e-Pedagogium 2015, 15(1):72-89 | DOI: 10.5507/epd.2015.007
Elements of constructivism in branch didactic literary education - content analysis
- PhDr. Václav JINDRÁČEK, Katedra bohemistiky Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem, E-mail: jindracek@centrum.cz
The objective of this paper is to answer questions about the use of constructivist theories in the processes of literary communication and reception of literary artistic text. The aim of the paper is to develop the contemporary methodological theory, especially the communication concept of literary education, and to point out that one of the important aspects of school literary communication are so called preconceptions, i. e. pupils' understanding of an artistic text. Based on the results of content analysis of subject didactic articles the relation of the subject didactics of literary education and psychological-didactic and constructivist theories is characterized. This is focused on pedagogical psychology, general didactics and other subject didactics.
Keywords: constructivist theories, literary communication and reception of literary artistic text, pupils' understanding of the artistic text, the Constance school of receptionist aesthetics, communicative activities of readers
Published: February 1, 2015 Show citation
References
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
- Cempírek, J. (1995/1996). Tvůrčí psaní na gymnáziu. Český jazyk a literatura, 46, 5-6, s. 119-124.
- Cenek, S. (1991/1992). Některé pojmy z teorie literární výchovy IV. Český jazyk a literatura, 41, 1-2, s. 35-40.
- Iser, W. (2001). Apelová struktura textů. Nedourčenost jako podmínka účinku literární prózy. In Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host.
- Janík, T. (2009). Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, J. (Ed.), Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Janík, T. & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1, 1, s. 5-32.
Go to original source...
- Knetl, M. (2002/2003). Usiluje Jiří Kostečka o oslabení literatury ve výuce? Český jazyk a literatura, 53, 5, s. 231-237.
- Lederbuchová, L. (1995). Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Lederbuchová, L. (1996/1997). O pubescentním čtenářství I. Český jazyk a literatura, 47, č. 1-2, s. 1-8.
- Lederbuchová, L. O pubescentním čtenářství III. Český jazyk a literatura, 1996/1997b, roč. 47, č. 7-8, s. 155-161.
- Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53, 2, s. 68-75.
- Lederbuchová, L. (2003/2004). K čítankám na 2. stupni základní školy (se zaměřením na čítanky pro 6. ročník). Český jazyk a literatura, 54, 1, s. 1-7.
- Lederbuchová, L. (2004). Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
- Lippman, K. (2002/2003). Ke smyslu literární výchovy na střední škole. Český jazyk a literatura, 53, 4, s. 190-194.
- Maukšová, F. (1992/1993). Ako pripravujeme budúceho učiteľa literatúry. Český jazyk a literatura, 43, 7-8, s. 168-172.
Go to original source...
- Miko, F. & Popovič, A. (1978). Tvorba a recepcia. Estetická komunikácia a metakomunikácia. Bratislava: Tatran.
- Nezkusil, V. (1993/1994). Vzniká nová učeb4nice literatury pro 1. ročník gymnázií. Český jazyk a literatura, 44, 1-2, s. 13-17.
- Nezkusil, V. (2000/2001). Text a kontext v literární výchově na gymnáziích. Český jazyk a literatura, 51, 1-2, s. 31-38.
- Obert, V. (1979). Problémy didaktiky literatúry. Bratislava: SPN.
- Piaget, J. & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.