e-Pedagogium 2013, 13(3):119-128 | DOI: 10.5507/epd.2013.036

Možnosti a limity e-learningu ve středoškolském vzdělávání

Iveta Bednaříková
doc. PhDr. Iveta Bednaříková, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585 635 160, e-mail: iveta.bednarikova@upol.cz

Příspěvek vybízí k polemice nad využitím e-learningu ve středoškolském vzdělávání (ve vyšším sekundárním a postsekundárním neterciárním vzdělávání). Vymezuje e-learning z hlediska pedagogického, poukazuje na specifika jeho vývoje u nás od programovaného učení po on-line vzdělávání. Analyzuje didaktické přístupy, které se v e-learningu používají, zdůrazňuje konstruktivistický přístup při řízení učení a upozorňuje na nové role učitele-tutora v něm. Autorka poukazuje na zahraniční zkušenosti v této oblasti, upozorňuje na úskalí a problémy využití e-learningu ve středoškolském vzdělávání, ale i na možnosti jeho uplatnění, naznačuje perspektivy dalšího vývoje v této sféře. Současně apeluje na nezbytnost výzkumu na tomto poli pedagogické praxe.

Klíčová slova: e-learning, učitelé, středoškolské vzdělávání, programované učení, ICT, distanční vzdělávání, on-line vzdělávání, LMS, blended learning, e-reading, konstruktivismus, tutor

Possibilities and limits of e-learning in secondary education

The article encourages the discussion about the use of e-learning in secondary education (in upper secondary and post-secondary non-tertiary education). It defines e-learning in terms of teaching, and points out the specifics of its development in the Czech learning environment from programmed learning to on-line education. It analyzes the approach of teaching in terms of e-learning use, emphasizes the constructivist approach to learning management, and highlights the new role of the teacher-tutor in it. The author also deals with the international experience in this field, as well as the difficulties and challenges of e-learning in secondary education, but also points at the possibility of its application and suggests prospects for the future development in this field. At the same time the author appeals to the need for research in this field focusing on the teaching experience.

Keywords: e-learning, teachers, upper secondary education, postsecondary non-tertiary education, programmed learning, ICT, distance education, on-line learning, LMS, blended learning, e-reading, constructivism, tutor

Zveřejněno: 1. červen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bednaříková, I. (2013). Možnosti a limity e-learningu ve středoškolském vzdělávání. e-Pedagogium13(3), 119-128. doi: 10.5507/epd.2013.036
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bednaříková, I. (2006). E-learning z hlediska komfortu pro učení. In eLearning 2006. Sborník příspěvků z odborného semináře v Hradci Králové 7.-9. 11. 2006. Hradec Králové: Gaudeamus.
  2. Bednaříková, I. (2005). Pedagogická role tutora v e-learningu. In Od programovaného učení k e-learningu. Sborník příspěvků z mezinárodní konference v Brně-Šlapanicích 19.-20. 4. 2005. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
  3. Carr, N. (2011). Virtual schooling's popularity challenges policy makers [online]. [cit. 2012-04-02]. Dostupné z:http://www.eschoolnews.com/2012/03/12/virtual-schoolings-popularity-challenges-policy-makers/2/
  4. Cowan, J. (2004). How can you assure quality on my support, as a distance learner? Open Learning, 9, 1, 59-63. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Dichanz, H., Ernst, A. (2005). E-learning: Begriffliche, psychologische und didaktische Überlegungen zum electronic learning. MedienPädagogik [online]. [cit. 2012-04-02]. Dostupné z: http://www.medienpaed.com/00-2/dichanz_ernst1.pdf
  6. Eger, L. E-learning, evaluace e-learningu + případová studie z projektu Comenius. (2004). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  7. Egerová, D. (2012). E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  8. Forsyth, I. (1999). Teaching and Learning Materials and the Internet. London: Kogan Page.
  9. Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  10. Kopecký, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex.
  11. Kulič, V. (1992). Psychologie řízeného učení. Praha: Academia.
  12. Lockwood, F. (1998). The Design and Production of Self-Instructional Materials. London: Kogan Pages.
  13. Malach, A. (2005). Od programovaného učení k eLearningu. In Od programovaného učení k e-learningu. Sborník příspěvků z mezinárodní konference v Brně-Šlapanicích 19.-20. 4. 2005. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
  14. Malach, J. (2005). Programované učení jako jeden z kořenů eLearningu. In Od programovaného učení k e-learningu. Sborník příspěvků z mezinárodní konference v Brně-Šlapanicích 19.-20. 4. 2005. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
  15. Melton, R. (1997). Objectives, Competences and Learning Outcomes. Developing Instructional Materials in Open and Distance Learning. London: Kogan Pages.
  16. Nigel, H. (1999). How to design Self-directed and Distance Learning Programs (A Guide for Creators of Web-Based Training, Computer-Based Training, Self-Study Materials). McGraw-Hill.
  17. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants (online). On the Horizon, MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001. [online]. [cit. 2013-05-27]. Dostupné z:http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  18. Rowntree, D. (1994). Preparing Materials for Open, Distance and Flexible Learning. An Action Guide for Teachers and Trainers. London: Kogan Pages.
  19. Sborník statí o distančním vzdělávání. (1996). Praha: CSVŠ.
  20. Sewart, D. (2003). Students support systems in distance education. Open Learning, 8, 3, 3-12. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Stimson, N. (2002). How to write & prepare training materials. 2. vydání. London: Kogan Pages.
  22. Švejda, G. (2007). Didaktické evaluace v procese on-line vzdělávání. In eLearning 2007. Sborník příspěvků z konference a soutěže. Hradec Králové 6.-8. 11. 2007.
  23. Švejda, G. (2005). E-learning ve světě. In Od programovaného učení k e-learningu. Sborník příspěvků z mezinárodní konference v Brně-Šlapanicích 19.-20. 4. 2005. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
  24. Tollingerová, D., Knězů, V., Kulič, V. (1966). Programované učení. Praha: SPN.
  25. Zlámalová, H. (2007). Distanční vzdělávání - včera, dnes a zítra. e-PEDAGOGIUM, 7, 3, 29-44.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.