e-Pedagogium 2020, 20(3):56-69 | DOI: 10.5507/epd.2020.011
Problematika vzájemných souvislostí mezi jednotlivými přístupy k učení a self-efficacy u vysokoškolských studentů
- a Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, e-mail: michaela.pugnerova@upol.cz; lucie.kremenkova@upol.cz; irena.plevova@upol.cz
Self-efficacy představuje přesvědčení jednotlivce o jeho schopnostech vypořádat se s různými náročnými životními požadavky a dosáhnout zamýšlených cílů nebo výsledků. Self-efficacy je klíčovým konstruktem v různých oblastech lidské činnosti, přičemž bývá často zmiňována především v souvislosti s teoriemi motivace a učení. Přístupy k učení lze zjednodušeně vymezit jako to, co člověk dělá v situaci, kdy se učí, a také jako zdůvodnění či vysvětlení toho, proč by to měl dělat. Přístupy k učení jsou tak důležitým tématem v akademickém prostředí podobně jako self-efficacy. Cílem této studie je tedy analýza souvislostí mezi self-efficacy a jednotlivými přístupy k učení. Výzkumný soubor tvořilo 710 vysokoškolských studentů (průměrný věk 22,61), z nichž bylo 116 mužů a 594 žen. Data byla získána prostřednictvím Revidovaného dvoufaktorového dotazníku studijního procesu (R-SPQ-2F; Biggs, Kember, & Leung, 2001), měřícího hloubkové a povrchové přístupy ke studiu a Dotazníku obecné self-efficacy (GSE, Schwarzer & Jerusalem, 1995) hodnotícího optimistického přesvědčení jedince vypořádat se s různými náročnými životními požadavky. Pearsonova korelační analýza potvrdila souvislost mezi self-efficacy a přístupy k učení, kdy vyšší self-efficacy pozitivně koreluje s hloubkovými přístupy k učení a negativně s povrchovými přístupy k učení. Následné dílčí korelace neprokázaly žádný signifikantní vliv věku a ročníku studia na self-efficacy a přístupy k učení. Inferenční testy dále neprokázaly žádné významné rozdíly v korelačních koeficientech (mezi self-efficacy a přístupy k učení) ve vazbě na pohlaví a formu studia. Současně byly diskutovány možné interpretace, limity a závěry studie.
Klíčová slova: vysokoškolští studenti, přístupy k učení, self-efficacy.
An analysis of the relationship between self-efficacy and learning approaches in university students
Self-efficacy represents individual's beliefs about their capability to produce levels of activity that would achieve the desired goals or results. As task-specific self-confidence, self-efficacy is a key construct in various human activities and positions which is frequently mentioned in context of theory of motivation and learning. Learning approaches could be specified as a what person does when they are learning and why they should do it. Thus learning approaches are an important topic in the academic environment just as self-efficacy. The aim of this study is to analyse the relationship between self-efficacy and learning approaches. The research sample consisted of 710 university students (with mean age 22.61) of whom 116 were male and 594 were female. The data were obtained using the Revised Two Factor Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F; Biggs, Kember, & Leung, 2001), measuring deep and surface approaches to studying, and the General Self-Efficacy Questionnaire (GSE, Schwarzer & Jerusalem, 1995) assessing optimistic self-beliefs to cope with a variety of difficult demands in life. The Pearsons correlation analysis confirmed the assumption suggesting a relationship between self-efficacy and learning approaches. Higher self-efficacy is positively correlated with deep approaches and negatively correlated with surface approaches. Subsequent partial correlations prove no effect of year and year of study on self-efficacy and learning approaches. Furthermore, inference tests did not show any significant differences in correlation coefficients (between self-efficacy and learning approaches) regarding gender and form of study. The implications and limitations of this study are discussed.
Keywords: university student, learning approaches, self-efficacy.
Vloženo: 20. prosinec 2019; Revidováno: 5. červenec 2020; Přijato: 8. září 2020; Zveřejněno online: 17. září 2020; Zveřejněno: 31. prosinec 2020 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Amir, R., Jelas, Z. M., & Rahman, S. (2001). Learning Styles of University Students: Implications for Teaching and Learning. World Applied Sciences Journal (Special Issue of Innovation and Pedagogy for Diverse Learners), 14, 22-26.
- Awla, H. A. (2014). Learning Styles and Their Relation to Teaching Styles. International Journal of Languuage and Linguistics, 2(3), 241-245.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (vol. 4), pp. 71-81. San Diego: Academic Press.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
- Beyaztaş, D. I., Senemoğlu, N. (2015). Learning Approaches of Successful Students and Factors Affecting Their Learning Approaches. Education and Scince, 40(179), 193-2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Biggs, J. B., Kember, D., & Leung, D. Y. P. (2001). The Revised Two Factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.
Přejít k původnímu zdroji...
- Biggs, J. B. (2007). Teaching for quality learning at university. Berkshire: SRHE and Open University Press.
- Dart, B. C., Burnett, P. C., Purdie, N., Boulton-Lewis, G., Campbell, J. & Smith, D. (2000). Students' conceptions of learning, the classroom environment, and approaches to learning. The Journal of Educational Research, 93(4), 262-270.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fouladi, R. T., & Wallis, P. (2014). College Self-Efficacy Subscales: Contrasting associations with background, linguistic, and other psychological variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 112, 5-16.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hrabal, V., Pavelková, I. (2011). Školní výkonová motivace žáků: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.
- James, W. B., Gardner, D. L. (1995). Learning styles: Implications for distance learning. New Directions for Adult Continuing Education, 67, 19-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janoušek, J. (1992). Sociálně-kognitivní teorie Alberta Bandury. Československá psychologie, 36(5), 385-398.
- Janoušek, J. (2006). Aspirační úroveň, výkonový motiv a vnímané sebeuplatnění jako psychologické faktory. Praha FFUK: Psychologická rada PSY-005.
- Kaplan, E. J., Kies, D. A. (1995). Teaching styles and learning styles: which came first? Journal of Instructional Psychology, 22, 29-33.
- Kember, D. (2000). Action learning and action research: Improving the quality of teaching and learning. London: Kogan Page.
Přejít k původnímu zdroji...
- Khezri, H., Lavasania, M. G., Malahmadia, E., & Amani, J. (2010). The role of self- efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning approaches and mathematics achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences (WCPCG-2010), 5, 942-947.
Přejít k původnímu zdroji...
- Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
- Lee, P. C., & Mao, Z. (2016). The relation among self-efficacy, learning approaches, and academic performance: an exploratory study. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 16(3), 178-194.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lent, R. W., & Hackett, G. (1987). Career self-efficacy: Empirical status and future directions. Journal of Vocational Behavior, 30, 347-382.
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, Y., Medwell, J., Wray, D., Wang, L., & Liu, X. (2016). Learning Styles: A Review of Validity and Usefulness. Journal of Education and Training Studies, 4(10), 90-94.
Přejít k původnímu zdroji...
- Luszczynska, A., Scholz, U., & Schwarzer, R. (2005). The general self-efficacy scale: Multicultural validation studies. The Journal of Psychology, 139(5), 439-457.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maddux, J. E., & Stanley, M. A. (Eds.) (1986). Special issue on self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4 (Whole No. 3).
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Nakonečný (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
- Oluremi, F., D. (2015). Learning Styles among College Students. International. Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 5(4), p. 2631-2640.
- Rousseau, Nathan (2002). Self, Symbols & Society, Rowman & Littlefield. Dostupné z: http://www.csun.edu/~hbsoc126/soc1/Charles%20Horton%20Cooley.pdf
- Ruslin, A., Jelas, Z. M. & Rahman S. (2011). Learning Styles of University Students: Implications for Teaching and Learning. World Applied Sciences Journal, 14 (Special Issue of Innovation and Pedagogy for Diverse Learners), 22-26.
- Říčan, P. (2005). Psychologie. Praha: Portál.
- Sadler-Smithe, E. (1996). Learning style: a holistic approach. Journal of European Industrial Training, 20(7), 29-39.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sharma, H., Nasa, G. (2014). Academic Self-efficacy: A reliable predictor of educational performances. British Journal of Education, 2(3), 57-64.
- Schwarzer, R. (Ed.). (1992). Self-efficacy: Thought control of action. Washington, DC: Hemisphere.
- Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in health psychology: A user's portfolio. Causal and control beliefs (pp. 35-37). Windsor, UK: NFER-NELSON.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schwarzer, R., & Luszczynska, A. (2007). Self-Efficacy. In M. Gerrard & K. D. McCaul (Eds.) Health Behavior Constructs: Theory, Measurement, and Research. National Cancer Institute Website.
- Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and cognitive skill learning. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education. Vol. 3: Goals and cognitions (pp. 13-44). San Diego: Academic.
- Smékal, V. (2004). Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal.
- Solberg, V. S., O'Brien, K., Villareal, P., Kennel, R., & Davis, B. (1993). Self-efficacy and Hispanic college students: Validation of the college self-efficacy instrument. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 80-95.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sovák, M. (1990). Učení nemusí být mučení. Praha: SPN.
- Sternberg, R. J. (1997). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Urbánek, T., & Čermák, I. (1997). Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie, XLI(3), 193-199.
- Verešová, M., & Foglová, L. (2018). Academic Self-Efficacy, Approach to Learning and Academic Achievement. Intech Open, 177-196.
Přejít k původnímu zdroji...
- Witkin, H. A., Moore C. A., Goodenough, D. R., & Cox, P. W. (1977). Field-dependent and field-independent cognitive styles and their educational implications. Review of Educational Research, 47(1), 1-64.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wood, R. E., & Bandura, A. (1989). Social cognitive theory of organizational management. Academy of Management Review, 14, 361-384.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yildiz, M , Şenel, E , Can, S. (2018). The study approaches as the predictors of academic self-efficacy and teacher efficacy: A study in pedagogical formation students. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS , 4(3) , 84-97.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zajacova, B. (2013). Learning Styles: An Overview of Concepts and Research Tools and Introduction of Our Research Design in Physics Education Field. In Proceedings of Contributed Papers, Part III (p. 91-96). Praha: MATFYZPRESS.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.