e-Pedagogium, 2016 (roč. 16), číslo 3
Úvod
Úvodník
Redakce
e-Pedagogium 2016, 16(3):5
Odborné články a statě
Hodnotenie a vykazovanie akademických činností ako fragmenty zmien klímy na fakultách pripravujúcich učiteľov
Assessment and recording of academic work as fragments of changes of climate at teachers training faculties
Štefan Chudý, Pavel Neumeister
e-Pedagogium 2016, 16(3):7-14 | DOI: 10.5507/epd.2016.027
Text si kladie za cieľ reflektovať, definovať a popísať základné fragmenty klímy fakúlt pripravujúcich učiteľov, z pohľadu logicko-deduktívneho vyvodzovania súčasných regulatívnych činností, za ktoré považujeme hodnotenie a vykazovanie činnosti akademických pracovníkov. Ich používanie, ako nástroj manažmentu má dopad na klímu z pohľadu vedenia a riadenia ľudí. Regulatívne činnosti zohrávajú dôležitú úlohu pri vzniku, rekonštrukcii a zanikaní pracovných kolektívov na úrovni katedier, ústavov, stredného manažmentu fakúlt či manažmentu univerzít. Regulujú činnosti akademických pracovníkov a osobnosť človeka (postoj, anticipácia a pod.), podieľajú sa na...
Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula
Literacies, competencies and strategies of readers in the context of current Czech curriculum
Dana Vicherková, Vlasta Řeřichová
e-Pedagogium 2016, 16(3):15-24 | DOI: 10.5507/epd.2016.028
Příspěvek se věnuje tématu, které bývá v české pedagogice nahlíženo v souvislosti s pojmem čtenářská gramotnost a diskutováno s odkazem na výsledky, jež přinášejí mezinárodní srovnávací šetření čtenářské gramotnosti PISA. V první části přibližuje pojetí termínů čtenářská kompetence a čtenářské strategie a zmiňuje vybrané přístupy k jejich klasifikaci. Druhá část příspěvku komentuje z pohledu zvoleného tématu nejnovější úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který vstoupí v platnost ve školním roce 2016/2017.
Metody výuky čtení v belgickém vzdělávání, inspirace pro nás
Methods of teaching reading in Belgian education, inspiration for us
Iva Košek Bartošová, Marie Karásková
e-Pedagogium 2016, 16(3):25-40 | DOI: 10.5507/epd.2016.029
Česká republika se v posledních letech intenzivně věnuje rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Čtenářská gramotnost je komplex vědomostí a kompetencí ovlivňující další dovednosti. Výsledky mezinárodních průzkumů nás vedou k zamyšlení nad způsoby práce učitele, nad jeho rolí v edukačním procesu. S tím úzce souvisí používaní metod, technik a forem práce v procesu osvojování si nových poznatků. Cílem je získat přirozenou vnitřní motivaci žáků pro osvojení si nových dovedností. V příspěvku se chceme zaměřit na poznatky vycházející z nácviku elementárního čtení v Belgii. Tato země vykazuje standardně kvalitní výsledky v realizovaných mezinárodních šetřeních...
Ideologizace výuky němčiny za protektorátu
Ideology of teaching German during Protectorate of Bohemia and Moravia
Václav Velčovský
e-Pedagogium 2016, 16(3):41-52 | DOI: 10.5507/epd.2016.030
V období Protektorátu Čechy a Morava gradovaly česko-německé vztahy. Specifické "nesoužití" bylo extrapolováno nacistickou ideologií. Postoje k jazyku/jazykům a povinná akvizice němčiny hrály v tomto procesu klíčovou roli. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat především neformální akvizici němčiny jako druhého jazyka, postoje obyvatel k tomuto kódu a vliv politiky na ně.
Profesní kompetence učitelů mateřských škol
Professional competencies of nursery school teachers
Anna Smolíková, Petra Bobková, Jana Kropáčková
e-Pedagogium 2016, 16(3):53-64 | DOI: 10.5507/epd.2016.031
Článek přináší zprávu o výzkumném šetření s názvem Vzdělávání učitelů mateřských škol. V předvýzkumné části proběhlo zpracování čtyř případových studií začínajících učitelů mateřských škol s různou kvalifikací. Předvýzkum pomohl ověřit funkčnost dotazníků. V hlavní části výzkumu proběhlo dotazníkové šetření mezi učiteli mateřských škol (96 respondentů) a rozhovory se sedmi odborníky na předškolní výchovu a vzdělávání. V dotazníkovém šetření bylo porovnáváno, jak učitelé hodnotí význam profesních kompetencí a dostatečnost jejich rozvoje v přípravném vzdělávání v závislosti na stupni jejich vzdělání. Pomocí strukturovaných rozhovorů byly zjišťovány názory...
Role pedagogického mentora ve zvyšování profesních kompetencí učitele základní školy
Role of educational mentor in enhancing professional competencies of primary school teachers
Marcela Otavová
e-Pedagogium 2016, 16(3):65-74 | DOI: 10.5507/epd.2016.032
Cílem stati je zasadit institut pedagogického mentora do kontextu zvyšování profesních kompetencí učitele primární školy v dalším a celoživotním vzdělávání. Autorka nejprve popisuje některá významná specifika mentorské práce s ohledem na modely profesního rozvoje a přístupy k podpoře procesů profesního rozvoje, které odrážejí paradigmatickou pluralitu této široké oblasti. Uvádí typologie autorů zabývajících se tímto tématem (Doyle, Schön, Shulman, Kolb a Korthagen). Druhá část práce specifikuje pojetí mentoringu jako reflektivního procesu ve srovnání s dalšími formami kolegiální podpory učitelů praktiků - koučingem a supervizí. Ve třetí části stati...
Pojetí mentoringu u začínajících učitelů v České republice a Velké Británii
The conception of the mentoring by the novice teachers in the Czech Republic and Great Britain
Andrea Pazderská
e-Pedagogium 2016, 16(3):75-88 | DOI: 10.5507/epd.2016.033
Příspěvek objasní základní kontury fungování současného mentoringu začínajících učitelů v České republice a Velké Británii s cílem nastínit možnosti aplikace vybraných aspektů zahraniční praxe v českém prostředí. Teoretické východisko příspěvku se opírá o pojetí mentoringu jakožto procesu, který představuje cílenou a odbornou podporu profesního rozvoje učitelů v různých fázích jejich profesní pedagogické dráhy. Mentor má za úkol pomocí mentorských rozhovorů a příležitostných hospitací učitele vést, ukazovat jim další možné cesty jejich profesního rozvoje a umožnit jim vlastní sebereflexi jejich pedagogické praxe. Metodologicky se jedná o kvalitativně-kvantitativní...
Monologizace učitelových promluv ve vyučování
How Teachers use the Monologue in the Teaching
Hana Navrátilová
e-Pedagogium 2016, 16(3):89-100 | DOI: 10.5507/epd.2016.034
Cílem předkládaného textu je prezentovat a diskutovat dílčí výzkumná zjištění zaměřená na podoby monologu a komunikační styly učitele na 2. stupni základní školy, které vedou k monologizaci jeho promluv v rámci výukové komunikace. Výzkum je postaven na kvalitativní analýze datového materiálu z nestrukturovaného pozorování výuky 6 učitelů na běžných základních školách, který zahrnuje jak terénní poznámky z přímého pozorování, tak především 24 transkribovaných videozáznamů vyučovacích hodin. Získaná data ukazují, že dominance učitele ve výukové komunikaci je stále silným faktorem a projevuje se v podobě vnořeného monologu, o jehož příčinách ve vazbě...
Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků
Self-regulated learning as a factor influencing the rate of cheating by students
Anna Římánková
e-Pedagogium 2016, 16(3):101-117 | DOI: 10.5507/epd.2016.035
Pojem autoregulace se stává důležitým pedagogicko-psychologickým tématem a jednotlivé autoregulační dovednosti či kompetence se postupně zařazují mezi klíčové pojmy vzdělávacích záměrů. Vysoká míra autoregulace u žáků však nemusí mít ve školním prostředí čistě pozitivní důsledky, což ukazuje tento příspěvek. Přináší zjištění, že některé autoregulační dovednosti navyšují míru frekvence určitých druhů žákovského podvádění. U daných vlivů se také projevily jisté rozdíly mezi muži a ženami. Výsledky byly stanoveny na základě kvantitativního dotazníkového šetření provedeného na náhodně vybraném vzorku 346 studentů brněnských středních škol. Rozdělení autoregulace...
Pedagogický pohľad na edukačný proces podporovaný digitálnymi technológiami
Teacher's perspective on the educational process supported by digital technologies
Peter Polakovič, Marta Vránová
e-Pedagogium 2016, 16(3):118-126 | DOI: 10.5507/epd.2016.036
Moderné IKT zmenili kultúru a spoločnosť v rozsahu porovnateľnom s Guttenbergovým vynálezom kníhtlače. Naša doba je charakterizovaná obrovskou informačnou explóziou. Množstvo poznatkov, ktoré má ľudstvo k dispozícii, rastie obrovskou rýchlosťou. Už od konca 18. storočia sa objem informácií každých päť rokov zdvojnásobuje. Čím viac informácií má ľudstvo k dispozícii, tým dôležitejšie je vedieť informácie triediť, spracovávať a odovzdávať iným ľuďom. Rýchly rozvoj IKT, ktorého sme svedkami v súčasnej dobe, zasiahol všetky oblasti nášho každodenného života. Nie je tomu inak ani v školstve. IKT a rozvoj techniky utvárajú nové možnosti pre sebarealizáciu...
Výuka evoluce a přírodního výběru na českých a britských školách
Teaching evolution and natural selection at Czech and British schools
Lucie Hlaváčová
e-Pedagogium 2016, 16(3):127-138 | DOI: 10.5507/epd.2016.037
Příspěvek prezentuje výsledky komparativní analýzy, zabývající se výukou evoluční biologie na českých a britských, respektive anglických a skotských školách. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, v jakém rozsahu se vybraná biologická témata pojí s výukou evoluční teorie a přírodního výběru. Výzkum byl uskutečněn metodou dotazníkového šetření, na kterém participovalo celkem 350 učitelů českých škol a 122 učitelů britských škol. Data jsou prezentována pomocí popisné statistiky a signifikantní rozdílnost odpovědí je dokázána pomocí chí-kvadrát testu. Z výsledků výzkumu vyplývá, že na českých školách je Evoluce člověka a Vznik života nejvíce rozšířeným tématem...
Recenze a krátké zprávy
Orofaciálna a bazálna stimulácia
Kateřina Jehličková
e-Pedagogium 2016, 16(3):139-141