e-Pedagogium 2016, 16(3):15-24 | DOI: 10.5507/epd.2016.028
Literacies, competencies and strategies of readers in the context of current Czech curriculum
- Mgr. Dana Vicherková, Ústav pedagogiky a sociálních studií PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: vicherekm@c-box.cz
- doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc., Katedra českého jazyka a literatury PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: vlasta.rerichova@upol.cz
This paper deals with the topic that is in the Czech education seen in context with the notion of reading literacy and discussed with reference to the results provided by the international comparative survey of reading literacy PISA. The first part describes the concepts of reading competence and reading strategies and mentions selected approaches to their classification. The second part - from the perspective of the chosen topic - discusses the latest adjustments of the Framework educational program for basic education which will be valid in the school year 2016/2017.
Keywords: reading literacy, reading competence, reading strategies, key competencies, Framework Educational Programme for Basic Education
Published: June 1, 2016 Show citation
References
- Afflerbach, P., Pearson, P. D. & Paris, S. G. (2008). Clarifying Differences Between Reading Skills and Reading Strategies. The Reading Teacher, 61(5), pp. 364-373. Dostupné z http://northfieldtownshipschools.pbworks.com/f/Difference+between+reading+skills+and+strategies.pdf.
Go to original source...
- Cibáková, D. (2015). Možnosti a realizácie rozvíjania porozumenia vecných textov u žiakov primárnej školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Čáp, J. & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- EACEA. (2011). Teaching reading in Europe: contexts, policies and practices. Brussels: Education, audiovisual and culture executive agency.
- Gavora, P. & Zápotočná, O. (2003). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
- Hejsek, L. (2015). Porozumění textu v kontextu vybraných teorií a modelů zpracování informací. In Cibáková, D. et al. (2015). Recepce textu u žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Homolová, K. (2010). Uživatelská propedeutika. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Klumparová, Š. (2009). Čtenářské kompetence adolescentů (Disertační práce). Dostupné z http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1339500526.pdf.
- Lederbuchová, L. (2004). Dítě a kniha. O čtenářích jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s. r. o.
- Metelková Svobodová, R. (2013). Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
- Najvarová, V. (2008). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základním školy (Disertační práce). Dostupné z http://www.is.muni.cz/th/14647/pedf_d/VN_disertace.pdf.
- Najvarová, V. (2010). Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 49-65.
- Palečková, J., Tomášek, V. & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
- PISA: Koncepční rámec čtenářské gramotnosti v šetření PISA. (2013). Dostupné z http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Metodika-setreni/Koncepcni-ramec-ctenarske-gramotnosti-v-setreni-PI.
- Průvodce upraveným RVP ZV od září 2016. Praha: MŠMT ČR. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/pruvodce-upravenym-rvp-zv-od-zari-2016?source=rss.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013). Praha: MŠMT ČR. Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Praha: MŠMT ČR. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
- Schenk, K. (2009). Lesen und Schreiben lernen und lehren. Eine didaktik des Schriftspracherwerbs. Schorndorf: Schneider Verlag Hohengehren HmbH.
- Starý, K. & Laufková, V. (2015). Porozumění textu ve škole. Orbis scholae, 9(3), 7-11.
Go to original source...
- Šlapal, M. et al. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín.
- Švrčková, M. (2011). Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
- Tompkins, G. E. (2006). Literacy for the 21st Century. A Balanced Approach. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education/Merrill/Prentice Hall.
- Whitcroft, L. (2015). Výuka čtenářských strategií v zahraničí - teorie, trendy, programy a metody. Orbis scholae, 9(3), 39-51.
Go to original source...
- Zápotočná, O. (2015). Teoretické modely porozumenia textu a ich interpretácie v školskom vzdelávaní. Orbis scholae, 9(3), 13-26.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.