e-Pedagogium 2013, 13(1):15-29 | DOI: 10.5507/epd.2013.003

Gender Equity in Achievements: Do Schools Disadvantage Boys or Girls?

Irena Smetáčková
PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1, e-mail: irena.smetackova@pedf.cuni.cz

The article is focused on the gender gap in achievements at Czech primary and secondary schools. Educational outcomes include both grades and results in external didactic tests. There is a substantial discrepancy between grades and tests, especially in mathematics - on average, girls achieve better grades but boys have better test results. This contradiction is explained by using the gender inequality concept. The article presents and analyzes the dominant interpretations in this field and argues against the approach saying that boys are disadvantaged at schools.

Keywords: gender, equity, equality, grades, didactic tests, PISA, TIMMS, disadvantage

Published: February 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smetáčková, I. (2013). Gender Equity in Achievements: Do Schools Disadvantage Boys or Girls? e-Pedagogium13(1), 15-29. doi: 10.5507/epd.2013.003
Download citation

References

  1. COLEMAN, J. S. Foundations of Social Theory. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 1994. ISBN 0-674-31225-2.
  2. EURYDICE. Genderové rozdíly ve výsledcích vzdělávání: Opatření a situace v Evropě. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-92-9201-130-7.
  3. FRANCIS, B. Boys, Girls and Achievement. London: Routledge Falmer, 2000. ISBN 0-415-23163-9.
  4. GREGER, D. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. (eds.) Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4.
  5. GREGER, D. Nerovnosti ve vzdělávání - od konceptů k měření. In STRAKOVÁ, J., MATĚJŮ, P., VESELÝ, A. (ed.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
  6. HODGETTS, K. Underperformance or, getting it right'? Constructions of gender and achievement in the Australian inquiry into boys' education. British Journal of Sociology of Education, 2008, 29, 5, s. 465-477. ISSN 0142-5692. Go to original source...
  7. HUTMACHER, W., COCHRANE, D., BOTTANI, N. (Eds.) In Pursuit of Equity in Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2001. ISBN 978-0-7923-6988-2. Go to original source...
  8. JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K., ŠMÍDOVÁ, I. S genderem na trh. Rozhodování o dalším vzdělávání patnáctiletých. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-030-8.
  9. JARKOVSKÁ, L. Školni třida pod genderovou lupou. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2009, 45, 4, s. 727-752. ISSN 0038-0288. Go to original source...
  10. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. PISA v kritickej perspektíve. Orbis Scholae, 2011, 5, 1, s. 53-70. ISSN 1802-4637. Go to original source...
  11. KIMMEL, M. S. The gendered society. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-539902-8.
  12. MATĚJŮ, Petr, STRAKOVÁ, Jana (eds.) Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
  13. MORENO HERRERA, L., FRANCIA, G. (Eds.) Educational Policies - Implications for equity, equality and equivalence. Reports from the Department of Education, Örebro University, 2004.
  14. PASSERON, J.-C., BOURDIEU, P. Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage, 1990. ISBN 978-0-8039-8320-5.
  15. PALEČKOVÁ J., TOMÁŠEK V. Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Praha: ÚIV, 2001. 80-211-0385-X.
  16. PALEČKOVÁ J., TOMÁŠEK V., BASL J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: umíme ještě číst? Praha: ÚIV, 2010. ISBN ISBN 978-80-211-0608-6.
  17. SKELTON, C., FRANCIS, B., SMULYAN, L. (eds.) The SAGE Handbook of Gender and Education. London: Sage, 2006. ISBN 978-1-4129-0792-7. Go to original source...
  18. SMETÁČKOVÁ, I. (ed.) Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Závěrečná zpráva z výzkumu. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. Dostupné na: www.soc.cas.cz
  19. STRAKOVÁ, J., MATĚJŮ, P., VESELÝ, A. (eds.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
  20. STRAKOVÁ, J., POTUŽNÍKOVÁ, E. Rozdíly ve vědomostech a dovednostech českých chlapců a děvčat na základě zjištění mezinárodních výzkumů. Sociologický časopis, 2006, 42, 4, s. 701-717. ISSN 0038-0288. Go to original source...
  21. SIMONOVÁ, N. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Slon, 2012. ISBN 978-80-7419-070-4.
  22. TOMÁŠEK, V. a kol. Výzkum TIMSS 2007 - Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? ÚIV, Praha: ÚIV, 2008.
  23. UNTERHALTER, Elain What is Equity in Education? Reflections from the Capability Approach. Studies in Philosophy and Education, 2009, 28, 5, s. 415-424. ISSN 0039-3746. Go to original source...
  24. Za stejné výsledky dostávají dívky na středních školách lepší známky. Přístupné z: http://www.novinky.cz/veda-skoly/268224-za-stejne-vysledky-dostavaji-divky-na-strednich-skolach-lepsi-znamky.html(10.8.2012)

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.