, sensualism, epistemology and the modelling theory. The study views the issue from a general viewpoint and defines problems to be further dealt with within pedagogical research.
Keywords: inquiry-based instruction, constructivism, sensualism, curriculum, pupil, teaching aid
Zveřejněno: 1. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Amaral, O. M., Garrison, L., Klentschy, M. (2002). Helping English Learners Increase Achievement Through Inquiry-Based Science Instruction. Bilingual Research Journal, 26, 2, 213-239.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bílek, M. Rychtera, J., Slabý, A. (2008). Konstruktivismus ve výuce přírodovědných předmětů. Olomouc: UP.
- Brew, A. (2003). Teaching and Research: New relationships and their implications for inquiry-based teaching and learning in higher education. Higher Education Research & Development. 22, 1, 3-18.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching. New York: Dryden Press.
- Doulík, P. & Škoda, J. (2010). Prekoncepce a miskoncepce jako součást dětských pojetí a jejich psychogemeze. In Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP.
- Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory. (2008). Výzkumná zpráva. MŠMT. Dostupné na: http://ipn.msmt.cz.
- Edelson, D. C., Gordin D. N. & Pea, R. D. (1999). Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences. 8, 3-4, 391-450.
Přejít k původnímu zdroji...
- Evolution of Student Interest in Science and Technology Studies. Policy Report. (2006) OECD, Dostupné na: http://www.oecd.org/science/sci-tech/36645825.pdf.
- Grecmanová, H., Urbanovská, E. & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
- Hejný, M. & Stehlíková, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha: PedF UK.
- Honzíková, J. (2004). Vývoj úrovně tvořivých schopností dětí mladšího školního věku. e-Pedagogium. 1/2004. 22-28.
- Horák, F., Chráska, M., Kalhous, Z. & Obst, O. (1992). Kapitoly z obecné didaktiky (projektování a realizace výuky). Olomouc: UP.
- Inquiry and the National Science Education Standards: a guide for teaching and learning. (2000). Washington, D. C.: National Academy Press.
- Jeffrey, B. & Craft, A. (2004) Teaching creatively and teaching for creativity: distinctions and relationships. Educational Studies. 30, 1, 77-87.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kábrt, J. Kucharský, P, Schams, R. Vránek, Č, Wittichová, D. & Zelinka V. (2000). Latinsko/český slovník. Praha: Leda.
- Kane, E. M. (2013). Urban Student Motivation through Inquiry-Based Learning. Journal of Studies in Education. 3, 1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kirschner, P. A., Sweller, J. & Clark, R. E. (2006). Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist. 41, 2, 75-86.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kropáč, J. & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: UP.
- Lin, L., Hsu, Y. & Yeh, Y. (2012). The Role of Computer Simulation in an Inquiry-Based Learning Environment: Reconstructing Geological Events as Geologists. Journal of Science Education and Technology. 21, 3, 370-383.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lord, T., Orkwiszewski, T. (2006). Moving From Didactic to Inquiry-Based Instruction In A Science Laboratory. The American Biology Teacher. 68, 6. 342-345.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
- Maňák, J. & Janík, J. (2009) Výukové metody jako předmět výzkumu. In Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Paido: Brno, edice: Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 13.
- Maňák, J., Švec, V. (2003) Výukové metody. Brno: Paido.
- Mareš, J. (1998) Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Molnár, J., Schubertová, S. & Vaněk, V. (2007). Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: UP.
- Neber, H. & Neuhaus, B. J. (2013). Creativity and Problem-Based Learning (PBL): A Neglected Relation. In Creativity, Talent and Excellence. Singapore: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nezvalová, D. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. In Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc: UP.
- Nezvalová, D. aj. (2006). Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Olomouc: UP.
- Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione. 1, 1, 33-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Parr, B. & Edwards, M. C. (2004). Inquiry-based Instruction in Secondary Agricultural Education: Problem-solving - an old friend revisited. Journal of Agricultural Education. 45, 4.
Přejít k původnímu zdroji...
- Podroužek, L. (2003). Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady, 12, 4, 26-29.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání včetně přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. (2007) Praha: VÚP.
- Renkl, A., Hilbert, T. & Schworm, S. (2009) Example-Based Learning in Heuristic Domains: A Cognitive Load Theory Account. Educational Psychology Review. 21, 1, 67-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- Science Education Now: A renewed Pedagogy for the Future of Europe. (2007). Luxembourg: European Communities. Dostupné na: http://ec.europa.eu.
- Semrádová, I. (2003). Paradigma komunikace a technologie vzdělávání. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Stuchlíková, I. (2010). O badatelsky orientovaném vyučování. In Didaktika biologie v české republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
- Sup, J. & Švec, V. (1988). Cvičení vybraných pedagogických dovedností učitele. Brno: VUT.
- Šimoník, O. (2005). Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD.
- Udovic, D., Morris, D., Dickman, A., Postlthwait, J. & Wetherwax, P. (2002). Workshop biology: Demonstrating the effectiveness of active learning in an introductory biology course. Bioscience. 35, 3, 272-281.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wyckoff, S. (2001). Changing the culture of undergraduate science teaching. Journal of College Teaching. 30, 5, 306-312.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.