e-Pedagogium 2020, 20(4):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2021.012

Didaktické konotace ilustrací v učebnicích

Václav Řeřichaa, Libor Prágerb
a Institute of Foreign Languages, Faculty of Education, Palacký University, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic
b Institute of Foreign Languages, Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava, Masarykova tř. 37, 746 01 Opava, Czech Republic

Článek Didaktické konotace ilustrací v učebnicích je návrhem teoretického rámce pro vytvoření a hodnocení didaktického efektu ilustrací v učebnicích cizích jazyků. Barthesova (1977) struktura novinové fotografie jako informace, která má zdroj emise, kanál transmise a bod příjmu, je porovnána s ilustrací v učebnicích. Aby se v bodu příjmu mohl dostavit didaktický efekt, musí fotografie podstoupit při emisi a transmisi didaktickou úpravu. Před dvaceti a třiceti lety byly o ilustracích publikovány popisné a klasifikující studie. Současná preference fotografií bez didaktické úpravy je vysvětlována jako pokus vydavatelů smazat vizuální rozdíly mezi učebnicemi a prostředím populárních časopisů pro mládež. Tento článek se detailněji zabývá didaktickým kódem ve zdroji emise i možnostmi širšího kontextu ilustrací. Jemná rovnováha mezi textem a ilustracemi je nezbytná, aby se zabránilo pouhému opakování nebo zesílení souboru konotací, které jsou již dány obrazem. Tato teoretická východiska jsou dnes ještě relevantnější, než by mohla být před třiceti lety. Jsou dostatečně obecná pro učebnice i aplikaci v převládajícím vizuálním digitálním prostředí, zároveň jsou přiměřeně specifická na to, aby poskytla detailní analýzu efektu učení vyplývajícího ze zdroje emise ilustrace a její následné transmise - bez ohledu na použitou technologii.

Klíčová slova: ilustrace, didaktický kód, emise, transmise, efekt učení, vizuální prostředí, učebnice, konotace.

Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts

The article Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts suggests a theoretical basis for development and assessment of didactic effect of pictorial adjuncts in foreign language textbooks. Barthes's (1977) theoretical interpretation of a press photograph message in three stages, a source of emission, a channel of transmission and a point of reception, is compared to textbook pictorial adjuncts that need to undergo didactic treatment in the first two stages; only then learning effect at the point of reception may be achieved. Comprehensive studies of pictorial adjuncts were written twenty or thirty years ago and the recent preference for photographs without didactic treatment in foreign language textbooks has been explained as attempts of publishers to blend text-book pictorials with visual environment of magazines. The article discusses the concept of "didactic code" at the source of emission and the possibilities of broader context of adjunct pictorials. A delicate balance between text and its pictorial adjunct must be achieved to avoid mere repetition or amplification of the set of connotations already given in the image. The presented theoretical basis is more relevant today than it might have been thirty years ago. It is general enough to be applicable in the prevailing visual digital environment and specific enough to be used for a detailed analysis of the learning effect based on the source of pictorial emission and its channel of transmission irrespective of the technology.

Keywords: adjunct pictorials, didactic code, emission, transmission, learning effect, visual environment, textbooks, connotations.

Vloženo: 16. listopad 2020; Revidováno: 29. leden 2021; Přijato: 18. únor 2021; Zveřejněno: 22. duben 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Řeřicha, V., & Práger, L. (2020). Didaktické konotace ilustrací v učebnicích. e-Pedagogium20(4), 7-13. doi: 10.5507/epd.2021.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barthes, R. (1977). Image Music Text. London: Fontana Press.
  2. Carney, R. N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students' learning from text. Educational Psychology Review, 14(1), 5-26. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Chun, D., Kern, R., & Smith, B. (2016). Technology in language use, language teaching, and language learning. The Modern Language Journal, 100(S1), 64-80. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Hokanson, B., Clinton, G., & Kaminski, K., Eds. (2018). Educational Technology and Narrative. Springer International Publishing AG. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Hunter B., Crismore A., & Pearson P. D. (1987). Visual Displays in Basal Readers and Social Studies Textbooks. In Houghton H. A. & Willows D. M. (Eds.) The Psychology of Illustration. New York, NY: Springer. Available on: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-4706-7_4 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Laitinen, M. (2014). Thousands of words: a comparative study on the functions of pictorial illustrations in English language textbooks. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
  7. Levin, J. R., & Mayer, R. E. (2012). Understanding illustrations in text. In Britton, B. K., Woodward, A., & Binkley, M. Learning From Textbooks: Theory and Practice. Routledge.
  8. Lund, K. (2006). The Awareness of Context in Second Language Acquisition Theories. In ANDERSEN H., LUND K., & RISAGER K. (Eds.), Culture in Language Learning. Aarhus (Denmark): Aarhus University Press.
  9. Pettersson, R. (1989). Visuals for information: Research and practice. Englewood Cliffs, N.J: Educational Technology Publications.
  10. Práger, L. & Řeřicha, V. (2019a). The Loneliness of the Teacher in Digital Environment: Changing Education in Contemporary School. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, 6(1), 129-139.
  11. Práger, L., & Řeřicha, V. (2019b). Classroom as a Playground. e-Pedagogium, 19(4), 7-18. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Práger, L., & Řeřicha, V. (2020). Temptations of the Didactic Illustration. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, 7(1), 12-21.
  13. Van, O. H., & Goldman, S. R. (1998). The Construction of Mental Representations During Reading. Hoboken: Taylor & Francis.
  14. Weidenmann, B. (1989). When Good Pictures Fail: An Information-Processing Approach to the Effect of Illustrations. In Mandl, H. & Levin, J. R. Knowledge Acquisition From Text and Pictures. Advances in Psychology. North Holland. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.