e-Pedagogium 2015, 15(1):21-33 | DOI: 10.5507/epd.2015.003
Preparing Teachers for Work in Inclusive Classroom
- PhDr. Jana Stará, Ph.D., Pedagogická fakulta UK v Praze, Magdalény D. Rettigové 4, 116 39 Praha, E-mail: jana.stara@pedf.cuni.cz
The article explores the readiness of key players in educational reform - teachers - to apply inclusion in education. Key factors that determine the successful implementation of inclusive education is the willingness of teachers to teach all pupils, including ones with special educational needs, as well as the factor that teachers need to possess appropriate professional competencies. The article points to previous studies, which explored the above stated requirements of inclusive education, and it covers their outcomes. Furthermore, we outline an issue related to teacher training in the management of inclusive education and we show how this topic can be included in the training of undergraduate teachers. The article describes the new subject "Supporting pupils with special educational needs", which was integrated into the learning plan for the Primary school teachers training programme, and it reveals the basic outcomes of its evaluation. Based on these results, the students agree with the requirements of inclusive education and are ready to take responsibility for its implementation to a certain extent. They also do not feel they would be professionally unprepared. On the other hand, they are concerned that they may not be able to meet the requirements of inclusive education in their teaching practice, and they mention lack of systematic support of teachers.
Keywords: Inclusive education, Primary education, undergraduate teacher training
Published: February 1, 2015 Show citation
References
- Booth, T. & Ainscow, M. (2008). Making Education for All inclusive: where next? Prospects: 38, 1, Dostupné z http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11125-008-9055-0#page-1 (15. 4. 2014).
- European Agency for Development in Special Needs Education. Vzdělávání učitelů k inkluzi v Evropě - Výzvy a příležitosti, 2011. Dostupné z: http://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-challenges-and-opportunities_TE4I-Synthesis-Report-CS.pdf (15. 4. 2014).
- Hájková, V. & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
- Havel, J. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Hrebeňárová, L. & Mandzáková, S. (2007). Súčasný stav individuálnej integrácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na prvom stupni základných škôl na Slovensku. In Franiok, P. & Kovářová, R. (Eds.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sborník. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Jordan, A. & Schwartz, E. & McGhie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for inclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 25.
Go to original source...
- Kolektiv autorů - Člověk v tísni, o.p.s. (2013). Mají na to - Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Příručka pro učitele. Praha. Dostupné z: http://www.majinato.cz/majinato_web.pdf (23. 5. 2014).
- Lebeer, J. (ed.). (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál.
- Lechta, V. (ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Portál: Praha.
- Potměšil, M. (2010). Pocity, postoje a obavy pedagogických pracovníků ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. In Havel, J., Filová, H. a kol. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Paido.
- Potměšilová, P., Potměšil, M. & Fojtíková-Roubalová, M. (2013). Supervision as prevention and support to teachers in inclusive education. e-Pedagogium, 2.
Go to original source...
- OECD (2012). Rovnost a kvalita ve vzdělávání: Podpora znevýhodněných žáků a škol. Dostupné z http://www.csicr.cz/getattachment/2dc3e27a-c68b-4a81-808a-76656860f1cf (23. 5. 2014).
- Spilková, V. (2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika. 57, 4.
- Vaďurová, H. & Pančocha, K. (2010). Předpoklady inkluzivního vzdělávání na úrovni pedagogických pracovníků. In Bartoňová, M. & Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v pod-mínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.