e-Pedagogium 2013, 13(3):7-23 | DOI: 10.5507/epd.2013.029
(Ne)strukturovaný model přípravy učitelů očima studentů
- PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D., Pedagogická fakulta UK, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, e-mail: natasa.mazacova@pedf.cuni.cz
Příspěvek se zabývá problematikou vlivu strukturace studia v procesu pregraduální přípravy budoucích učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů pro druhý stupeň základní školy a pro školy střední na subjektivní vnímání jejich profesní připravenosti. Teoretickými východisky řešené problematiky jsou klíčové koncepty a přístupy profesionalizačního procesu "stávání se učitelem". V roce 2002 a v roce 2012 byla na Pedagogické fakultě UK v Praze provedena výzkumná sonda, která byla zaměřena na zmapování a porovnání názorů studentů učitelství na subjektivní vnímání profesní připravenosti v kontextu nestrukturovaného a strukturovaného modelu studia. Nedílnou součástí výzkumné sondy byla dílčí analýza profesní motivační struktury budoucích učitelů.
Klíčová slova: pregraduální příprava učitelů, strukturovaný a nestrukturovaný model přípravy, profesní připravenost, profesionalizace učitelské profese, profesní identita, poznatkové báze učitelství, tvorba studentova pojetí výuky, koncept reflektivního praktika
(Non-)structured Model of Teacher Training from the Student's Point of View
The text is concerned with the influence of structuration of the undergraduate training of future teachers of non-specialized subjects at secondary schools on the subjective perception of their professional readiness. The theoretical starting points are the key concepts and approaches of the process termed "becoming a teacher". A survey was carried out at the Faculty of Pedagogy, Charles University in Prague in the years 2002 and 2012, with the aim to map and compare the opinions of teacher-trainees on the subjective perception of their professional readiness in the context of structured and unstructured models of studies. An integral part of the survey was a particular analysis of the professional motivational structure of future teachers.
Keywords: undergraduate preparation of future teachers, structured and unstructured model of education, professional readiness, professionalisation of the teacher's profession, professional identity, pedagogical content knowledge, knowledge base of teaching, student's conception of teaching, reflective practitioner's conception
Zveřejněno: 1. červen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Bělohradská, J. & Urbánek, P. (2005). Organizační zásahy do struktury vzdělávání učitelů a jejich důsledky pro výuku didaktiky. In J. Doležalová. Didaktika v pregraduální přípravě učitelů a její vztah k praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Brebera, P. (2006). Boloňský proces a jeho reflexe v přípravném vzdělávání učitelů. Pedagogika, LVI, 3, 258-265.
- Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido. Pedagogický výzkum v teorii a praxi.
- Spilková, V. (1997). Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Spilková, V. a kol. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.
- Spilková, V. (2008). Kvalita učitele a profesní standard. In V. Spilková, Vašutová, J. aj. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Výzkumný záměr. Úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: PedF UK.
- Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno: Paido.
- Vašutová J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.