e-Pedagogium 2015, 15(1):34-44 | DOI: 10.5507/epd.2015.004
Výuka matematiky v kulturně heterogenních třídách: Co učitelé opravdu potřebují?
- PhDr. Hana Moraová, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Magdaleny D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Česká republika, Tel.: +420 603 305 126
- Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc., Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Magdaleny D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Česká republika, E-mail: Jarmila.novotna@pedf.cuni.cz, Tel.: +420 603 578 360
- Prof. Franco Favilli, Centro Interdipartimentale per l'aggiornamento, la Formazione e la Ricerca Educativa, Università di Pisa, Largo Bruno Pontecorvo 3, 561 27 Pisa, Itálie, E-mail: favilli@dm.unipi.it, Tel.: +390 502 215 s216
Článek podává zprávu o výsledcích šetření provedeného mezi učiteli matematiky v šesti evropských zemích s cílem zmapovat změny, které do vyučování matematiky přináší rostoucí podíl žáků z jiného sociokulturního a národnostního prostředí ve třídách. Šetření proběhlo formou dotazníku, který byl vytvořen v rámci multilaterálního projektu M3EaL: Multiculturalism, Migration, Mathematics Education and Language (526333-LLP-1-2012-1-IT-COMENIUS-CMP). Dotazník byl sestaven tak, aby jeho výsledky popisovaly situaci ve školách v jednotlivých zemích, aby pomohl pojmenovat problémy, se kterými se učitelé při výuce matematiky v praxi setkávají, a ukázal, jakou materiální i personální podporu nejvíce postrádají.
Klíčová slova: vyučování matematiky, sociokolturní, prostředí, národnostní prostředí, meteriální a personální podpora
Teaching of Mathematics in Culturally Heterogeneous Classes: What Do Teachers Really Need?
The article reports outcomes of a survey conducted among mathematics teachers in six European countries with the objective to cover changes brought to the area of teaching mathematics by the increasing number of pupils from other social-cultural and ethnic background in classes. The survey was carried out in the form of a questionnaire, designed within the multilateral project M3EaL: Multiculturalism, Migration, Mathematics Education and Language (526333-LLP-1-2012-1-IT-COMENIUS-CMP). The questionnaire was designed in order to capture the situation at schools of the particular countries and help describe problems faced by mathematics teachers in their practice, and it showed what material and personal support they are missing most.
Keywords: mathematics teaching, social-cultural background, ethnic background, material and personal support
Zveřejněno: 1. únor 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Arslan, Ç., & Altun, M. (2007). Learning To Solve Non-routine Mathematical Problems. Elementary Education Online, 6(1), 50-61.
- Barton, B., Barwell, R. & Setati, M. (Eds.) (2007). Multilingualism in mathematics education. Special Issue of Educational Studies in Mathematics, Vol. 64, no. 2.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bishop, A. J. (1988). Mathematics Education in its cultural context, Educational Studies in Mathematics, 19, 179-191.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bourdieu, P. (1998). Practical reason: On the theory of action. Stanford University Press.
- César, M. & Favilli, F. (2005). Diversity seen through teachers' eyes: discourses about multicultural classes. In Proceedings of the 4th Conf. of the European Society for Research in Mathematics Education, pp. 1153-1164.
- Hladík, J. (2010). Konstrukce a modely multikulturních kompetencí. Pedagogická orientace, 20(4), 27-47.
- Ježková, V. (2010). Multikulturalita Německa, Velké Británie, Švédska a České republiky a opatření vzdělávací politiky pro školní vzdělávání. Orbis Scholae, 4(3), 111-124.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kostková, K. (2013). Interkulturní komunikační kompetence: klasifikace modelů. Orbis Scholae, 7(1), 29-47.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kynigos, C., & Theodosopoulou, V. (2001). Synthesizing Personal, Interactionist and Social Norms Perspectives to Analyze Student Communication in a Computer-Based Mathematical Activity in the Classroom. Journal of Classroom Interaction,36(2),63-73.
- McDermott R., & Varenne H. (1995). Culture as disability. Anthropology & Education quarterly, 26(3), 324-348.
Přejít k původnímu zdroji...
- Meany, T., Lange, T. (2013). Learners in Transition between Contexts. The Third International Handbook of Mathematics Education, 27 169-202. Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morgensternová, M., & Šulová, M. a kol. (2007): Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha, UK v Praze, Nakladatelství Karolinum.
- Norén, E. (2008). Bilingual students' mother tongue: a resource for teaching and learningmathematics. Nordic Studies in Mathematics Education, 13(4), 29-50.
- Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie. 3. vydání. Praha, Portál.
- Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha, Grada.
- Rezat, S., & Straesser, R. (2012): From the didactical triangle to the socio-didactical tetrahedron: artifacts ase fundamental constituents of the didactical situation. ZDM - The Internation Journal on Mathematics Education, 44 (5), 641-651.
Přejít k původnímu zdroji...
- Strauss, C., & Quinn, N. (1997). A cognitive theory of cultural meaning. Cambridge: Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sullivan, P., Mousley, J., & Zevenbergen, R. (2003). The Contexts of Mathematics Tasks and the Context of the Classroom: Are We Including all Students? Mathematics Education Research Journal, 15(2), 107-121.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yackel, E., & Cobb, P. (1996). Sociomathematical Norms, Argumentation, and Autonomy in Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 27 (4), 458-477.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.