e-Pedagogium 2013, 13(3):38-52 | DOI: 10.5507/epd.2013.031
Zvyšování kompetencí učitelů 1. stupně základní školy pro zařazení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do školní tělesné výchovy
- Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D., doc. Mgr. Martin Kudláček, Ph.D., doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D., Mgr. Tomáš Vyhlídal, Katedra aplikovaných pohybových aktivit, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Tř. Míru 115, 771 40 Olomouc, e-mail: ondrej.jesina@upol.cz, ludmila.miklankova@upol.cz, tomas.vyhlidal@upol.cz, martin.kudlacek@upol.cz
Pohybové aktivity jsou přirozenou a důležitou součástí života dětí, a to včetně dětí s různými typy zdravotního postižení. Významnou roli při podpoře integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (resp. zdravotním postižením) do pohybových aktivit, prováděných v rámci realizace školních vzdělávacích programů, sehrává osoba pedagoga. Vědomostí a dovedností učitele z této oblasti patří mezi limitující faktory rozsahu a efektivity integrace. Cílem dílčího šetření byl monitoring a analýza názorů studentů oboru Učitelství 1. stupně základních škol Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci na koncepci, obsah a začlenění nového studijního předmětu, zaměřeného na základy aplikovaných pohybových aktivit (APA), do systému vzdělávání v oblasti tělesné výchovy u daného oboru. Tato výuka byla koncipována a realizována Fakultou tělesné kultury UP v rámci řešení projektu Příprava pro tělesnou výchovu osob s postižením, CZ.1.07/2.2.00/15.0336. Ke sběru dat byla užita anketa, kde studenti vyjádřili svůj názor prostřednictvím desetibodové škály. Data byla zpracována metodou frekvenčního výskytu odpovědí a percentuelně. Byla provedena komparace názorů studentů prezenční formy a kombinované formy studia. Z výsledků jednoznačně vyplývá požadavek trvalého začlenění studijního předmětu rozšiřujícího vědomosti a dovednosti v oblasti APA do studijního plánu oboru učitelství pro 1. stupeň základních škol. Studenti si uvědomují nutnost prohloubení poznatků z této oblasti, které by se ale neměly omezovat pouze na vyučovací jednotku tělesné výchovy. Studenti kombinované formy studia podporují větší rozsah výuky v oblasti aplikovaných pohybových aktivit v rámci pregraduální přípravy učitelů 1. stupně základních škol.
Klíčová slova: tělesná výchova, integrace, aplikovaná tělesná výchova, žák se zdravotním postižením
Increasing Competencies of teachers of primary school for inclusion of pupilS with special educational needs into school physical education
Physical activity is a natural and important part of the life of children, including children with various types of disability. The personality of the educator plays an important role in promoting the inclusion of the student with special educational needs (or disability) to the physical activities realized in general school education programs. Knowledge, skills and competences of teachers belong to the limiting factors for the extent and effectiveness of inclusion. The aim of the pilot enquiry is to realize a monitoring and analysis of the views of the students of Palacký University, Olomouc of teacher training for elementary school on the concept, content, and the inclusion of a new course focused on the basics of adapted physical activity (APA), in the education system in the area of physical education for the scope. This teaching was conceived and realized by the Faculty of Physical Culture in the project Preparation for Physical Education of Persons with Disabilities, CZ. 1.07/2.2.00/15.0336. Data were collected through a poll where students have expressed their views through a ten items scale. The data has been processed by the frequency prevalence of responses and percentage-terms it. Comparison of views of students was made among students of full-time forms and the part-time (combined) form of studies. From the results a request for sustainable reintegration of the study program is obvious. The students are aware of the need to deepen the knowledge of this area. The students of the part-time form of studies support a bigger range of instruction in the field of adapted physical activity within the undergraduate teacher preparation teacher of elementary school.
Keywords: physical education, inclusion, adapted physical activity, student with disability
Zveřejněno: 1. červen 2013 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci.
- Bartoňová, R., & Ješina, O. (2012). Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: UP v Olomouci, 2012.
- Block, M. (1994). A teacher's guide to including students with disabilities inregular physical education. Baltimore, MD: Paul H. Brookes, 1994.
- Brücknerová, K. (2008). Učení zážitkem na vysoké škole. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 5 (9), 31-33.
- Dohnal, T. (2004) Patří zážitek do školy? Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku. 1(1), 29-31.
- Fejgin, N., Talmor, R., & Erlich, I. (2005). Inclusion and burnout in physical education. European Physical Education Review, 2(1), 29-50.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
- Ješina, O., Hamřík, Z. (2011). Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: UP v Olomouci.
- Ješina, O., Kudláček, M. et al. Aplikovaná tělesná výchova. (2011). Olomouc: UP v Olomouci.
- Kremer-Sadlik, T., & Kim. J. L. (2007). Lessons from sports: children's socialization to values through family interaction during sports activities. Discourse & Society, 18 (1), 35-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M., Bocarro, J., Jirásek, I., & Hanuš, R. (2009). The Czech way of inclusion in experiential education framework. Journal of Experiential Education, 32(1), 14-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M., Ješina, O., Blaha, L., & Janečka, Z. (2010). Kompetence učitelů tělesné výchovy ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Tělesná kultura, 33(1), 43-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lieberman, L. J., Houston-Wilson, C., & Kozub, F. M. Perceived barriers to including students with visual impairments in general physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, 19(3), 364-377.
- Machová, I. (2008). Sport jako prostředek integrace. In T. Vyskočil & M. Kudláček (eds.). Integrace - Jiná cesta II. Olomouc: UP v Olomouci.
- Moore, L. L., Lombardi, D. A, White M. J. et al. (1991). Influence of parents' physical activity levels on activity levels of young children. Journal of Pediatrics, 118, 215-219.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morley, D., Bailey, R., Cook, B., & Tan, J. (2005). Inclusive Physical Education: teacher's views of including pupils with Special Educational Needs and/or disabilities in Physical Education. London: North West Countries Physical education Association and SAGE Publications.
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT. (2005). Vyhláška 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: MŠMT ČR.
- Nutbrown, C., & Clough, P. (2004). Inclusion in the Early Years: Conversations with European Educators. European Journal of Special Needs Education, 19(3), 301-315.
Přejít k původnímu zdroji...
- PARLAMENT ČR. (2004). Zákon 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Praha: Parlament ČR.
- Rybová, L., & Kudláček, M. (2010). Integrace žáků s tělesným postižením do hodin školní tělesné výchovy. Studia Sportiva, 4(1), 127-132.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport: Crossdisciplinaryand lifespan. (6th ed.). Dubuque, IA: Brown & Benchman.
- Štěrbová, D. (2007). Pohybové aktivity v životě dětí s hluchoslepotou. Olomouc: UP v Olomouci.
- Taylor, W. C., Baranowski, T., & Sallis, J. F. (1994). Family determinants of childhood physical activity: A social-cognitive model. In R. K. Dishman (Ed.), Advances in exercise adherence (pp. 319-342). Champaign: Human Kinetics.
- Válková, H. (2011). Aplikované pohybové aktivity v univerzitním studiu. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2(1), 29-41.
- Welk, G. J. (1999). The youth physical activity promotion model: A conceptual bridge between theory and practice. Quest, 51, 5-23.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.