e-Pedagogium 2013, 13(3):24-37 | DOI: 10.5507/epd.2013.030

Evaluation of Professional Training by Student Teachers and Their Approaches to Profession

Jana Wernerová
PhDr. Jana Wernerová, Ph.D., katedra pedagogiky a psychologie, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Studentská 2, 461 17 Liberec, e-mail: jana.wernerova@tul.cz

The paper deals with teacher training, focusing on the implications of structuring. It compares views on professional readiness and professional orientation of student teachers of secondary education in the unstructured and structured studies at four faculties of pedagogy in the Czech Republic, on the basis of a questionnaire survey (2009/10). Students of pedagogy for the 6th to 9th grades of elementary schools evaluated better the training in unstructured programs than in structured ones in the fields of the subject-branch component, subject didactics and the sufficiency of practical training. The difference of evaluation in the programs of pedagogy for secondary schools was significant only in higher appreciation of the sufficiency of the number of lessons of practical training in the structured study. Weaker orientation to teaching was identified in students of the structured study.

Keywords: preparatory teacher education, structured learning, master's degree programs, follow-up master's degree programs, subject-branch component, subject didactics, pedagogical-psychological component, practical training, teaching practise, student of pedagogy, questionnaire survey, attitudes towards profession

Published: June 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Wernerová, J. (2013). Evaluation of Professional Training by Student Teachers and Their Approaches to Profession. e-Pedagogium13(3), 24-37. doi: 10.5507/epd.2013.030
Download citation

References

  1. Bělohradská, J. & Urbánek, P. (2005). Organizační zásahy do struktury vzdělávání učitelů a jejich důsledky pro výuku didaktiky. In Doležalová, J. Didaktika v pregraduální přípravě učitelů a její vztah k praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
  2. Brebera, P. (2006). Boloňský proces a jeho reflexe v přípravném vzdělávání učitelů. Pedagogika, LVI, 3, 258-265.
  3. Černotová, M. (2000). Potrebujeme reformu v přípravě učiteľov? In Pedagogický výzkum v ČR. Sborník příspěvků z VIII. celostátní konference ČAPV. Liberec: TU v Liberci a ČAPV.
  4. Havlík, R. (1997). Hodnotová a profesní orientace studentů PedF. In Výchova a vzdělávání v českých zemích na prahu třetího tisíciletí. Plzeň: ČAPV a ZČU.
  5. Havlík, R. (2001) Vysokoškolská příprava očima studentů všeobecně vzdělávacích předmětů na PedF UK. In Walterová, E. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference, 2. díl. Praha: PedF UK.
  6. Marková, K., Urbánek, P. (2008) Praktická příprava učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů: realita, problémy a perspektivy. In Vašutová, J., aj. Vzděláváme budoucí učitele. Nové trendy v pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.
  7. Píšová, M. (1999). Novice teacher. Pardubice: UP.
  8. Spilková, V. (2008). Kvalita učitele a profesní standard. In Spilková, V., Vašutová, J. aj. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Výzkumný záměr. Úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: PedF UK.
  9. Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Paido, 1994.
  10. Šimoník, O. (2008). Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů (teorie a praxe v pregraduálním učitelském studiu). In Havel, J., Šimoník, O. & Šťáva, J. (eds.). Pedagogické praxe a oborové didaktiky. Sborník příspěvků ze semináře s mezinárodní účastí. Brno: MSD, spol. s r. o.
  11. Šťáva, J. (2006). Hodnocení studentů na pedagogické praxi. In Filová H. & Havel, J. (eds.). Otázky hodnocení studentů na souvislých pedagogických praxích. Brno: PdF MU.
  12. Urbánek, P. (2002). Uplatňování absolventů v učitelské praxi. In Výzkum školy a učitele. Sborník referátů z 10. mezinárodní konference ČAPV [CD-ROM]. Praha: ČAPV a PedF UK.
  13. Urbánek, P. (2004). Kurikulární struktura učitelského studia v návaznosti na problematiku praktické přípravy. In Havel, J. & Janík, T. (eds.). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: MU.
  14. Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: TUL.
  15. Vašutová, J. (2007) Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přepracované vydání. Praha: UK.
  16. Wernerová, J. (2011). Analýza praktické přípravy v kontextu strukturace studijních programů učitelství (Disertační práce). Praha: UK PedF.
  17. Zimová, L. (1997). Uplatňování absolventů PF UJEP v praxi. Pedagogika, XLVII, č. 3, 269-276.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.