e-Pedagogium, 2014 (roč. 14), číslo 4

Úvod

Editorial

Vojtech Regec

e-Pedagogium 2014, 14(4):5-6  

Odborné články a statě

New Possibilities of Analysis of Experimental Data in Pedagogical Research

Vladimír Polášek, Lubomír Sedláček

e-Pedagogium 2014, 14(4):7-17 | DOI: 10.5507/epd.2014.037  

The aim of this paper is to present new possibilities of the statistical analysis of pretestposttest data types measured in a pedagogical experiment. These possibilities will allow us to eliminate the effect of so-called disruptive independent variables that could adversely affect a dependent variable and thus, the research results. By using a model example, we present the design of a suitable experimental plan. Further, we illustrate advanced statistical techniques - Analyses of Variance and of Covariance using a real example.

Rozvíjení schopnosti práce s digitálními technologiemi na Univerzitě jako místě pro vědecký výzkum a vzdělávání intelektuálních elit

Development of Information Technology Competences at the University as a Place of Scientific Research and of Education of Intellectual Elites

Mateusz Muchacki

e-Pedagogium 2014, 14(4):18-24 | DOI: 10.5507/epd.2014.038  

Dnešní doba staví výzvy před každým člověkem - také před vysokoškolským učitelem. Tyto výzvy se týkají moderního mediálního instrumentária v profesní práci, obzvláště pak využití internetu ke zvyšování efektivity a kvality jeho profesních činností. Autor v textu upozorňuje na nutnost zavedení podstatných změn ve vysokoškolském vzdělávání, staví před vysokoškolskými učiteli požadavky moderního vzdělávání. Didaktika vysoké školy by měla zohledňovat aplikaci nejnovějších nástrojů technologie vzdělávání a napomáhat tak celkovému vývoji studenta, jeho samostatného uvažování, schopnosti práce s digitálními technologiemi a utváření inovativního a kreativního...

Evaluation of Primary Prevention of Risk Behaviour in Preschool Education Institutions from the Perspective of Teachers

Vladimíra Kocourková, Jana Kantorová, Anna Šafránková

e-Pedagogium 2014, 14(4):25-37 | DOI: 10.5507/epd.2014.039  

Příspěvek se zabývá problematikou faktorů ovlivňujících úroveň primární prevence rizikového chování v institucích předškolního vzdělávání, která je vnímána také v rozměrech školního klimatu. Dále uvádí výsledky průzkumu zaměřeného na hodnocení úrovně primární prevence rizikového chování z pohledu učitelů mateřských škol (zejména žen - učitelek) v České republice.

Diagnostic Tests in Czech for the Children of Immigrants Attending Primary Schools

Kateřina Vodičková, Yvona Kostelecká

e-Pedagogium 2014, 14(4):38-51 | DOI: 10.5507/epd.2014.040  

Pro žáky-cizince je klíčové ovládnutí druhého jazyka, v našem případě češtiny, mimo jiné proto, aby se mohli začlenit do procesu vzdělávání. Aby bylo možné zacílit jazykovou výuku podle potřeb žáků, je nutné určit, které řečové dovednosti, resp. které dílčí kompetence v rámci komunikační kompetence je záhodno rozvíjet. Za tímto účelem byl vyvinut diagnostický test pro 1. a 2. stupeň základních škol. Ačkoliv se nejedná o test tzv. vysoké důležitosti, je zásadní, aby se jednalo o nástroj validní, reliabilní a praktický, aby měl pozitivní vliv na výuku, na žáky-cizince, na jejich učitele i na společnost. V tomto článku diagnostický nástroj představujeme,...

Muslim Children in Czech Schools

Pavel Kliment, Jaroslav Šotola

e-Pedagogium 2014, 14(4):52-63 | DOI: 10.5507/epd.2014.041  

The goal of our empirical study is to present the experience of primary school pedagogues, which they gained from contact with Muslim children (and their parents), who can be perceived as specific participants in the educational process. In order to meet our goal, we chose a qualitative method; for data collection, we applied the method of semi-structured interview. The interviews were conducted with pedagogues at schools that have long-term experiences of educating Muslim children. The paper depicts the expectations of the major players acting in the pedagogical interaction, relating to the forms and course of the pedagogical process. It deals mainly...

Early Intervention in Context of Special Education - Communication between Parents of Hearing Impaired Children and Professionals with an Emphasis on Auditory-verbal Therapy

Adéla Hanáková

e-Pedagogium 2014, 14(4):64-72 | DOI: 10.5507/epd.2014.042  

Cílem tohoto článku je otevřít téma týmové spolupráce v péči o klienty se sluchovým postižením. Důsledky sluchového postižení vyžadují komplexní a dlouhodobé působení ze strany profesionálů. Zároveň toto téma vyvolává potřebu definovat multidisciplinární, interdisciplinární a transdisciplinární tým odborníků účastnících se na vzdělávání a terapii těchto jednotlivců a jejich rodin. Téma týmových přístupů představuje velmi živou a diskutovanou oblast poskytující rozsáhlý prostor pro vědecko-výzkumnou činnost a to jak v České republice, tak v zahraničí. V další části textu jsme se zaměřili na auditivně-verbální terapii.

Knowledge of Pupils with Special Educational Needs and Inclusion in Teachers at Common Primary Schools

Ivana Horváthová, Dita Finková

e-Pedagogium 2014, 14(4):73-78 | DOI: 10.5507/epd.2014.043  

Článek přináší empirické poznatky o znalostech učitelů na "běžných" základních školách o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami. V práci jsme identifikovali oblasti, kterých se nedostatky týkaly. Dále jsme poukázali na zájem pedagogů o vzdělávání v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb. Hlavním zjištěním bylo, že pedagogům chybí některé důležité informace, poznatky o speciálních vzdělávacích potřebách integrovaného žáka a začlenění. V práci jsme určili oblasti, kterých se nedostatky týkaly. Poukázali na zájem pedagogů o vzdělávání v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb. Práce dokazuje, že je třeba neustále zlepšovat institucionální vzdělávání...

Children with Cochlear Implants: Educational Placement and School Adjustment

Jiaojiao Wu

e-Pedagogium 2014, 14(4):79-88 | DOI: 10.5507/epd.2014.044  

To investigate the educational placement of children with cochlear implants and to study the adaptation level of these children and relevant influencing factors. Twenty children with cochlear implants were randomly selected and their parents and teachers were interviewed by telephone. The educational placement situation and the influencing factors on the adaptability of children with cochlear implants were studied through archival analysis, field observation and recording and in-depth interview. The child characteristics, acceptance of schools and teachers, family expectation, parents' communication had significant effects on the educational placement...

Art Therapy as Part of Special Pedagogy

Petra Potměšilová, Miloň Potměšil

e-Pedagogium 2014, 14(4):89-103 | DOI: 10.5507/epd.2014.045  

Use of elements of art therapy in the process of education and upbringing has been a very topical theme. Together with other expressive therapies art therapy has become part of preparation of teachers of pupils with special needs. As competences for the profession of art therapist have not yet been clearly defined in the Czech Republic, requirements for professional preparation for this job are not defined either. The structure of the subject of art therapy is often created by the teachers themselves. The authors of the present article analyse selected aspects of education in art therapy for students of special pedagogy at the Faculty of Education,...

Comparison of Live Satisfaction and ITS Components in Current Teachers and Selected Profession GROUPS

Martin Sigmund, Jana Kvintová, Michaela Pugnerová, Hana Hřebíčková

e-Pedagogium 2014, 14(4):104-118 | DOI: 10.5507/epd.2014.046  

Psychological research of life satisfaction in teachers has a long tradition in many countries. Satisfaction expresses a certain degree of personal balance, personal happiness and very often personal activity and status within a society. The issue of life satisfaction associated with a profession and work satisfaction is generally understood as a mental condition of an individual characterised by feelings of joy, happiness, self-confidence and optimism towards the subjects and conditions of a specific work environment and own professional results. An optimum combination of life and work satisfaction presents a significant determinant of the teaching...

Approaches to the Development of a Child's Personality According to Carl R. Rogers

Eva Šmelová

e-Pedagogium 2014, 14(4):119-126 | DOI: 10.5507/epd.2014.047  

The aim of the paper is to introduce some of the thoughts of an American psychologist Carl R. Rogers, known especially for his non-directive approach in psychotherapy. Rogers' thoughts influenced not only treatment but also the area of pedagogy, where he promotes natural and peaceful education, authenticity and self-fulfilment. In his work, he addressed the issues relating to the development of freedom of learning through various approaches and strategies.The contemporary preschool education is undergoing a transformation process, whose objective is to establish approaches to a child as an active subject, who is developed with respect to own potentialities,...

Poetry in School - the Old Issues and New Challenges

Vlasta Řeřichová, Jaroslav Vala, Jana Sladová

e-Pedagogium 2014, 14(4):127-139 | DOI: 10.5507/epd.2014.048  

The study presents the progress and partial results of the longitudinal research phase of a project in which eight experimental classes participating in the teaching of poetry based on experiential learning and creativity of pupils were observed. The focus is on the results of the selected class of pupils at a primary school in the age group of 12-13 years, particularly 18 girls and 13 boys. Some of the methods used in the work with poetic texts were introduced focusing primarily on poetry perception by teachers and pupils. The results show that the experimental teaching activity appears to be particularly beneficial for the pupils with worse study...

Recenze a krátké zprávy

The Modern View of One Specific Didactic Phenomenon

Bohumil Novák

e-Pedagogium 2014, 14(4):140-141  

The Publication Special Education Teacher

Naďa Petrová

e-Pedagogium 2014, 14(4):142-144