e-Pedagogium 2013, 13(3):53-67 | DOI: 10.5507/epd.2013.032

Sociální pozice nadaných žáků 5. tříd ZŠ v kolektivu vrstevníků: srovnání výzkumných dat z let 2002/2003 a 2011/2012

Eva Machů, Jana Barnetová
Mgr. Eva Machů, Ph.D., Mgr. Jana Barnetová, Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií UTB, Mostní 5139, 760 01 Zlín, e-mail: machu@fhs.utb.cz, tel.: 576 037 418

Článek prezentuje výzkum zabývající se vybranými problémy nadaných žáků a jejich sociální pozicí v kolektivu vrstevníků běžné základní školy, a to pohledem učitele, ale i nadaného žáka. Tato současná data jsou srovnána s daty získanými ve školním roce 2002/2003 pomocí studie ELSPAC. Výzkumnými nástroji byly dva typy dotazníků: Dotazník pro učitele a Dotazník dítěti, zadávané nadaným žákům ve školním roce 2002/2003 a 2011/2012. Výzkumným souborem byli žáci pátých tříd, které třídní učitelé hodnotili ve vybraných intelektových dovednostech. K výsledkům výzkumu patří např. významné navýšení vybraných problémů nadaných dětí a zhoršení jejich sociální pozice.

Klíčová slova: nadaný žák, sociální pozice, ELSPAC

Social Position of Gifted Students of the 5th Grades in Peer Groups: Comparison of Research Data from 2002/2003 and 2011/2012

The article presents research dealing with selected problems of gifted pupils and their social position at ordinary elementary schools. This is analysed from the view of teachers and also gifted pupils. This current data are compared with data from the ELSPAC study collected in the school year 2002/2003. Research tools were two types of questionnaires: the Questionnaire for teachers and the Questionnaire for children, which were administrated in the school years 2002/2003 and 2011/2012. The research sample comprised of pupils from fifth grades, who were evaluated by their class teachers. Among the results are for example significant increase of selected problems of gifted pupils and deterioration of their social position.

Keywords: gifted pupil, social position, ELSPAC

Zveřejněno: 1. červen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Machů, E., & Barnetová, J. (2013). Sociální pozice nadaných žáků 5. tříd ZŠ v kolektivu vrstevníků: srovnání výzkumných dat z let 2002/2003 a 2011/2012. e-Pedagogium13(3), 53-67. doi: 10.5507/epd.2013.032
Stáhnout citaci

Reference

  1. Boroš, J. (2001). Základy sociálnej psychológie. Bratislava: IRIS.
  2. Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  3. Clark, B. (1988). Growing up gifted. Developing the potential of children at home and at school. London: Merrill Publishing Company.
  4. Duchovičová, J. (2007). Aspekty diferenciácie v edukácii nadaných žiakov. Nitra: PF UKF.
  5. Duchovičová, J., Mihaliková, D. & Babulicová, Z. (2010). Sociálny status nadaného žiaka v segregovaných a integrovaných. In Talent a nadání ve vzdělávání: sborník referátů z mezinárodního semináře. Brno: Masarykova univerzita.
  6. Freemanová, J. (1979). Gifted children. London: International Medical Publishers.
  7. Gagné, F. (2004). Transforming gift into talents: the DMGT as a developmental theory. High Ability Studies. 15, 2, 120-134. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Gilson, T. (2009). Creating School Programs for Gifted Students. Gifted Child Today. 32, 2, 36-39. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.
  10. Konečná, V. (2010). Sebepojetí a sebehodnocení rozumově nadaných dětí. Brno: MSD.
  11. Luftig, R. L., Nichols, M. L. (1991). An Assessment of the Social Status and Perceived Personality and School Traits of Gifted Students by Non-Gifted Peers. Roeper Review. 13, 3, 148-154. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Mönks, F. J. & Ypenburgová, I. H. (2002). Nadané dítě. Praha: GRADA.
  13. Nakonečný, M. (2000). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  14. Norman, A., Ramsay, S. G., Roberts, J. & Martray, C. R. (2000). Effect of Social Setting, Self-Concept, and Relative Age on the Social Status of Moderately and Highly Gifted Students. Roepper Review. 23, 1, 34-40. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (1995). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze [cit. 2011-10-10]. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf.
  17. Roedell, W. C., Jackson, N. E., Robinson, H. B. (2000). Hochbegabung in der Kindheit. Besondes begabte Kinder im Vor- und Grundschulalter. Heidelberg: Asanger.
  18. Rost, D. H. (2000). Hochbegabte und hochleistende Jugendliche. Münster: Waxmann.
  19. Silverman, L. K. (1990). Social and emotional Education of the Gifted: The discoveries of Leta Hollingworth. Roepper review. 12, 3, 171-179. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Slaměník, I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada.
  21. Ťulák, Jan. ELSPAC: O nás. Muni.cz [online]. ©2009-2010 [cit. 2012-07-25]. Dostupné z <http://www.sci.muni.cz/elspac/www/cs/o_nas>.
  22. Vialle, W. (1994). 'Termanal' Science? The Work of Lewis Terman Revisited. Roeper Review, 17, 1, 32-38. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Webb, J. T. (1993). Nurturing Social-Emotional Development of Gifted Children. In Heller, K. A., Mönks, F. J. & Passov, H. A. (1993) International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent. Oxford: Pergamon.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.