e-Pedagogium 2005, 5(1):101-109
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro osmý ročník ZŠ
- RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Purkrabská 2, 77140 Olomouc
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení obtížnosti textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro osmý ročník základních škol. Analýzy textů byly prováděny postupem dle PLUSKALA (1997). Z dosažených výsledků vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 46,23 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 56,41 bodu (nakladatelství PRODOS).
Koeficient hustoty numerických údajů je u všech analyzovaných učebnic velmi nízký. Učebnice se vyznačují různými hodnotami koeficientu hustoty odborné informace (i), který se pohybuje od 26 do 32 % a také (h), který dosahuje 69 až 73 %.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, celková obtížnost textu, syntaktický faktor, sémantický faktor, hustota odborné informace
An innovation of evaluating the difficulty of lecture portions in textbooks of science for the 8th grade of elementary schools
This paper provides an evaluation of the difficulty of lecture portions in five current Czech textbooks of science for 8th grades of elementary schools. The evaluation was realized according to the PLUSKAL methodology. The findings suggest that the overall difficulty of the texts ranges between 46.23 points (SCIENTIA publishing house) and 56.41 points (PRODOS publishing house). The numerical data density coefficient is very low for all the analyzed materials. The textbooks have different values of the technical information density coefficient (i) which ranges between 26 and 32 % as well as of the (h) coefficient that ranges between 69 and 73%.
Keywords: Biology textbooks, overall text difficulty, syntactic factors, semantic factors, technical information density
Zveřejněno: 1. únor 2005 Zobrazit citaci
Reference
- ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha: SPN, 1998. 80.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha: Scientia, 2001. 159.
- GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1987, 36, č. 3. 297-312.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 200. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha: Fortuna, 1999. 128.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno: CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 279.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.