e-Pedagogium 2015, 15(1):45-55 | DOI: 10.5507/epd.2015.005

Vazba mezi interkulturním vzděláváním Čechů a získáváním informací o Číně

Kateřina Luhanová, Jana Zounková
Ing. Jana Zounková, Katedra řízení, PEF ČZU v Praze, Kamýcká 129, 165 21 Praha 6 - Suchdol, E-mail: zounkova@pef.czu.cz
Ing. Kateřina Luhanová, Katedra psychologie, PEF ČZU v Praze, Kamýcká 129, 165 21 Praha 6 - Suchdol, E-mail: luhanova@pef.czu.cz

Článek pojednává o získávání informací vztahujících se k Číně a čínské kultuře českými studenty čínštiny s ohledem na specifika jazykového vzdělávání dospělých. Cílem bylo na základě hypotéz ověřit, zda existuje relace mezi interkulturním vzděláváním a získáváním informací o Číně. V rámci dotazníkového šetření bylo celkem získáno 48 vyplněných dotazníků od českých studentů čínštiny, což představuje významný podíl z celkového počtu studentů čínštiny v jazykových školách v České republice, a lze jej považovat za předvýzkum umožňující formulaci dalších výzkumných hypotéz.

Klíčová slova: andragogika, Čína, čínština, informační zdroje, interkulturní komunikace, jazykové vzdělávání

Relation between Intercultural Education of Czech People and Acquisition of Information about China

The paper deals with acquisition of information related to China and Chinese culture by Czech students of the Chinese language with regard to the specifics of language education of adult people. The aim was to prove whether a relation between the intercultural education and the acquisition of information about China exists, based on hypotheses. As a result of the questionnaire campaign, 48 filled-in forms in total were returned by Czech students of the Chinese language, which is a significant proportion of the total number of students of the Chinese language in language schools in the Czech Republic. It can be considered a pre-research, allowing to formulate further research hypotheses.

Keywords: andragogy, China, Chinese language, information sources, intercultural communication, language education

Zveřejněno: 1. únor 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Luhanová, K., & Zounková, J. (2015). Vazba mezi interkulturním vzděláváním Čechů a získáváním informací o Číně. e-Pedagogium15(1), 45-55. doi: 10.5507/epd.2015.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arasaratnam, L. A., & Banerjee, S. C. (2011). Sensation seeking and intercultural communication competence: A model test. International Journal of Intercultural Relations, 35(2), 226-233. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Chua, R. Y. J., Morris, M. W., & Mor, S. (2012). Collaborating across cultures: Cultural metacognition and affect-based trust in creative collaboration. Organizational behavior and human decision processes, 118(2), 116-131. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Český statistický úřad (2014). Sčítání lidu, domů a bytů. [online]. [cit. 2014-03-22]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/tabulky/ciz_pocet_cizincu-006#.Uy3j7_l5NIk
  4. Dietrich, P., Kujala, J., & Artto, K. (2013). Inter-Team Coordination Patterns and Outcomes in Multi-Team Projects. Project Management Journal, 44(6), 6-19. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Disman, M. (2007). Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.
  6. Hofstede, G., & Hofstede, G. J. (2007). Kultury a organizace: Software lidské mysli. Překlad: L. Kolman. Praha: Linde.
  7. Holmes, P., & O'Neill, G. (2012). Developing and evaluating intercultural competence: Ethnographies of intercultural encounters. International Journal of Intercultural Relations, 36(5), 707-718. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Hu, Y., & Fan, W. (2011). An exploratory study on intercultural communication research contents and methods: A survey based on the international and domestic journal papers published from 2001 to 2005. International Journal of Intercultural Relations, 35(5), 554-566. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hurtado Sánchez, J., & Fernández de Paz, E. (1999). Cultura Andaluza. Sevilla: Pinelo Talleres Gráficos.
  10. Instituto Nacional de Estadística (2013). Encuesta de la población [online]. [cit. 2013-06-15]. Dostupné z: www.ine.es.
  11. Janíková, V. et al. (2011). Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing, a. s.
  12. Kaplanová, V. (2013). Využití internetu pro formování interkulturní kompetence při výuce ruského jazyka. Didaktické studie. 5(1), 76-84. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/wp/didakticke-studie/files/2014/02/Didaktick%C3%A9-studie-ro%C4%8D.-5-%C4%8D.-1-monotematick%C3%A9-%C4%8D%C3%ADslo-Jazykov%C3%A1-v%C3%BDchova-ve-%C5%A1kole-21.-stolet%C3%AD.pdf
  13. Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, s. r. o.
  14. Luhanova, K., Michalek, P., & Chylova, H. (2012). Crosscultural differences in perception of economic crisis impact by university graduates', R. Kvasnicka, ed. In: Efficiency and Responsibility in Education 2012, JUN 07-08, 2012, 323.
  15. Luhanova, K. (2014, in press). Intercultural education and its connection to availability of information sources, R. Kvasnicka, ed. In Efficiency and Responsibility in Education 2014, JUN 05-06, 2014, 1-9.
  16. Mikuláštík M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha. Grada Publishing, a.s.
  17. Niklesová, D. (2006). Charakteristika, cíle a problémy interkulturní komunikace. Acta Oeconomica Pragensia, 14(4), 63-68. Dostupné z: www.vse.cz/polek/download.php?jnl=aop&pdf=137.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  18. Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing, a. s.
  19. Rada Evropy (2001). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. [online]. [cit. 2014-06-04]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky
  20. Savu, E. (2014)., Intercultural' teacher - A new response to the teaching career. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 128(0), 111-116. http://dx.doi.org.infozdroje.czu.cz/10.1016/j.sbspro.2014.03.127 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Shi, X. (2010). Intercultural language socialization of a Chinese MBA student in an American negotiation class. Journal of Pragmatics, 42(9), 2475-2486. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Šroněk, I. (2000). Kultura v mezinárodním podnikání. Grada Publishing.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.