e-Pedagogium 2016, 16(3):89-100 | DOI: 10.5507/epd.2016.034

Monologizace učitelových promluv ve vyučování

Hana Navrátilová
Mgr. Hana Navrátilová, Fakulta humanitních studií UTB ve Zlíně, doktorandka Filozofické fakulty MU v Brně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, E-mail: hnavratilova@fhs.utb.cz

Cílem předkládaného textu je prezentovat a diskutovat dílčí výzkumná zjištění zaměřená na podoby monologu a komunikační styly učitele na 2. stupni základní školy, které vedou k monologizaci jeho promluv v rámci výukové komunikace. Výzkum je postaven na kvalitativní analýze datového materiálu z nestrukturovaného pozorování výuky 6 učitelů na běžných základních školách, který zahrnuje jak terénní poznámky z přímého pozorování, tak především 24 transkribovaných videozáznamů vyučovacích hodin. Získaná data ukazují, že dominance učitele ve výukové komunikaci je stále silným faktorem a projevuje se v podobě vnořeného monologu, o jehož příčinách ve vazbě na monologizující komunikační styly učitele pojednává tento příspěvek.

Klíčová slova: výuková komunikace, komunikační styl učitele, monolog

How Teachers use the Monologue in the Teaching

The aim of this paper is to present and to discuss research findings focused on possible forms of a teacher's monologue and communication styles of teachers at lower secondary level of elementary school. These lead to using monologues in teacher's speech while giving instructions to the class. The research is based on qualitative analysis of data from non-standardised observation of 6 teachers during their practice at standard elementary schools. The data include also field notes from direct observations and 24 transcribed video recordings. Obtained data show that the dominance of teachers talk in the class is still a powerful factor and is demonstrated in the form of embedded monologue. The causesof such a behaviour in relation to teachers' communication styles are discussed in this paper.

Keywords: instructions, communication, teachers' communication styles, monologue

Zveřejněno: 1. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Navrátilová, H. (2016). Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium16(3), 89-100. doi: 10.5507/epd.2016.034
Stáhnout citaci

Reference

  1. Alexander, R. (2016) Towards dialogic teaching. Dostupné online z http://www.misanortheast.ca/media/7365/lucy__towards_dialogic_talk.pdf.
  2. Beebe, S. A., Mottet, T. P. (2009). Students and Teachers. In W. F. Eadie (Ed.), 21st century communication: A reference handbook. Thousand Oaks: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Hirschová, M. (2013). Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum.
  4. Höflerová, E. (2003). Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  5. Janíková, M. a kol. (2009). Výzkum výuky - tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido.
  6. Mareš, J. (2009). Posledních dvacet let výzkumu pedagogické interakce a komunikace v České republice (léta 1990-2009). In Pedagogická komunikace v pedagogických, sociálních a filozofických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus.
  7. Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
  8. Molinari, L. & Mameli, C. (2015) Triadické interakce ve výukové komunikaci. Studia Paedagogica, 20(3), 7-19. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Richmond, V. P., Wrench, J. S. & Gorhan, J. (2009) Communication, Affect, & Learning in the Classroom. San Francisco: Cafe Press.
  10. Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
  11. Šeďová, K. et al. (2014) On the way to dialogic teaching: action research as a means to change classroom discourse. Studia paedagogica, vol. 19, n. 4. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Wiegerová, A. & Deutscherová, B. (eds.). (2016). Fórum mladých výzkumníků III. 2015: studentská magisterská a doktorandská konference IGA: sborník z konference konané 5. 11. 2015 ve Zlíně. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.