e-Pedagogium 2013, 13(3):140-149 | DOI: 10.5507/epd.2013.038
Teaching of games in secondary schools in the Czech Republic after establishment of School Educational Programmes
- doc. PhDr. Vladimír Süss, Ph.D., Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, José Martího 31, 162 52 Praha 6 - Veleslavín, e-mail: suss@ftvs.cuni.cz
The aim of this paper is to analyze the current situation of teaching content of games in teaching physical education in secondary schools.after establishment of School Educational Programmes. The basic method was questionnaire survey. The research was conducted using a non standardized questionnaire for teachers of physical education in secondary schools. The results of our survey suggest a certain conservatism in access to its educational programs for inclusion of sports games. This is also indicated by teachers' opinions on educational programs. Pessimistic views of teachers are consistent with the results of studies that we conducted on primary schools, which were published in dissertations (Šrámek, 2007; Kučera, 2008; Máca, 2009). It shows out that for the teaching of games in secondary schools are appropriate traditional games in the Czech Republic as football, basketball, volleyball and handball and increasingly promotes the teaching floorball. Unusual sports games are used sporadically.
Keywords: sports games, School Educational Programmes, analysis of school curriculum
Published: June 1, 2013 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Basl, J., Straková, J. & Veselý, A. (2006). Základní a střední školství: Po větší změně není poptávka. In Postoj obyvatel České republiky k aktuálním reformám [on-line]. Sociologický ústav AV ČR. [cit. 2011-03-01]. Dostupné z:< www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/Prezentace_TK_Reformy.ppt>.
- Grabcová, K. (2011). Využití netradičních sportovních her v hodinách TV v rámci školních vzdělávacích programů na gymnasiích. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
- Jeřábek, H. (1998). Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Karolinum.
- Jeřábek, J., Krčková, S. & Hučínová, L. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Košák, P. (2006). Reformuje celá Evropa. In Reforma školství v České republice. Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT, o. p. s. Dostupné z: <http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1364590232-reforma%20školství%20v%20CR.pdf>.
- Kotásek, J. a kol. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha: Tauris.
- Kučera, D. (2008). Využívání sportovních her v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol. Diplomová práce Praha: UK FTVS.
- Máca, V. (2009. Využívání sportovních her v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
- Psotta, R. & Draxler, D. (2006). Výuka sportovních her na českých gymnáziích: didaktické koncepty učitelů - expertů. Česká kinantropologie, 10, 1, 29-44.
- Šrámek, J. (2007). Sportovní hry v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol v Plzni. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. c2004, poslední revize 27.2.2006 [cit. 2011-01-10]. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/Files/HTM/Skolskyzakon_561_2004Sb.htm>.
- Zeman, V. Reforma školství v České republice. In Reforma školství v České republice. Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT, o. p. s. Dostupné z: <http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1364590232-reforma%20školství%20v%20CR.pdf>.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.