e-Pedagogium 2005, 5(1):32-41
Azulejos Didácticos - malé ohlédnutí za zapomenutou kapitolou historie matematického vyučování
- Mgr. Michal Novák, Ph.D., Ústav matematiky FEKT VUT v Brně, Technická 8, 616 00 Brno, novakm@feec.vutbr.cz
Příspěvek informuje o portugalských "azulejos didácticos" - dobové podobě didaktického obrazu z období jezuitského školství. Seznamuje s dochovanými azulejos s geometrickými a přírodovědnými náměty.
Klíčová slova: Didaktický obraz, historie matematiky, portugalská matematika, jezuitské školství, azulejos, azulejos didácticos, Euklides
Azulejos didácticos - a brief view of a forgotten part of history of mathematical education
The article refers on the "azulejos didácticos" - a historical form of didactic images from the era of jezuit school system. It deals with the preseved geometrical and physical tiles.
Keywords: Didactic image, history of mathematics, Portuguese mathematics, Jezuit school system, azulejos, azulejos didácticos, Euclid
Zveřejněno: 1. únor 2005 Zobrazit citaci
Reference
- Estrada, M. F. et al. História da Matemática. Lisboa: Universidade Aberta 2000. ISBN 972-674-315-X.
- Katz, V. J. ed. Using History to Teach Mathematics. An International Perspective. The American Association of Mathematics 2000. ISBN 0-88385-163-6.
- Macek, Z. Obraz jako didaktický prostředek. Pedagogika, 34, 1984, č. 4, s. 453-469. ISSN 33303815
- Malach, J. Materiální didaktické prostředky. In: Kurelová, M. a kol. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU 1993
- Tollingerová, D. Audiovizuální prostředky a jejich psychologické parametry. In: Didaktická technika a pomůcky v socialistické škole. Praha: SPN 1977.
- Raposo, F. H. O mistério dos azulejos didácticos. In: Expresso, 6. 11. 1982, Lisboa.
- Riccardi, P.: Saggio di una bibliografia Euclidea. Georg Olms Verlag Hidesheim 1974. ISBN 3-487-05407-8.
- Simões, J. M. dos Santos. Azulejaria em Portugal no seculo XVIII. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian 1979.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.