e-Pedagogium 2013, 13(1):30-46 | DOI: 10.5507/epd.2013.004

Rozvoj kompetencií sociálneho pedagóga počas vysokoškolského štúdia (odbor Sociálna pedagogika)

Štefan Chudý, Pavel Neumeister, Alena Jůvová
Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., Mgr. Pavel Neumeister, Ph.D., PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585 635 161, e-mail: stefan.chudy@upol.cz, pavel.neumeister@upol.cz, alena.juvova@upol.cz

Príspevok pojednáva o možnostiach a limitoch rozvoja osobnosti študenta počas štúdia odboru sociálna pedagogika. Čitateľ je zoznámený s výsledkami výskumu, ktorý bol zameraný na mapovanie prístupov ku kompetenciám a ich rozvoji. V príspevku sú načrtnuté i ďalšie metodologické postupy v danej problematike skúmania, ktoré prezentujú výsledky tematického celku týkajúceho sa názorov študentov na problematiku rozvoja osobnostných vlastností - motívov k výkonu profesie. Motívy, motivácia a prístup k profesii sú bázické prvky osobnostných charakteristík v utváraní profesijnej identity sociálneho pedagóga.

Klíčová slova: kompetence, sociální pedagog, motivace, profesní identita

Development competences of social pedagogue on university study (program Social pedagogy)

The article describes the basic line of reseach and presented some new facts from partial results. Partial research results are analyzed on a theme student's opinion on study social pedagogy as a study program and a using knowledge to practice. Results presented facts from the thematic unit on the students' views in the issues of development of personality characteristics - motives to pursue the profession. Motives, motivation and access to the profession are the basic elements of personality characteristics on shaping the professional identity of social educator.

Keywords: competences, social pedagogue, motivation, professional identity

Zveřejněno: 1. únor 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chudý, Š., Neumeister, P., & Jůvová, A. (2013). Rozvoj kompetencií sociálneho pedagóga počas vysokoškolského štúdia (odbor Sociálna pedagogika). e-Pedagogium13(1), 30-46. doi: 10.5507/epd.2013.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. A Common Platform for Social Educators in Europe. AIEJI Europe, 2005.
  2. ANDRYSOVÁ, P. Psychosomaticky pojatá praktická příprava sociálních pedagogů. In KOLEKTIV AUTORŮ. Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství AMU, 2011, 162 s. ISBN 978-80-7331-193-3.
  3. BAKOŠOVÁ, Z. Perspektívy sociálnej pedagogiky jako vednej disciplíny. Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy. Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: Institut mezioborových studií, 2009. ISBN 978-80-87182-08-6
  4. BENNETT, J., KAGA, Y. AND MOSS, P. Caring and learning together: A cross-national study of integration of early childhood care and education within education. Paris: UNESCO, 2010. ISBN: 978-92-3-104163-1.
  5. BODDY, J., AND STATHAM, J. European perspectives on social work: Models of education and professional roles. Briefing Paper. London: Nuffield Foundation, 2009.
  6. CAMERON, C., JACKSON, S., HAUARI, H. AND HOLLINGWORTH, K. Young people from a public care background: pathways to further and higher education in England: case study. Thomas Coram Research Unit: London, 2011.
  7. CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P. BĚLAŠKOVÁ, S. Názory študentov na štúdium odboru Sociálna pedagogika a možnosti uplatnenia v praxi In Evropské a české vzdélávání - Sapere Aude. CD. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2011. ISBN 978-80-904877-2-7.
  8. CHUDÝ, Š. a kol. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontexte pomáhajících profesích I. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-212-3.
  9. CHUDÝ. Š., KAŚPÁRKOVÁ, S., KROČKOVÁ, Š., MASARIKOVÁ, A. The Success of UTB in Zlín Social Pedagogy Study Discipline Graduates in Working Practice. The New Educational Review. Vol. 18, No. 2, 2009. pp. 34-47. ISSN 1732-6729.
  10. CHUDÝ. Š., KAŠPÁRKOVÁ, S. Názory absolventů oboru Sociální pedagogiky na získané znalosti a možnosti uplatnění v praxi. Vychovávateľ, roč. LVII, 2009, č. 9, s. 8-12. ISSN 0139 6919.
  11. CHUDÝ, Š. Development and Creation Determinants of Decision-making Competencies in the Preparation of Social (Services) Pedagogues on TBU in Zlin. The Educational Review. Vol. 16, No. 3-4, 2008, pp.243-254. ISSN 1732-6729.
  12. CHUDÝ, Š. Possibilities for Research into the Development of Pedagogical Skills in Resolving Educational Situations. The Educational Review. Vol. 11, No. 1, 2007, pp.21-37. ISSN 1732-6729.
  13. CHUDÝ, Š. Development and Creation Determinants of Decision-making Competencies in the Preparation of Social (Services) Pedagogues on TBU in Zlin. In The Educational Review. Vol. 16, No. 3-4, 2008, pp.243-254. ISSN 1732-6729.
  14. CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P., JŮVOVÁ, A. a kol. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontexte pomáhajících profesích I. Brno: Paido, 2010.
  15. KAWULA, S. Pedagogika społeczna: Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2009. ISBN 978-83-7611-339-5.
  16. SELICKÁ, D. Sociálna pedagogika ako životná pomoc pre rómsku rodinu. Nitra: UKF, 2009.
  17. SELICKÁ, D. Sociálny pedagog v školskom prostredí. Vychovávateľ. 2010, Vol. LVIII, No. 7, pp. 2-3.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.