e-Pedagogium 2020, 20(3):80-89 | DOI: 10.5507/epd.2020.013

Návrh inovací školních vzdělávacích programů dětských domovů v kontextu rozvoje kompetencí dospívajících pro samostatný život po odchodu z DD

Veronika Štenclováa
a Pedagogická fakulta UP, Ústav pedagogiky a sociálních studií, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, e-mail: veronika.stenclova01@upol.cz

Příspěvek se zabývá procesem začleňování jedinců, kteří opouštějí dětské domovy, do společnosti. Na tuto problematiku nazírá v kontextu její zapracovanosti ve školních vzdělávacích programech (ŠVP) dětských domovů s ohledem na stanovené edukační cíle zaměřené na rozvoj kompetencí dospívajících pro samostatný život po odchodu z DD. Text vychází z předpokladu, že sledovaná oblast je z hlediska zpracování v ŠVP dětských domovů nejednotně a nedostatečně uchopena. V mnoha ohledech uvedené kompetence neodpovídají potřebám dospívajících a jejich skutečnému osvojení v rámci života v dětském domově. Hlavním cílem příspěvku je na základě dostupných poznatků o obsahu a cílech ŠVP DD koncipovat návrh inovací, které by mohly v co největší míře reflektovat hlavní poslání dětských domovů, kterým je úspěšná sociální inkluze jedinců do společnosti po odchodu do samostatného života.

Klíčová slova: dětský domov, školní vzdělávací program, edukační cíle, rozvoj kompetencí, příprava na samostatný život.

A proposal of innovations of children’s homes school educational programmes from the viewpoint of development of adolescents' competencies for independent living when leaving the homes

The paper deals with the process of inclusion of individuals leaving children's homes, into society. Analyzes this issue in the context of incorporation in school educational programs of children's homes with regard to the educational goals aimed at developing the competencies of adolescents for independent living after leaving DD. The text is based on the assumption that the monitored area is inconsistently and insufficiently grasped in terms of processing in the SEP of children's homes. In many respects, these competencies do not meet the needs of adolescents and their actual adoption in the life of an children's homes. The main goal of the paper is based on available knowledge about the content and goals of school educational programs of children's homes to design a proposal for innovations that could reflect as much as possible the main mission of children's homes, which is the successful social inclusion of individuals in society after leaving for independent living.

Keywords: children's home, school educational program, educational goals, development of competencies, preparation for independent living.

Vloženo: 18. únor 2020; Revidováno: 9. srpen 2020; Přijato: 9. září 2020; Zveřejněno: 31. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štenclová, V. (2020). Návrh inovací školních vzdělávacích programů dětských domovů v kontextu rozvoje kompetencí dospívajících pro samostatný život po odchodu z DD. e-Pedagogium20(3), 80-89. doi: 10.5507/epd.2020.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W. H. Freeman.
  2. Běhounková, L. (2012). Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: TOGGA.
  3. Čech, T. (2012). Dospívající v ústavní výchově a příprava na dospělost a život ve společnosti. In Vítková, M., & Friedmann, Z. (eds.) Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami [CD-ROM]. Brno: Masarykova univerzita.
  4. Delors J. (1996) Learning: the treasure within; report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century (highlights). Paris: UnescoPub. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Gjuričová, J. (2007). Analýza stavu a dalšího vývoje mladých lidí po opuštění zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy za období 1995-2004. Praha: MV a MŠMT.
  6. Hanáková, L. & Kormaňák, M. (2015). Jsou na odchod do běžného života připraveny děti z dětských domovů? IPSOS [online]. [cit. 2018-09-20] Dostupné z: https://www.ipsos.com/cs-cz/jsou-na-odchod-do-bezneho-zivota-pripraveny-deti-z-detskych-domovu
  7. Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum
  8. Matoušek, O. (1999). Ústavní péče. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství.
  9. Matoušek, O., Pazlarová, H., & Baldová, L. (2008). Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mládeže s důrazem na mladistvé odcházející z ústavní výchovy. Praha: Člověk hledá člověka.
  10. Ministerstvo práce a sociálních věcí. (2017). Centrální databáze kompetencí: autonomní systém pro správu znalostí, dovedností a měkkých kompetencí [online]. [cit. 2020-03-13]. Dostupné z: http://kompetence.nsp.cz/mekkeKompetence.aspx.
  11. Musil, L. (2008). Osoby se syndromem ústavní závislosti a řešení jejich problému v Brně: podkladová studie pro koncepci Magistrátu města Brna. Brno: Fakulta sociálních studií MU.
  12. Mühleisen, S., & Oberhuber, N. (2008). Komunikační a jiné měkké dovednosti: soft skills v praxi. Praha: Grada.
  13. Myšková, L. (2018). Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a standardy kvality služeb ambulantních středisek výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/standardy-kvality-pece-o-deti.
  14. Národní ústav pro vzdělávání. (2012). Konzultační centrum NÚV - odpovědi k problematice speciálního vzdělávání, II. část. Metodický portál www.rvp.cz. [cit. 2020-05-13]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/s/16279/konzultacni-centrum-NUV---odpovedi-k-problematice-specialniho-vzdelavani-II-cast.html/
  15. Němec, J., & Vojtová, V. (2009). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido.
  16. OSN. Směrnice o náhradní péči o děti. 2009 [online] [cit. 2019-10-11]. Dostupné z: http://www.vterinapote.cz/static/useruploads/files/smernice01.pdf
  17. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  18. Štenclová, V. (2019a). Self-Efficacy: The Perception of Self-Preparedness for Leaving Institutional Care and Becoming an Independent Individual. In: Proceedings 7th Mediterranean Interdisciplinary Forum on Social Sciences and Humanities, MIFS 2019, Barcelona, Spain. Skopje: European Scientific Institute.
  19. Štenclová, V. (2019b). Subjective view of individuals for leaving institutional care. In: Proceedings of IAC 2019 in Vienna, International Academic Confeence: Teaching, Learning and E-learning. Praha: Czech institute of academic education z.s.
  20. Vašutová, J. (2006). Proměny vzdělávacího kontextu a kompetence učitelů pro tvorbu ŠVP v odborném vzdělávání. Studijní texty pro projekt Pilot S. Praha: NÚOV. Dostupné z: http://www.nuov.cz/kurikulum.
  21. Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.
  22. Legislativní zdrojeZákon č. 109 ze dne 5. února 2002 o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. In Sbírka zákonů České republiky. Dostupný také z: http://www.msmt.cz/file/38848/.
  23. Zákon č. 359 ze dne 9. prosince 1999 o sociálně právní ochraně dětí. In Sbírka zákonů České republiky. Dostupný také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-359.
  24. Zákon č. 561 ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In Sbírka zákonů České republiky. Dostupný také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.