e-Pedagogium, 2020 (roč. 20), číslo 3
Úvod
Covid-19 ve vztahu ke vzdělávání a inkluze
Jaroslav Koťa
e-Pedagogium 2020, 20(3)
Články
Spolupráce škol se žáky, kteří žijí ve složitých životních podmínkách, v čase opatření přijatých v souvislosti s šířením Covid-19
Cooperation between schools and pupils living in difficult living conditions at the time of the measures implemented with the regard of spread of Covid-19
Petr Charvát, Petr Lang, Adam Staveník
e-Pedagogium 2020, 20(3):9-31 | DOI: 10.5507/epd.2020.018
Článek představuje výzkumnou zprávu provedenou po první vlně epidemie Covid-19 na partnerských školách. Cílem tohoto výzkumu bylo pomocí dotazníku zjistit, zda a jakými prostředky se školám dařilo udržet kontakt se žáky. Jak vyplývá z uvedených dat, školám se nedařilo být v pravidelném kontaktu se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, se žáky z ekonomicky slabých rodin a se žáky s nízkou motivací k učení, jejíž příčinou může být absence vzorů v rodinách, ekonomická situace a nevhodné prostředí pro školní přípravu.
Univerzitní vzdělávání a jeho reakce na pandemii COVID-19
University education and its pandemic response COVID-19
Michal Černý
e-Pedagogium 2020, 20(3):32-45 | DOI: 10.5507/epd.2020.016
Pandemie COVID-19 znamenala pravděpodobně nejrychlejší a nejintenzivnější zásah do výuky na univerzitách v globálním měřítku v dějinách. Otevřela cestu k online vzdělávání. Současně ale také nastolila otázku, co skrze e-learning můžeme učit lépe, než v klasické výuce tváří v tvář a kde naopak osobní kontakt potřebujeme. Přehledová studie analyzuje 16 studií indexovaných v databázi SCOPUS, které dávají nahlédnout do reakcí universit na novou společenskou situaci.
Jak se píše o inkluzi? Společné vzdělávání pohledem korpusové lingvistiky
How is it Written about Inclusion? Joint Education from the Corpus Linguistics View
Václav Velčovský
e-Pedagogium 2020, 20(3):46-55 | DOI: 10.5507/epd.2020.019
Článek prostřednictvím korpusové analýzy popisuje aktuální podobu publicistických textů tematizujících inkluzi, resp. společné/inkluzivní vzdělávání. Podchycení novinářských strategií je klíčové pro pochopení dopadu, který mohou mít publicisté na celospolečenské ne/přijetí tohoto konceptu. Článek se zaměří především na diachronní frekvenci a vybrané kolokace. Vedlejším cílem je rovněž představení metod korpusové lingvistiky pro pedagogický výzkum.
Problematika vzájemných souvislostí mezi jednotlivými přístupy k učení a self-efficacy u vysokoškolských studentů
An analysis of the relationship between self-efficacy and learning approaches in university students
Michaela Pugnerová, Lucie Křeménková, Irena Plevová
e-Pedagogium 2020, 20(3):56-69 | DOI: 10.5507/epd.2020.011
Self-efficacy představuje přesvědčení jednotlivce o jeho schopnostech vypořádat se s různými náročnými životními požadavky a dosáhnout zamýšlených cílů nebo výsledků. Self-efficacy je klíčovým konstruktem v různých oblastech lidské činnosti, přičemž bývá často zmiňována především v souvislosti s teoriemi motivace a učení. Přístupy k učení lze zjednodušeně vymezit jako to, co člověk dělá v situaci, kdy se učí, a také jako zdůvodnění či vysvětlení toho, proč by to měl dělat. Přístupy k učení jsou tak důležitým tématem v akademickém prostředí podobně jako self-efficacy. Cílem této studie je tedy analýza souvislostí mezi self-efficacy a jednotlivými přístupy...
Exekutívne fungovanie a jeho vplyv na školskú úspešnosť žiakov
Executive functioning and its influence on students' school success
Iveta Kovalčíková, Ivana Martinková
e-Pedagogium 2020, 20(3):70-79 | DOI: 10.5507/epd.2020.008
Príspevok je venovaný konceptu exekutívne fungovanie vo vzťahu ku školskej úspešnosti žiakov. Hlavným cieľom príspevku je (1) definovať koncept exekutívneho fungovania, (2) na základe analyzovaných výskumov poukázať na exekutívne fungovanie ako na kľúčový determinant školskej úspešnosti žiakov, (3) naznačiť možnosti stimulácie, čiastočne aj diagnostiky exekutívneho fungovania s cieľom zlepšiť školskú úspešnosť žiakov. Teoretickým výskumom realizovaných štúdií sme dospeli k záveru, že vhodná stimulácia zameraná na jednotlivé komponenty exekutívneho fungovania žiakov (pracovná pamäť, inhibícia a kontrola pozornosti, kognitívne plánovanie, kognitívna...
Návrh inovací školních vzdělávacích programů dětských domovů v kontextu rozvoje kompetencí dospívajících pro samostatný život po odchodu z DD
A proposal of innovations of children’s homes school educational programmes from the viewpoint of development of adolescents' competencies for independent living when leaving the homes
Veronika Štenclová
e-Pedagogium 2020, 20(3):80-89 | DOI: 10.5507/epd.2020.013
Příspěvek se zabývá procesem začleňování jedinců, kteří opouštějí dětské domovy, do společnosti. Na tuto problematiku nazírá v kontextu její zapracovanosti ve školních vzdělávacích programech (ŠVP) dětských domovů s ohledem na stanovené edukační cíle zaměřené na rozvoj kompetencí dospívajících pro samostatný život po odchodu z DD. Text vychází z předpokladu, že sledovaná oblast je z hlediska zpracování v ŠVP dětských domovů nejednotně a nedostatečně uchopena. V mnoha ohledech uvedené kompetence neodpovídají potřebám dospívajících a jejich skutečnému osvojení v rámci života v dětském domově. Hlavním cílem příspěvku je na základě dostupných poznatků...
Osová súmernosť ako matematický, edukačný i kognitívny fenomén
Axial symmetry as a mathematical, educational and cognitive phenomenon
Alena Prídavková, Iveta Kovalčíková
e-Pedagogium 2020, 20(3):90-100 | DOI: 10.5507/epd.2020.015
V príspevku je prezentovaný proces transformácie štandardnej matematickej úlohy na učebnú úlohu (úlohu na rozvoj schopnosti učiť sa) z oblasti symetrie (osovej súmernosti). Úloha je konštruovaná tak, aby položky úlohy boli gradované na základe atribútov kognitívnej náročnosti. Úrovne náročnosti boli definované vlastnosťami využitých objektov. Učiaci charakter úlohy je manifestovaný v edukačných inštrukciách. Tie sú sformulované k jednotlivým položkám úlohy a v procese učenia sa sú postupne zadávané dieťaťu. Aplikovaná je pritom analytická stratégia riešenia (analytický prístup). Položky úlohy, prezentované v príspevku sú vytvorené v ikonickom móde...
Recenze
Rozvoj verbálního chování
Monika Ptáčková
e-Pedagogium 2020, 20(3)
Didaktik der Stochastik in der Primarstufe (Didaktika stochastiky na 1. stupni ZŠ)
Jan Fiala
e-Pedagogium 2020, 20(3)
Jak se vzájemně chápat: Generace X, Y, Z
Pavla Střílková
e-Pedagogium 2020, 20(3)