e-Pedagogium, 2005 (roč. 5), číslo 1

Články

Chápání pojmu efektivnost v české a slovenské pedagogické literatuře

The concept of "effectiveness" in Czech and Slovak pedagogical literature

Martin Havelka

e-Pedagogium 2005, 5(1):9-23  

Příspěvek řeší problematiku efektivnosti ve vyučování a zabývá se pojetím tohoto a souvisejících pojmů v české a slovenské pedagogické literatuře.

Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro devátý ročník ZŠ

An innovation of evaluating the difficulty of lecture portions in textbooks of science for the 9th grade of elementary schools

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2005, 5(1):24-31  

Článek obsahuje poznatky o hodnocení obtížnosti výkladového textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro devátý ročník základních škol. Metodický postup byl zvolen dle PLUSKALA. Z výsledků analýz je zřejmé, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 39,76 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 56,19 bodu (nakladatelství FORTUNA). Koeficient hustoty numerických údajů není zanedbatelný.

Azulejos Didácticos - malé ohlédnutí za zapomenutou kapitolou historie matematického vyučování

Azulejos didácticos - a brief view of a forgotten part of history of mathematical education

Michal Novák

e-Pedagogium 2005, 5(1):32-41  

Příspěvek informuje o portugalských "azulejos didácticos" - dobové podobě didaktického obrazu z období jezuitského školství. Seznamuje s dochovanými azulejos s geometrickými a přírodovědnými náměty.

Šetření k drogové problematice na českých školách - I.

A survey on the issue of drug abuse at Czech schools - I.

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(1):42-55  

První část studie seznamuje s výsledky reprezentativního dotazníkového šetření, které realizovala katedra speciální pedagogiky v oblasti drogové problematiky a jehož respondenty byli především metodici primární prevence na vybraných základních, speciálních a středních školách v České republice. První část studie je zaměřena především na třídění prvního stupně.

Šetření k drogové problematice na českých školách - II. (Analýza některých rozdílů mezi školami)

A survey on the issue of drug abuse at Czech schools - II. (An analysis of some differences between schools)

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(1):56-73  

Druhá část studie seznamuje s výsledky reprezentativního dotazníkového šetření, které realizovala katedra speciální pedagogiky v oblasti drogové problematiky a jehož respondenty byli především metodici primární prevence na vybraných základních, speciálních a středních školách v České republice. Tato část studie poukazuje na některé rozdíly mezi šetřenými školami.

Myšlienková mapa z pohľadu vysokoškolákov (budúcich učiteľov)

Visualization of concepts in semantic maps as it is regarded by teacher trainees

Zlatica Dorková

e-Pedagogium 2005, 5(1):74-79  

Autorka sa v textu zaoberá myšlienkovou mapou a jej využitím vysokoškolskými študentmi.

Elektrotechnické stavebnice jako materiálně didaktický prostředek výuky

Electro-technical kits: physical objects used for teaching purposes

Čestmír Serafín

e-Pedagogium 2005, 5(1):80-91  

Moderní technické vzdělávání by mělo akceptovat realitu, tj. soudobá společnost se rychle transformuje na společnost informačních a komunikačních technologií. V technickém vzdělávání jsou velmi důležité psychomotorické dovednosti. Domnívám se, že didaktický aspekt rozvoje těchto dovedností, který vědecky řeší právě didaktika technických předmětů je ve výuce laboratorních praktik elektrotechnického charakteru primární. Elektrotechnické stavebnice mají zvláštní význam v tomto vzdělávání.

Využití elektrotechnických stavebnic na základních školách

The usability of electro-technical kits at elementary school

Čestmír Serafín

e-Pedagogium 2005, 5(1):92-100  

Škola v procesu humanizace je především školou žákovských aktivit v aktivním učebním prostředí. Což je prostředí, ve kterém jsou žáci stimulováni k aktivitě kooperativními, skupinově učebními činnostmi, vzájemným učením se, propojením pracovních činností a vzdělávacích aktivit. To vše aktivizuje rozmanité úrovně myšlení a jednání žáků.Učení je základní poznávací činností žáků. Zásadní význam učení má v nalezení výrazu v mnohosti způsobů jeho aktivizace. Rozmanitost způsobů jak vyučovat a jak se učit, se ovšem nesmí zúžit na několik málo postupů, ale naopak musí být rozvinuta. Jeden pól je zde tvořen aktivitou učitele a druhý aktivitou žáka - mezi...

Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro osmý ročník ZŠ

An innovation of evaluating the difficulty of lecture portions in textbooks of science for the 8th grade of elementary schools

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2005, 5(1):101-109  

V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení obtížnosti textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro osmý ročník základních škol. Analýzy textů byly prováděny postupem dle PLUSKALA (1997). Z dosažených výsledků vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 46,23 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 56,41 bodu (nakladatelství PRODOS).Koeficient hustoty numerických údajů je u všech analyzovaných učebnic velmi nízký. Učebnice se vyznačují různými hodnotami koeficientu hustoty odborné informace (i), který se pohybuje od 26 do 32 % a také (h), který dosahuje 69 až 73 %.

Niektoré vlastnosti obrazových informácií v multimediálnych edukačných materiáloch

Some properties of image information in multimedia educational materials

Marek Čandík, Štefan Chudý

e-Pedagogium 2005, 5(1):110-123  

Príspevok sa zaoberá teoretickou a praktickou problematikou tvorby, psychohygieny a prenosu obrazových informácií v edukačnom prostredí, konkrétne vo vypracovaní edukačných materiálov.

Recenze

Tvůrčí psaní

Kateřina Nogolová

e-Pedagogium 2005, 5(1):127-129  

PC elektro 2 - knihovna programů pro elektrotechniku

Lenka Partíková

e-Pedagogium 2005, 5(1):130-133  

Pohledy do minulosti elektrotechniky

Lenka Partíková

e-Pedagogium 2005, 5(1):134-136  

Základy programování v jazyce Visual Basic

Jaromír Školoudík

e-Pedagogium 2005, 5(1):137-139  

Na pomoc začínajícímu učiteli

Jitka Kropáčová, Vladimíra Loukotová

e-Pedagogium 2005, 5(1):140-142  

Dítě v osobnostním pojetí

Jana Bednářová

e-Pedagogium 2005, 5(1):143-144  

Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou

Jiří Kantor

e-Pedagogium 2005, 5(1):145-146  

Anatomie a fyziologie vidění

Martina Botošová

e-Pedagogium 2005, 5(1):147-148  

Máte zájem tvořit samostatně webové stránky pomocí aplikace Microsoft Frontpage 2002?

René Szotkowski

e-Pedagogium 2005, 5(1):149-150  

Chování dítěte raného věku a rodičovská péče

Gabriela Smečková

e-Pedagogium 2005, 5(1):151-152  

Zábavná mluvnice s broukem Koumesem

Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2005, 5(1):153-154  

Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku

Daniela Škutová

e-Pedagogium 2005, 5(1):155-156  

Deník mého syna nebyl jsem vyřazen ze života

Zdeňka Kozáková

e-Pedagogium 2005, 5(1):157-159  

Recenze publikace Učení a jeho problémy

Jaroslava Podškubková

e-Pedagogium 2005, 5(1):160-161  

Nejkrásnější dětská kniha

Katarína Mihálová

e-Pedagogium 2005, 5(1):162-163  

Manuál k tréninku řeči lidského těla

Milan Valenta

e-Pedagogium 2005, 5(1):164-165  

Reader to Hearing Impairement and Deaf Studies

Jeřábková Kateřina

e-Pedagogium 2005, 5(1):166-167  

Desenzibilizace - klíčový moment v terapii koktavosti

Petra Bendová

e-Pedagogium 2005, 5(1):168-170  

Balbuties v dětském věku

Petra Bendová

e-Pedagogium 2005, 5(1):171-172  

Obsah a forma disertační práce

Kamila Vodrážková

e-Pedagogium 2005, 5(1):173-174  

Zrakově postižené dítě

Martina Botošová

e-Pedagogium 2005, 5(1):175-176  

Ostatní

Ohlédnutí za seminářem na katedře přírodopisu a pěstitelství Pdf UP

Libuše Hrabí, Olga Vránová

e-Pedagogium 2005, 5(1):179-180  

Workshop jako jedna z organizačních forem výtvarného vzdělávání. Zpráva o akci na katedře výtvarné výchovy PdF UP

Taťána Šteiglová

e-Pedagogium 2005, 5(1):181-183  

Je 2. světová válka poučením i pro dnešek?

Zdeněk Novotný

e-Pedagogium 2005, 5(1):184-185