e-Pedagogium 2020, 20(3):32-45 | DOI: 10.5507/epd.2020.016
Univerzitní vzdělávání a jeho reakce na pandemii COVID-19
- a Katedra informačních studií a knihovnictví, Filozofická fakulta & Katedra sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Arne Nováka 1, 602 00 Brno, e-mail: mcerny@phil.muni.cz
Pandemie COVID-19 znamenala pravděpodobně nejrychlejší a nejintenzivnější zásah do výuky na univerzitách v globálním měřítku v dějinách. Otevřela cestu k online vzdělávání. Současně ale také nastolila otázku, co skrze e-learning můžeme učit lépe, než v klasické výuce tváří v tvář a kde naopak osobní kontakt potřebujeme. Přehledová studie analyzuje 16 studií indexovaných v databázi SCOPUS, které dávají nahlédnout do reakcí universit na novou společenskou situaci.
Klíčová slova: COVID-19, e-learning, university, vysokoškolské učení, hybridní pedagogika.
University education and its pandemic response COVID-19
The COVID-19 pandemic was probably the fastest and most intensive intervention in university teaching on a global scale in history. It paved the way for online education. At the same time, however, it also raised the question of what we can learn better through e-learning than in classical face-to-face teaching and where, on the contrary, we need personal contact. The review study analyzes 16 papers indexed in the SCOPUS database, which provide insight into the reactions of universities to the new social situation.
Keywords: COVID-19, e-learning, universities, higher education, hybrid pedagogy.
Vloženo: 30. červen 2020; Revidováno: 30. červen 2020; Přijato: 13. září 2020; Zveřejněno: 31. prosinec 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Alturise, F. (2020) Difficulties in Teaching Online with Blackboard Learn Effects of the COVID-19 Pandemic in the Western Branch Colleges of Qassim University. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 11(5).
Přejít k původnímu zdroji...
- Awlieva, Z. (2020) The challenges of distance learning in the period of pandemic (The case of teaching speaking) International Journal of Advanced Science and Technology, 29(7).
- Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115.
Přejít k původnímu zdroji...
- Burns, R. (2020). A COVID-19 panacea in digital technologies? Challenges for democracy and higher education. Dialogues in Human Geography, 10(2), 246-249. https://doi.org/10.1177/ 2043820620930832
Přejít k původnímu zdroji...
- Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry research, 287, 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020. 112934.
Přejít k původnímu zdroji...
- Carr-Chellman, A., & Duchastel, P. (2000). The ideal online course. British journal of educational technology, 31(3), 229-241.
Přejít k původnímu zdroji...
- Combs, S. E., Belka, C., Niyazi, M., et al. (2020). First statement on preparation for the COVID-19 pandemic in large German Speaking University-based radiation oncology departments. Radiation Oncology, 15(74),1-12. https://doi.org/10.1186/s13014-020-01527-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- de Oliveira Araújo, F. J., de Lima, L. S. A., Cidade, P. I. M., Nobre, C. B., & Neto, M. L. R. (2020). Impact of Sars-Cov-2 And its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry Research, 288, 112977. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112977.
Přejít k původnímu zdroji...
- Driscoll, M. (2002). Blended learning: Let's get beyond the hype. E-learning, 1(4), 1-4.
- Favale, T., Soro, F., Trevisan, M., Drago, I., & Mellia, M. (2020). Campus traffic and e-Learning during COVID-19 pandemic. Computer Networks, 176, 107290. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2020.107290.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and higher education, 7(2), 95-105.
Přejít k původnímu zdroji...
- Graham, C. R. (2006). Blended learning systems. The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs, 3-21.
- Holland, A. A. (2019). Effective principles of informal online learning design: A theory-building metasynthesis of qualitative research. Computers & Education, 128, 214-226.
Přejít k původnímu zdroji...
- Huang, R. H., Liu, D. J., Tlili, A., Yang, J. F., Wang, H. H., et al. (2020). Handbook on Facilitating Flexible Learning During Educational Disruption: The Chinese Experience in Maintaining Undisrupted Learning in COVID-19 Outbreak. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University. [online]. Dostupné na: https://iite.unesco.org/wp-content/uploads/2020/03/Handbook-on-Facilitating-Flexible-Learning-in-COVID-19-Outbreak-SLIBNU_V2.0_20200324.pdf.
- Johnson, N., Veletsianos, G., Seaman, J. (2020) U.S. Faculty and Administrators' Experiences and Approaches in the Early Weeks of the COVID-19 Pandemic. Online Learning, 24(2), DOI: 10.24059/olj.v24i2.2285.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kizilcec, R. F., Piech, C., & Schneider, E. (2013, April). Deconstructing disengagement: analyzing learner subpopulations in massive open online courses. In Proceedings of the third international conference on learning analytics and knowledge (pp. 170-179).
Přejít k původnímu zdroji...
- Koster, M., Nakken, H., Pijl, S. J., & Van Houten, E. (2009). Being part of the peer group: A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 13(2), 117-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- Leigh, J., Vasilica, C., Dron, R., Gawthorpe, D., Burns, E., Kennedy, S., Kennedy, R., Warburton, T., & Croughan, C. (2020). Redefining undergraduate nurse teaching during the coronavirus pandemic: use of digital technologies. British Journal of Nursing (Mark Allen Publishing), 29(10), 566-569. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.566.
Přejít k původnímu zdroji...
- Longhurst, G. J., Stone, D. M., Dulohery, K., Scully, D., Campbell, T., & Smith, C. F. (2020). Strength, Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) Analysis of the Adaptations to Anatomical Education in the United Kingdom and Republic of Ireland in Response to the Covid-19 Pandemic. Anatomical Sciences Education, 13(3), 301-311.
Přejít k původnímu zdroji...
- McAuliffe, D. (2019). Challenges for best practice in online social work education: Commentary on "Online teaching in social work education: Understanding the challenges"(Davis, Greenaway, Moore, & Cooper, 2018). Australian Social Work, 72(1), 110-112.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mesiono. (2020). E-Learning Management of State Islamic University of North Sumatera in Pandemic Covid-19. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(05), 9573-9582. Retrieved from http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/19133.
- Mulla, Z. D., Osland-Paton, V., Rodriguez, M. A., Vazquez, E., & Plavsic, S. K. (2020). Novel coronavirus, novel faculty development programs: rapid transition to eLearning during the pandemic. Journal of Perinatal Medicine, 48(5), 446-449.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nadeak, B. (2020). The Effectiveness of Distance Learning Using Social Media during the Pandemic Period of COVID-19: A Case in Universitas Kristen Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(7), 1764-1772.
- Salleh, F. I. M., Ghazali, J. M., Ismail, W. N. H. W., Alias, M., Rahim, N. S. A. (2020) The impacts of COVID-19 through online learning usage for tertiary education in Malaysia. Journal of Critical Reviews 7(8), 147-149.
Přejít k původnímu zdroji...
- Seymour-Walsh, A. E., Bell, A., Weber, A., & Smith, T. (2020). Adapting to a new reality: COVID-19 coronavirus and online education in the health professions. Rural and Remote Health, 20(2), 6000. https://doi.org/10.22605/RRH6000.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress.
Přejít k původnímu zdroji...
- Thompson, K. (2005). Constructing educational criticism of online courses: A model for implementation by practitioners. Electronic Theses and Dissertations, 2004-2019. 509. Orlando: University of Central Florida. https://stars.library.ucf.edu/etd/509.
- Tsima, B. M., Masupe, T., & Setlhare, V. (2020). Service-learning in response to the coronavirus disease 2019 pandemic: Emerging lessons from the Department of Family Medicine and Public Health at the University of Botswana. African Journal of Primary Health Care & Family Medicine, 12(1), 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vlachopoulos, D. (2020). COVID-19: Threat or Opportunity for Online Education? Higher Learning Research Communications, 10(1), 2.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wegerif, R. (1998). The social dimension of asynchronous learning networks. Journal of asynchronous learning networks, 2(1), 34-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhou, T., Huang, S., Cheng, J., & Xiao, Y. (2020). The Distance Teaching Practice of Combined Mode of Massive Open Online Course Micro-Video for Interns in Emergency Department During the COVID-19 Epidemic Period. Telemedicine and e-Health, 26(5), 584-588.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.