e-Pedagogium 2015, 15(1):117-127 | DOI: 10.5507/epd.2015.010

Prekoncepce mentálního postižení: tři pohledy žáků základních škol

Jakub Pivarč
Mgr. Jakub Pivarč, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogiky, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, E-mail: jakubpivarc@seznam.cz

Studie se zabývá kvalitativním výzkumem prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Na základě rozboru vinět a prostřednictvím hloubkových rozhovorů, které zahrnují Leventhalův pětidimenzionální model porozumění postižení, jsou u třech žáků ve věkové kohortě 10-15 let charakterizovány a analyzovány jejich prekoncepce. Výsledky poukazují na vývojové tendence v dětském myšlení o mentálním postižení. Naproti tomu rigidní a vesměs negativní postoje v souvislosti s integrací vrstevníků s mentálním postižením do hlavního proudu vzdělávání byly registrovány u všech zkoumaných žáků nehledě na jejich věk. Studie nastínila, že prekoncepce intaktních žáků o mentálním postižení by neměly být opomíjeny, ale měly by se stát východiskem pro zkvalitnění procesu integrace žáků s mentálním postižením do běžných základních škol.

Klíčová slova: žákovské prekoncepce, mentální postižení, kvalitativní výzkum

Preconceptions About Intellectual Disability: Views Of Three Primary School Pupils

This study is a qualitative research project that investigates healthy pupils' preconceptions about intellectual disability. Based on label analysis and in-depth interviews that involve Leventhal's five-dimensional model on understanding disability, there were three pupils chosen aged between 10 and 15 years in order to characterise and analyse their preconceptions. The findings show developmental tendencies in a child's concept of intellectual disability. On the other hand, the rigid and generally negative attitude toward the integration of their intellectually disabled peers into the mainstream education was observed in all the pupils regardless of their age. The study suggests the preconceptions not to be overlooked, but they should act as a starting point to support the process of integration of intellectually disabled pupils into a shared primary school environment.

Keywords: Pupil's preconceptions, intellectual disability, qualitative research

Zveřejněno: 1. únor 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pivarč, J. (2015). Prekoncepce mentálního postižení: tři pohledy žáků základních škol. e-Pedagogium15(1), 117-127. doi: 10.5507/epd.2015.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAZALOVÁ, B. (2004). Problematika integrace osob s postižením v současné době. Speciální pedagogika., roč. 14, č. 2, s. 89-93.
  2. DIAMOND, K., HESTENES, L., CARPENTER, E., INNES, F. (1997). Relationships Between Enrollment in an Inclusive Class and Preschool Children's Ideas about People with Disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, vol. 17, no. 4, pp. 520-536. ISSN 1538-4845. Přejít k původnímu zdroji...
  3. DYSON, L. (2005). Kindergarten Children's Understanding of and Attitudes Toward People With Disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, vol. 25, no. 2, pp. 95-105. Přejít k původnímu zdroji...
  4. GAVORA, P. (1992). Naivné teórie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika. roč. 42, č. 1, s. 95-102.
  5. GEORGIADI, M., KALYVA, E., KOURKOUTAS, E., TSAKIRIS, V. (2012). Young Children's Attitudes Toward Peers with Intellectual Disabilities: Effect of the Type of School. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, vol. 25, no. 6, pp. 531-541. Přejít k původnímu zdroji...
  6. HELD, Ľ. (2001). Príroda - deti - vedecké vzdelávanie. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika/ Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  7. KINCLOVÁ, E., KUDLÁČEK, M. (2012). Postoje žáků k integrované tělesné výchově. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi. vol. 3, no. 1, s. 60-64.
  8. LAWS, G., KELLY, E. (2005). The Attitudes and Friendship Intentions of Children in United Kingdom Mainstream Schools towards Peers with Physical or Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, vol. 52, no. 2, pp. 79-99. Přejít k původnímu zdroji...
  9. LEVENTHAL, H. et al. (1997). Illness Representations: Theoretical Foundations. In PETRIE, K., WEINMAN, J. Perceptions of health and illness: current research and applications. Australia: Harwood Academic Publishers. pp. 19-45.
  10. MAGIATI, I., DOCKRELL, J., LOGOTHETI, A. (2002). Young children's understanding of disabilities: the influence of development, context, and cognition. Journal of Applied Developmental Psychology, vol. 23, no. 4, pp. 409-430. Přejít k původnímu zdroji...
  11. MANETTI, M., SCHNEIDER, B., SIPERSTEIN, G. (2001). Social acceptance of children with mental retardation: Testing the contact hypothesis with an Italian sample. International Journal of Behavioral Development, vol. 25, no. 3, pp. 279-286. Přejít k původnímu zdroji...
  12. REGEC, V. et al. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  13. SIPERSTEIN, G., PARKER, R., BARDON, J., WIDAMAN, K. (2007). A National Study of Youth Attitudes Toward the Inclusion of Students With Intellectual Disabilities. Exceptional Children, vol. 73, no. 4, pp. 435-455. Přejít k původnímu zdroji...
  14. SKELLY, K., HALL, D. (1993). The Development and Validation of a Categorization of Sources of Misconceptions in Chemistry. The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, New York, 1993. August 1-4. p. 40.
  15. ŠEĎOVÁ, K. (2007). Proces kvalitativního výzkumu a jeho plánování. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. s. 51-82.
  16. ŠKODA, J., DOULÍK, P. (2011). Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
  17. WATKINS, A. et al. (2007). Assessment in Inclusive Settings: Key issues for policy and practice. Odense: European Agency for Development in Special Needs Education.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.