e-Pedagogium 2020, 20(4):64-71 | DOI: 10.5507/epd.2020.012

Postava čerta a křesťanská tradice v evropských pohádkách

Imron Wakhid Haritsa, Muna AlFadlilaha
a Universitas Trunojoyo Madura, Madur, Jawa Timur, Indonesia, e-mail: imronwakhidharits@gmail.com

Evropské pohádky se rozšířily a ovlivnily další příběhy ve světě. Od 17. a 19. století, kdy Perrault a btaři Grimmové vydali literární pohádky, byla tato sbírka pohádek upravena v mnoha verzích s vlastními kulturními charakteristikami. Ďábel je jednou z postav v těchto evropských pohádkách, která je opravdu jedinečná díky svým odlišným perspektivám v kultuře a tradici. Tento článek zkoumá charakter ďábla ve třech evropských pohádkách, Kate a ďábel, Ďábel a babička, a Billy Duff a ďábel. Předmětem studie je zkoumat charakter ďábla z evropské kultury a tradice od pohanské éry až po křesťanství. Odhalit charakter ďábla v evropských dětských příbězích je nepolapitelné, pokud analyzuje z obecné / společné perspektivy. Etnografický přístup tak vede k pochopení a analýze ďábla z evropského kulturního a tradičního kontextu. Z výzkumu se zjistilo, že ďábel v evropských pohádkách může být zlý či laskavý charakter nebo i obojí. Ďábel v pohádkách žije společně s člověkem, soupeří s člověkem, ale jinak se většinou ztratí.

Klíčová slova: evropské pohádky, kultura, tradice, ďábel/čert, postava ďábla.

Devil's Character and Christian Tradition in European Children's Stories

European Fairy tales have spread out and affected other stories in the world. Since 17th century and 19th century when Perrault and Grimm released the literary fairy tales, it has been adapted in many versions with their own cultural characteristics. The devil is one of the characters in European tales and it is really unique due to its different perspectives in culture and tradition. This paper examines the character of the devil in three European fairy tales, Kate and the Devil, The Devil and Grandmother, and Billy Duff and the Devil. The focus of study is to probe the character of the devil from European culture and tradition from Pagan era to Christianity. To uncover the character of the devil in European children stories is elusive if it analyzes from the general/common perspective. Thus, the ethnography approach carries out to understand and analyze the devil from the European culture and tradition context. From the research, it is found that the devil in European fairy tales could be evil and kind character or somehow it could be both. The devil in the fairy tales live together with the human and they compete with the human otherwise they mostly get lost.

Keywords: European Fairy tales, Culture, tradition, devil's character.

Vloženo: 1. červen 2020; Revidováno: 1. červen 2020; Přijato: 9. září 2020; Zveřejněno online: 9. září 2020; Zveřejněno: 22. duben 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Harits, I.W., & AlFadlilah, M. (2020). Postava čerta a křesťanská tradice v evropských pohádkách. e-Pedagogium20(4), 64-71. doi: 10.5507/epd.2020.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Celmiņa-Ķeirāne, A. (2019). The Character of The Fairy Tale Devil in The Graphics Of Latvian Books: The First Half Of The 20th Century. Human, Technologies and Quality of Education. In Daniela, L. (ed.). Human, Technologies and Quality of Education, 2019. Proceedings of Scientific Papers. Riga: University of Latvia. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Erben, K. J. & Nemcova, B. (2014). Czech Fairy Tales. Praha: Vitalis.
  4. Heaster, D. (2007). The real A Biblical Exploration. South Croydon: Carelink Publishing.
  5. Harits, I. Chudý, Š. (2016). The Legend Of Vodnik (Water Goblin): Slavic Tradition And Cultural Adaptation. In The 5th ELTLT Conference Proceedings. October 2016. World Englishes in Language Teaching, Literature, and Translation in the Context of Asia. Semarang: State University of Semarang.
  6. Harits, I. W. et al. (2015). Vicarious Experience by Modeling and Comparing of Children Stories from Czech and Madura Island: Behaviour and Moral Perspectives. Creative Education, 6, 683-691. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hazard, P. (1944). Books, Children, and Men. Boston: The Horn Book.
  8. Hunt, P. (2011). Children's Literature. In Nel, P., & Paul, L. Keywords for children's literature. New York: New York University Press.
  9. Nikolaveja, M. (2008). Comparative Children's Literature: What is There to Compare? Papers: Explorations into Children Literature, 18(1), 30-40. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Parsons, E. (2011). Ideology. In Nel, P., & Paul, L. Keywords for children's literature. New York: New York University Press.
  11. Reim, D. (2005). An Overview of the Origin of Satan Part II: The AllowedActivities of Satan. Journal of Theology, 45(1).
  12. Straubergs, K. (1941). Latviešu buramie vārdi [Latvian Spells] (Volume 2). Rīga: Latviešu folkloras krātuve.
  13. Straubergs, K. (1944). Latviešu tautas paražas [Latvian Folk Customs]. Rīga: Latvju Grāmata.
  14. Taivāns, L. G. (1992). Baltu reliģija un kristietība. Tipoloģiskas rekonstrukcijas principi [Religion of Balts and Christianity. Principles of Typological Reconstruction]. Ceļš, 1(44), 18-32.
  15. Online Referenceshttps://www.theguardian.com/books/2014/nov/12/grimm-brothers-fairytales-horror-new- translation
  16. German Culture. (2019). Library. Retrivied on 12 April 2019. Tradition and Culture of Germany. https://germanculture.com.ua/library/Emerson, P. H. Billy Duff and The Devil. Retrieved from https://fairytalez.com/billy-duff-and-the-devil/

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.