e-Pedagogium 2013, 13(1):47-57 | DOI: 10.5507/epd.2013.005

Činnost v tanečním souboru a její význam v životě člověka drobnohledem fenomenologického zkoumání

Helena Pilušová
Mgr. Helena Pilušová, Katedra sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 7, 603 00 Brno

Předkládaný příspěvek představí činnost v tanečních souborech jako jednu z významných volnočasových aktivit provozovaných v mnoha regionech České republiky. Zaměří se především na osobnost vedoucího, jeho osobní vnímání této aktivity a propojenosti s celoživotním směřováním. Hlavní těžiště výzkumné sondy leží v získání vhledu do problematiky tanečních souborů a života jejich vedoucích. Zároveň díky metodě fenomenologického zkoumání a doplňkové metody oživené fotografie ukáže na hloubku a význam, který této aktivitě přikládají samotní vedoucí jako její přímí účastníci, pro něž se mnohdy tato činnost stala celoživotní filozofií.

Klíčová slova: volný čas, fenomenologie, oživená fotografie, taneční soubory, vedoucí, osobnost

Participation in Dance Groups and Its Meaning in a Person's Life Under Scrutiny of the Phenomenological Examination

This paper presents participation in dance groups as one of the most important leisure activities offered in many regions of the Czech Republic. It will focus primarily on the leaders' personality, their personal perception of this activity and interconnectedness with the lifelong direction. The main focus of the research survey is on gaining an insight into the issue of dance groups and lives of their leaders. At the same time, it shows the depth and significance ascribed to this activity by the leaders as direct participants for whom this activity often becomes lifelong philosophy, due to the method of phenomenological examination and the additional method of animated photography.

Keywords: leisure time, phenomenology, animated photos, dance groups, leaders, personality

Zveřejněno: 1. únor 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pilušová, H. (2013). Činnost v tanečním souboru a její význam v životě člověka drobnohledem fenomenologického zkoumání. e-Pedagogium13(1), 47-57. doi: 10.5507/epd.2013.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADLER, A. Porozumění životu. Praha: Aurora, 1999, ISBN 80-85974-76-2.
  2. ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-2993-0.
  3. ČERMÁK, I. Podnětové charakteristiky tabulí Tematicko-apercepčního testu. In Rorschach a projektivní metody: ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha: MSD ve spolupráci s Českou společností pro Rorschacha a projektivní metody, 2005. pp. 163-189.
  4. GAVORA, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85031-15-X.
  5. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
  6. HUSSERL, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia, 1996.
  7. HUSSERL, E. Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii II. Praha: Oikoymenh, 2006.
  8. CHRZ, V. Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2007.
  9. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-2433-1.
  10. KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, a. s., 2009, ISBN 978-80-251-2562-5.
  11. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-965-8.
  12. NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-006-9.
  13. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.
  14. RICHIR, M. Smysl fenomenologie. In NOVOTNÝ, K. (vyd.) Co je fenomén? Praha: Oikoymenth, 2010.
  15. SKALKOVÁ, J. a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983.
  16. SMITH, J., EATOUGH, V. Interpretative phenomenological analysis. In LYONS, E.; COYLE, A. (eds.) Analysing Qualitative Data in Psychology. London: Sage Publications, s. 35-50.
  17. SIROVÁTKA, O. Folkloristické studie. Brno: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, 2002, ISBN 80-85010-31-3.
  18. SZTOMPKA, P.: Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, ISBN 978-80-86429-77-9.
  19. ŠKODA, J., DOULÍK, P.: Dětská pojetí: teoretická východiska a metodologické aspekty. In Janíková, Vlčková & al., Brno: Paido, 2009, ISBN 978-80-7315-180-5.
  20. ŠVAŘÍČEK, R.: Životní historie učitele experta. In Švaříček, R., Šeďová, K. (eds.) Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007, ISBN 978-80-210-4359-6.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.