e-Pedagogium 2013, 13(1):15-29 | DOI: 10.5507/epd.2013.003

Genderová rovnost ve výsledcích: znevýhodňují české školy chlapce, nebo dívky?

Irena Smetáčková
PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1, e-mail: irena.smetackova@pedf.cuni.cz

Článek diskutuje genderové rozdíly v žákovských výsledcích v českých základních a středních školách. Vzdělávací výsledky zahrnují jak školní prospěch, tak úspěšnost v externích didaktických testech. Mezi těmito údaji existuje nesoulad, a to zvláště v matematice, kde tradičně dívky v průměru dosahují lepších školních známek, zatímco chlapci dosahují vyšší průměrné úspěšnosti v testech. Tento rozpor je vysvětlován prostřednictvím konceptu genderové nerovnosti. Článek představuje a podrobně analyzuje dominantní interpretace na tomto poli, přičemž argumentuje pro neplatnost názoru, podle něhož školy znevýhodňují chlapce.

Klíčová slova: gender, rovnost, prospěch, didaktické testy, PISA, TIMMS, znevýhodnění

Gender Equity in Achievements: Do Schools Disadvantage Boys or Girls?

The article is focused on the gender gap in achievements at Czech primary and secondary schools. Educational outcomes include both grades and results in external didactic tests. There is a substantial discrepancy between grades and tests, especially in mathematics - on average, girls achieve better grades but boys have better test results. This contradiction is explained by using the gender inequality concept. The article presents and analyzes the dominant interpretations in this field and argues against the approach saying that boys are disadvantaged at schools.

Keywords: gender, equity, equality, grades, didactic tests, PISA, TIMMS, disadvantage

Zveřejněno: 1. únor 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Smetáčková, I. (2013). Genderová rovnost ve výsledcích: znevýhodňují české školy chlapce, nebo dívky? e-Pedagogium13(1), 15-29. doi: 10.5507/epd.2013.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. COLEMAN, J. S. Foundations of Social Theory. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 1994. ISBN 0-674-31225-2.
  2. EURYDICE. Genderové rozdíly ve výsledcích vzdělávání: Opatření a situace v Evropě. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-92-9201-130-7.
  3. FRANCIS, B. Boys, Girls and Achievement. London: Routledge Falmer, 2000. ISBN 0-415-23163-9.
  4. GREGER, D. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. (eds.) Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4.
  5. GREGER, D. Nerovnosti ve vzdělávání - od konceptů k měření. In STRAKOVÁ, J., MATĚJŮ, P., VESELÝ, A. (ed.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
  6. HODGETTS, K. Underperformance or, getting it right'? Constructions of gender and achievement in the Australian inquiry into boys' education. British Journal of Sociology of Education, 2008, 29, 5, s. 465-477. ISSN 0142-5692. Přejít k původnímu zdroji...
  7. HUTMACHER, W., COCHRANE, D., BOTTANI, N. (Eds.) In Pursuit of Equity in Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2001. ISBN 978-0-7923-6988-2. Přejít k původnímu zdroji...
  8. JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K., ŠMÍDOVÁ, I. S genderem na trh. Rozhodování o dalším vzdělávání patnáctiletých. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-030-8.
  9. JARKOVSKÁ, L. Školni třida pod genderovou lupou. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2009, 45, 4, s. 727-752. ISSN 0038-0288. Přejít k původnímu zdroji...
  10. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. PISA v kritickej perspektíve. Orbis Scholae, 2011, 5, 1, s. 53-70. ISSN 1802-4637. Přejít k původnímu zdroji...
  11. KIMMEL, M. S. The gendered society. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-539902-8.
  12. MATĚJŮ, Petr, STRAKOVÁ, Jana (eds.) Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
  13. MORENO HERRERA, L., FRANCIA, G. (Eds.) Educational Policies - Implications for equity, equality and equivalence. Reports from the Department of Education, Örebro University, 2004.
  14. PASSERON, J.-C., BOURDIEU, P. Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage, 1990. ISBN 978-0-8039-8320-5.
  15. PALEČKOVÁ J., TOMÁŠEK V. Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Praha: ÚIV, 2001. 80-211-0385-X.
  16. PALEČKOVÁ J., TOMÁŠEK V., BASL J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: umíme ještě číst? Praha: ÚIV, 2010. ISBN ISBN 978-80-211-0608-6.
  17. SKELTON, C., FRANCIS, B., SMULYAN, L. (eds.) The SAGE Handbook of Gender and Education. London: Sage, 2006. ISBN 978-1-4129-0792-7. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SMETÁČKOVÁ, I. (ed.) Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Závěrečná zpráva z výzkumu. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. Dostupné na: www.soc.cas.cz
  19. STRAKOVÁ, J., MATĚJŮ, P., VESELÝ, A. (eds.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
  20. STRAKOVÁ, J., POTUŽNÍKOVÁ, E. Rozdíly ve vědomostech a dovednostech českých chlapců a děvčat na základě zjištění mezinárodních výzkumů. Sociologický časopis, 2006, 42, 4, s. 701-717. ISSN 0038-0288. Přejít k původnímu zdroji...
  21. SIMONOVÁ, N. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Slon, 2012. ISBN 978-80-7419-070-4.
  22. TOMÁŠEK, V. a kol. Výzkum TIMSS 2007 - Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? ÚIV, Praha: ÚIV, 2008.
  23. UNTERHALTER, Elain What is Equity in Education? Reflections from the Capability Approach. Studies in Philosophy and Education, 2009, 28, 5, s. 415-424. ISSN 0039-3746. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Za stejné výsledky dostávají dívky na středních školách lepší známky. Přístupné z: http://www.novinky.cz/veda-skoly/268224-za-stejne-vysledky-dostavaji-divky-na-strednich-skolach-lepsi-znamky.html(10.8.2012)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.