e-Pedagogium, 2015 (roč. 15), číslo 1

Úvod

Úvod

Redakce

e-Pedagogium 2015, 15(1):5-6  

Odborné články a statě

Design mnohopřípadové studie ve (speciálně)pedagogickém výzkumu

Multiple-case study design in (special) education research

Jan Chrastina, Jiří Kantor, Kristýna Krahulcová, Dita Finková

e-Pedagogium 2015, 15(1):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2015.002  

Příspěvek teoreticko-výzkumného zaměření poukazuje na výzkumný design v podobě případové studie, stejně jako v její jedné z mnoha podob - mnohopřípadové studie. Jsou shrnuty dostupné informace o typologii případových studií, které mohou být využity napříč výzkumu v tzv. pomáhajících profesích, včetně výzkumu pedagogického a speciálně pedagogického. Praktické využití designu mnohopřípadové studie je ilustrováno na autorském kvalitativním výzkumu tzv. limitů životního stylu u osob s chronickými onemocněními, přičemž cílovou skupinu zkoumaného souboru tvořily případy s roztroušenou sklerózou mozkomíšní. Výstupy výzkumu byly uplatněny také v sumarizaci...

Příprava studentů učitelství na práci v inkluzivní třídě

Preparing Teachers for Work in Inclusive Classroom

Jana Stará

e-Pedagogium 2015, 15(1):21-33 | DOI: 10.5507/epd.2015.003  

Článek se zabývá připraveností učitelů, jakožto klíčových aktérů reformy vzdělávání, na uplatňování požadavku inkluze ve výuce. Za zásadní podmínku úspěšné inkluzivní výuky jsou považovány ochota učitelů vzdělávat všechny žáky včetně těch s různými překážkami v učení a jejich odborné kompetence. V článku poukazujeme na dřívější výzkumy zkoumající tyto podmínky inkluzivního vzdělávání a jejich výsledky. Dále nastiňujeme problematiku podpory učitelů při zvládání požadavku inkluze a zaměřujeme se na možnosti v oblasti pregraduální přípravy učitelů. Článek popisuje nový předmět Podpora žáků s překážkami v učení zavedený do učebního plánu studijního programu...

Výuka matematiky v kulturně heterogenních třídách: Co učitelé opravdu potřebují?

Teaching of Mathematics in Culturally Heterogeneous Classes: What Do Teachers Really Need?

Hana Moraová, Jarmila Novotná, Franco Favilli

e-Pedagogium 2015, 15(1):34-44 | DOI: 10.5507/epd.2015.004  

Článek podává zprávu o výsledcích šetření provedeného mezi učiteli matematiky v šesti evropských zemích s cílem zmapovat změny, které do vyučování matematiky přináší rostoucí podíl žáků z jiného sociokulturního a národnostního prostředí ve třídách. Šetření proběhlo formou dotazníku, který byl vytvořen v rámci multilaterálního projektu M3EaL: Multiculturalism, Migration, Mathematics Education and Language (526333-LLP-1-2012-1-IT-COMENIUS-CMP). Dotazník byl sestaven tak, aby jeho výsledky popisovaly situaci ve školách v jednotlivých zemích, aby pomohl pojmenovat problémy, se kterými se učitelé při výuce matematiky v praxi setkávají, a ukázal,...

Vazba mezi interkulturním vzděláváním Čechů a získáváním informací o Číně

Relation between Intercultural Education of Czech People and Acquisition of Information about China

Kateřina Luhanová, Jana Zounková

e-Pedagogium 2015, 15(1):45-55 | DOI: 10.5507/epd.2015.005  

Článek pojednává o získávání informací vztahujících se k Číně a čínské kultuře českými studenty čínštiny s ohledem na specifika jazykového vzdělávání dospělých. Cílem bylo na základě hypotéz ověřit, zda existuje relace mezi interkulturním vzděláváním a získáváním informací o Číně. V rámci dotazníkového šetření bylo celkem získáno 48 vyplněných dotazníků od českých studentů čínštiny, což představuje významný podíl z celkového počtu studentů čínštiny v jazykových školách v České republice, a lze jej považovat za předvýzkum umožňující formulaci dalších výzkumných hypotéz.

Faktory motivující žáky středních škol k zájmu o obor biologie a účasti v předmětových soutěžích s biologickou tematikou

Factors Motivating Secondary School Students to Study Biology and to Participate in Biological Competitions

Vanda Janštová, Martin Jáč, Radka Marta Dvořáková

e-Pedagogium 2015, 15(1):56-71 | DOI: 10.5507/epd.2015.006  

V ČR dlouhodobě ubývá žáků, kteří mají zájem o studium přírodovědných oborů. Proto je důležité zjistit, jak žáky k zájmu o studium přírodních věd motivovat. Ty, kteří zájem o daný obor projeví, je pak dobré vhodně podporovat: nabídnout jim například účast v předmětových olympiádách, zapojení se do Středoškolské odborné činnosti nebo odborných volnočasových aktivit. Žáky, kteří takto zájem o biologii projevili, jsme oslovili, abychom mohli identifikovat podněty, které je k biologii přivedly a dále charakterizovat jejich postoje a zájmy. Na základě rozhovorů s 11 účastníky Biologické olympiády byl sestaven komplexní dotazník, který byl použit v další...

Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy - obsahová analýza

Elements of constructivism in branch didactic literary education - content analysis

Václav Jindráček, Jiří Škoda, Pavel Doulík

e-Pedagogium 2015, 15(1):72-89 | DOI: 10.5507/epd.2015.007  

Předkládaná studie si klade za cíl odpovědět na otázky po využití konstruktivistických teorií v procesech školní literární komunikace a recepce literárního uměleckého textu. Smyslem práce je navázat na současné didaktické teorie, zejména pak na komunikační pojetí literární výchovy, a poukázat, že jedním z důležitých aspektů školní literární komunikace jsou tzv. prekoncepce, tedy žákovská pojetí uměleckého textu. Na základě výsledků obsahové analýzy odborných didaktických článků je charakterizován vztah oborové didaktiky literární výchovy k psychodidaktickým a konstruktivistickým teoriím, k pedagogické psychologii, k obecné didaktice a k ostatním oborovým...

Hodnoty - cieľové kategórie v rodinnej a školskej edukácii

Values - Target Categories in Family and School Education

Soňa Grofčíková, Eleonóra Mendelová

e-Pedagogium 2015, 15(1):90-100 | DOI: 10.5507/epd.2015.008  

Výchova, jej ciele i obsah sú výrazne determinované spoločensko-kultúrnymi podmienkami, celkovou úrovňou danej spoločnosti. Kultúrne dedičstvo i aktuálna kultúra sa stáva cieľom, obsahom sprostredkovaných poznatkov, ale aj noriem a hodnôt. Hodnoty ovplyvňujú, resp. určujú orientáciu činnosti a správania človeka, vyjadrujú postoj človeka ku skutočnosti, z hľadiska osobných potrieb a záujmov. Vychádzajúc zo skutočnosti, že hodnoty zohrávajú dôležitú formatívnu úlohu v rozvoji osobnosti človeka, príspevok analyzuje ich integráciu do edukačného procesu, ako aj osobitosti výchovy k hodnotám v rodinnom a školskom prostredí z aspektu ich kontinuity.

Výzkum vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka: Realizace výzkumu a vyhodnocení prvních výsledků

The research of selected components and characteristics of quality of foreign language instruction: Realization of research and an analysis of the first results

Pavel Zlatníček

e-Pedagogium 2015, 15(1):101-116 | DOI: 10.5507/epd.2015.009  

Studie vychází z výzkumu vybraných komponent a charakteristik kvality výuky: (a) motivování; (b) podpůrné učební klima; (c) práce s časem; (d) orientace na cíle výuky; (e) učitelův projev. Je rozvržena do dvou částí. V první části je v krátkosti představen posuzovací nástroj pro posouzení oborově obecných a oborově specifických komponent a charakteristik kvalitní výuky cizího jazyka. Ve druhé části studie je prezentována metodologie a výsledky výzkumu: (a) metodologické postupy výzkumu v rámci videostudie; (b) představení techniky pro sestavení pořadí posuzovaných učitelů ve vztahu ke kvalitě jejich výuky cizího jazyka; (c) představení profilu průměrné...

Prekoncepce mentálního postižení: tři pohledy žáků základních škol

Preconceptions About Intellectual Disability: Views Of Three Primary School Pupils

Jakub Pivarč

e-Pedagogium 2015, 15(1):117-127 | DOI: 10.5507/epd.2015.010  

Studie se zabývá kvalitativním výzkumem prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Na základě rozboru vinět a prostřednictvím hloubkových rozhovorů, které zahrnují Leventhalův pětidimenzionální model porozumění postižení, jsou u třech žáků ve věkové kohortě 10-15 let charakterizovány a analyzovány jejich prekoncepce. Výsledky poukazují na vývojové tendence v dětském myšlení o mentálním postižení. Naproti tomu rigidní a vesměs negativní postoje v souvislosti s integrací vrstevníků s mentálním postižením do hlavního proudu vzdělávání byly registrovány u všech zkoumaných žáků nehledě na jejich věk. Studie nastínila, že prekoncepce intaktních žáků...

Recenze a krátké zprávy

Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.

Barbora Hrdová Kolíbalová

e-Pedagogium 2015, 15(1):128-130