e-Pedagogium, 2005 (roč. 5), číslo 1
Články
Chápání pojmu efektivnost v české a slovenské pedagogické literatuře
The concept of "effectiveness" in Czech and Slovak pedagogical literature
Martin Havelka
e-Pedagogium 2005, 5(1):9-23
Příspěvek řeší problematiku efektivnosti ve vyučování a zabývá se pojetím tohoto a souvisejících pojmů v české a slovenské pedagogické literatuře.
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro devátý ročník ZŠ
An innovation of evaluating the difficulty of lecture portions in textbooks of science for the 9th grade of elementary schools
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2005, 5(1):24-31
Článek obsahuje poznatky o hodnocení obtížnosti výkladového textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro devátý ročník základních škol. Metodický postup byl zvolen dle PLUSKALA. Z výsledků analýz je zřejmé, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 39,76 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 56,19 bodu (nakladatelství FORTUNA). Koeficient hustoty numerických údajů není zanedbatelný.
Azulejos Didácticos - malé ohlédnutí za zapomenutou kapitolou historie matematického vyučování
Azulejos didácticos - a brief view of a forgotten part of history of mathematical education
Michal Novák
e-Pedagogium 2005, 5(1):32-41
Příspěvek informuje o portugalských "azulejos didácticos" - dobové podobě didaktického obrazu z období jezuitského školství. Seznamuje s dochovanými azulejos s geometrickými a přírodovědnými náměty.
Šetření k drogové problematice na českých školách - I.
A survey on the issue of drug abuse at Czech schools - I.
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(1):42-55
První část studie seznamuje s výsledky reprezentativního dotazníkového šetření, které realizovala katedra speciální pedagogiky v oblasti drogové problematiky a jehož respondenty byli především metodici primární prevence na vybraných základních, speciálních a středních školách v České republice. První část studie je zaměřena především na třídění prvního stupně.
Šetření k drogové problematice na českých školách - II. (Analýza některých rozdílů mezi školami)
A survey on the issue of drug abuse at Czech schools - II. (An analysis of some differences between schools)
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(1):56-73
Druhá část studie seznamuje s výsledky reprezentativního dotazníkového šetření, které realizovala katedra speciální pedagogiky v oblasti drogové problematiky a jehož respondenty byli především metodici primární prevence na vybraných základních, speciálních a středních školách v České republice. Tato část studie poukazuje na některé rozdíly mezi šetřenými školami.
Myšlienková mapa z pohľadu vysokoškolákov (budúcich učiteľov)
Visualization of concepts in semantic maps as it is regarded by teacher trainees
Zlatica Dorková
e-Pedagogium 2005, 5(1):74-79
Autorka sa v textu zaoberá myšlienkovou mapou a jej využitím vysokoškolskými študentmi.
Elektrotechnické stavebnice jako materiálně didaktický prostředek výuky
Electro-technical kits: physical objects used for teaching purposes
Čestmír Serafín
e-Pedagogium 2005, 5(1):80-91
Moderní technické vzdělávání by mělo akceptovat realitu, tj. soudobá společnost se rychle transformuje na společnost informačních a komunikačních technologií. V technickém vzdělávání jsou velmi důležité psychomotorické dovednosti. Domnívám se, že didaktický aspekt rozvoje těchto dovedností, který vědecky řeší právě didaktika technických předmětů je ve výuce laboratorních praktik elektrotechnického charakteru primární. Elektrotechnické stavebnice mají zvláštní význam v tomto vzdělávání.
Využití elektrotechnických stavebnic na základních školách
The usability of electro-technical kits at elementary school
Čestmír Serafín
e-Pedagogium 2005, 5(1):92-100
Škola v procesu humanizace je především školou žákovských aktivit v aktivním učebním prostředí. Což je prostředí, ve kterém jsou žáci stimulováni k aktivitě kooperativními, skupinově učebními činnostmi, vzájemným učením se, propojením pracovních činností a vzdělávacích aktivit. To vše aktivizuje rozmanité úrovně myšlení a jednání žáků.Učení je základní poznávací činností žáků. Zásadní význam učení má v nalezení výrazu v mnohosti způsobů jeho aktivizace. Rozmanitost způsobů jak vyučovat a jak se učit, se ovšem nesmí zúžit na několik málo postupů, ale naopak musí být rozvinuta. Jeden pól je zde tvořen aktivitou učitele a druhý aktivitou žáka - mezi...
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro osmý ročník ZŠ
An innovation of evaluating the difficulty of lecture portions in textbooks of science for the 8th grade of elementary schools
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2005, 5(1):101-109
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení obtížnosti textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro osmý ročník základních škol. Analýzy textů byly prováděny postupem dle PLUSKALA (1997). Z dosažených výsledků vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 46,23 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 56,41 bodu (nakladatelství PRODOS).Koeficient hustoty numerických údajů je u všech analyzovaných učebnic velmi nízký. Učebnice se vyznačují různými hodnotami koeficientu hustoty odborné informace (i), který se pohybuje od 26 do 32 % a také (h), který dosahuje 69 až 73 %.
Niektoré vlastnosti obrazových informácií v multimediálnych edukačných materiáloch
Some properties of image information in multimedia educational materials
Marek Čandík, Štefan Chudý
e-Pedagogium 2005, 5(1):110-123
Príspevok sa zaoberá teoretickou a praktickou problematikou tvorby, psychohygieny a prenosu obrazových informácií v edukačnom prostredí, konkrétne vo vypracovaní edukačných materiálov.
Recenze
Tvůrčí psaní
Kateřina Nogolová
e-Pedagogium 2005, 5(1):127-129
PC elektro 2 - knihovna programů pro elektrotechniku
Lenka Partíková
e-Pedagogium 2005, 5(1):130-133
Pohledy do minulosti elektrotechniky
Lenka Partíková
e-Pedagogium 2005, 5(1):134-136
Základy programování v jazyce Visual Basic
Jaromír Školoudík
e-Pedagogium 2005, 5(1):137-139
Na pomoc začínajícímu učiteli
Jitka Kropáčová, Vladimíra Loukotová
e-Pedagogium 2005, 5(1):140-142
Dítě v osobnostním pojetí
Jana Bednářová
e-Pedagogium 2005, 5(1):143-144
Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou
Jiří Kantor
e-Pedagogium 2005, 5(1):145-146
Anatomie a fyziologie vidění
Martina Botošová
e-Pedagogium 2005, 5(1):147-148
Máte zájem tvořit samostatně webové stránky pomocí aplikace Microsoft Frontpage 2002?
René Szotkowski
e-Pedagogium 2005, 5(1):149-150
Chování dítěte raného věku a rodičovská péče
Gabriela Smečková
e-Pedagogium 2005, 5(1):151-152
Zábavná mluvnice s broukem Koumesem
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2005, 5(1):153-154
Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku
Daniela Škutová
e-Pedagogium 2005, 5(1):155-156
Deník mého syna nebyl jsem vyřazen ze života
Zdeňka Kozáková
e-Pedagogium 2005, 5(1):157-159
Recenze publikace Učení a jeho problémy
Jaroslava Podškubková
e-Pedagogium 2005, 5(1):160-161
Nejkrásnější dětská kniha
Katarína Mihálová
e-Pedagogium 2005, 5(1):162-163
Manuál k tréninku řeči lidského těla
Milan Valenta
e-Pedagogium 2005, 5(1):164-165
Reader to Hearing Impairement and Deaf Studies
Jeřábková Kateřina
e-Pedagogium 2005, 5(1):166-167
Desenzibilizace - klíčový moment v terapii koktavosti
Petra Bendová
e-Pedagogium 2005, 5(1):168-170
Balbuties v dětském věku
Petra Bendová
e-Pedagogium 2005, 5(1):171-172
Obsah a forma disertační práce
Kamila Vodrážková
e-Pedagogium 2005, 5(1):173-174
Zrakově postižené dítě
Martina Botošová
e-Pedagogium 2005, 5(1):175-176
Ostatní
Ohlédnutí za seminářem na katedře přírodopisu a pěstitelství Pdf UP
Libuše Hrabí, Olga Vránová
e-Pedagogium 2005, 5(1):179-180
Workshop jako jedna z organizačních forem výtvarného vzdělávání. Zpráva o akci na katedře výtvarné výchovy PdF UP
Taťána Šteiglová
e-Pedagogium 2005, 5(1):181-183
Je 2. světová válka poučením i pro dnešek?
Zdeněk Novotný
e-Pedagogium 2005, 5(1):184-185