e-Pedagogium, 2013 (roč. 13), číslo 1
Úvod
Úvod
Alena Jůvová, Štefan Chudý
e-Pedagogium 2013, 13(1):5-6
Odborné články a statě
Tradice etické výchovy na českých školách
Tradition of Ethical Education at Czech Schools
Kamila Šťastná
e-Pedagogium 2013, 13(1):7-14 | DOI: 10.5507/epd.2013.002
Článek je aktuálním příspěvkem v souvislosti se zavedením etické výchovy do českých škol. Jeho cílem je seznámit čtenáře s tradicí mravní výchovy na českých školách. Soustředí se na problematiku zavedení mravní výchovy jako předmětu a zkoumá jeho vývoj ve dvacátých a třicátých letech minulého století. Koncentruje se na výuku mravní výchovy na obecných, pokusných a reformních školách. Předkládá konkrétní pedagogické postupy, zabývá se tehdejšími cíli, osnovami a metodami předmětu.
Genderová rovnost ve výsledcích: znevýhodňují české školy chlapce, nebo dívky?
Gender Equity in Achievements: Do Schools Disadvantage Boys or Girls?
Irena Smetáčková
e-Pedagogium 2013, 13(1):15-29 | DOI: 10.5507/epd.2013.003
Článek diskutuje genderové rozdíly v žákovských výsledcích v českých základních a středních školách. Vzdělávací výsledky zahrnují jak školní prospěch, tak úspěšnost v externích didaktických testech. Mezi těmito údaji existuje nesoulad, a to zvláště v matematice, kde tradičně dívky v průměru dosahují lepších školních známek, zatímco chlapci dosahují vyšší průměrné úspěšnosti v testech. Tento rozpor je vysvětlován prostřednictvím konceptu genderové nerovnosti. Článek představuje a podrobně analyzuje dominantní interpretace na tomto poli, přičemž argumentuje pro neplatnost názoru, podle něhož školy znevýhodňují chlapce.
Rozvoj kompetencií sociálneho pedagóga počas vysokoškolského štúdia (odbor Sociálna pedagogika)
Development competences of social pedagogue on university study (program Social pedagogy)
Štefan Chudý, Pavel Neumeister, Alena Jůvová
e-Pedagogium 2013, 13(1):30-46 | DOI: 10.5507/epd.2013.004
Príspevok pojednáva o možnostiach a limitoch rozvoja osobnosti študenta počas štúdia odboru sociálna pedagogika. Čitateľ je zoznámený s výsledkami výskumu, ktorý bol zameraný na mapovanie prístupov ku kompetenciám a ich rozvoji. V príspevku sú načrtnuté i ďalšie metodologické postupy v danej problematike skúmania, ktoré prezentujú výsledky tematického celku týkajúceho sa názorov študentov na problematiku rozvoja osobnostných vlastností - motívov k výkonu profesie. Motívy, motivácia a prístup k profesii sú bázické prvky osobnostných charakteristík v utváraní profesijnej identity sociálneho pedagóga.
Činnost v tanečním souboru a její význam v životě člověka drobnohledem fenomenologického zkoumání
Participation in Dance Groups and Its Meaning in a Person's Life Under Scrutiny of the Phenomenological Examination
Helena Pilušová
e-Pedagogium 2013, 13(1):47-57 | DOI: 10.5507/epd.2013.005
Předkládaný příspěvek představí činnost v tanečních souborech jako jednu z významných volnočasových aktivit provozovaných v mnoha regionech České republiky. Zaměří se především na osobnost vedoucího, jeho osobní vnímání této aktivity a propojenosti s celoživotním směřováním. Hlavní těžiště výzkumné sondy leží v získání vhledu do problematiky tanečních souborů a života jejich vedoucích. Zároveň díky metodě fenomenologického zkoumání a doplňkové metody oživené fotografie ukáže na hloubku a význam, který této aktivitě přikládají samotní vedoucí jako její přímí účastníci, pro něž se mnohdy tato činnost stala celoživotní filozofií.
Vplyv neformálnej kontroly rodičov na prospech ich detí v škole
The Influence of Informal Parent Control at Their Children's School Achievements
Lukáš Bomba, Jarmila Zacharová
e-Pedagogium 2013, 13(1):58-68 | DOI: 10.5507/epd.2013.006
Príspevok sa zaoberá problematikou vplyvu formálnej a neformálnej kontroly školského prospechu detí ich rodičmi. V teoretickej časti poskytuje pohľad na súčasnú rodinu a školu v kontexte školskej úspešnosti dieťaťa - žiaka. V empirickej časti rieši vplyv uplatňovania formálnej a neformálnej kontroly prospechu v edukácii dieťaťa - žiaka, pričom za významné považuje pozitívny, akceptujúci a súčasne vyžadujúci vzťah rodiča k dieťaťu, ktorý prostredníctvom otvorenej komunikácie môže podporiť jeho motiváciu k učeniu sa, prospech a úspešnosť v škole.
Ověřování výzkumného nástroje zaměřeného na zkoumání názorů žáků na důležitost biologických dovedností
Verification of a Research Tool Focused on Investigating of Pupils' Opinion of the Importance of Biology Skills
Milan Kubiatko, Monika Vašíčková
e-Pedagogium 2013, 13(1):69-81 | DOI: 10.5507/epd.2013.007
Příspěvek se zabývá šetřením předvýzkumného charakteru sloužícího k ověření výzkumného nástroje týkajícího se názoru žáků na důležitost biologických dovedností. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník obsahující 61 položek Likertova typu rozdělen na 4 části. Kromě zjištění celkového názorů žáků se zjišťoval i vliv genderu, známky z přírodopisu a ročníku na názory žáků. Výzkumný vzorek byl tvořen 91 žáky z jedné základní školy. Ze statistických metod byl použit Cronbachův alfa koeficient na zjištění reliability výzkumného nástroje a na zjištění vlivu kategorických proměnným to byla analýza rozptylu. V závěrečné kapitole jsou uvedeny možnosti dalšího...
Tvorba, záznam a editace zvuku pomocí software Ableton Live
Creating, Recording and Sound Editing with Ableton Live
Martin Vávra
e-Pedagogium 2013, 13(1):82-95 | DOI: 10.5507/epd.2013.008
Příspěvek pojednává o projektu Tvorba, záznam a editace zvuku pomocí software Ableton Live a také o výsledcích výzkumu pracovních kompetencí studentů magisterského studijního oboru Učitelství hudební výchovy pro střední a základní školy a doktorského studijního oboru Hudební teorie a pedagogika Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Možnosti diagnostiky jazykových kompetencí u dětí s těžkým sluchovým postižením
Diagnostic Possibilities of Language Skills of Children with Severe Hearing Impairment
Jitka Vítová
e-Pedagogium 2013, 13(1):96-103 | DOI: 10.5507/epd.2013.009
Článek seznamuje čtenáře s problematikou diagnostiky dětí se sluchovým postižením, konkrétně jazykových kompetencí. Stručně popisuje obrázkový test slovní zásoby Carolina Picture Vocabulary Test, který primárně zjišťuje znakovou zásobu dětí se sluchovou ztrátou větší než 80 dB ve věku 2,5 až 16 let, jejichž preferovaným komunikačním kódem je znakový jazyk.
Učenie sa cudzieho jazyka a žiaci so sluchovým postihnutím
Learning a Foreign Language and Students with Hearing Impairments
Darina Tarcsiová, Dominika Burianová
e-Pedagogium 2013, 13(1):104-118 | DOI: 10.5507/epd.2013.010
Problematika učenia sa cudzieho jazyka u žiakov so sluchovým postihnutím je problematika, ktorej sa začalo viac pozornosti venovať až s procesom integrácie a inklúzie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do bežných škôl. Príspevok prináša výsledky 116 dotazníkov žiakov so sluchovým postihnutím navštevujúcich bežné aj špeciálne školy pre sluchovo postihnutých, s cieľom priniesť informácie o situácii vo vyučovaní cudzieho jazyka pred povinným zavedením predmetu cudzí jazyk aj pre túto skupinu žiakov. Tieto výsledky dopĺňajú informácie, ktoré sme získali od pedagógov vyučujúcich cudzí jazyk a boli prezentované v inej štúdii.
Recenze a krátké zprávy
Sociální pedagogika
Marcela Ehlová
e-Pedagogium 2013, 13(1):119-120
Jak mluvit s dětmi od narození do tří let
Barbora Kopecká
e-Pedagogium 2013, 13(1):121-123
Rozumově nadané děti s dyslexií
Monika Weilová
e-Pedagogium 2013, 13(1):124-125