e-Pedagogium, 2006 (roč. 6), číslo 4
Články
Rozvoj vybraných studijních kompetencí (osobnostní povahy) u studentů vysokých škol - zkušenosti z Francie
Developing (personality-related) learning skills in higher-education students: Experience from France
Louis Basco, Martina Cichá
e-Pedagogium 2006, 6(4):9-22
Šance studentů uspět na vysoké škole jsou ovlivněny četnými faktory. Kulturní a socioekonomické rozdíly mezi jednotlivými studenty jsou značné. Je proto nutné vytvořit podmínky, které jim umožní osvojit si schopnosti nezbytné k úspěchu při studiu. V kontextu francouzské pedagogické reality zde nabízíme jednu z možností, jak pedagogicky podpořit rozvoj osobnosti studenta. Zkušenosti z Francie by mohly být přínosné i pro Českou republiku, která je nyní sice v jiné situaci, avšak směřuje k podobným změnám ve vysokoškolském vzdělávání, kterými v minulosti prošla Francie, tj. k rozšířenému přístupu k vysokoškolskému vzdělávání a k jeho opravdové demokratizaci,...
Projekt "Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školních vzdělávacích programů"
Introducing the project titled Further education of vocational-school teachers in support of preparing and implementing school-based curricula
Drahomíra Holoušová, Jiří Kropáč, Čestmír Serafín, Jaroslava Vašutová
e-Pedagogium 2006, 6(4):23-36
Příspěvek informuje o projektu nazvaném Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školních vzdělávacích programů, který koordinuje Národní ústav odborného vzdělávání v Praze. Cílem příspěvku je předložit hodnocení jedné oblasti dotazníku, který zjišťoval subjektivní vzdělávací potřeby učitelů středních odborných škol a středních odborných učilišť.
Romové v České republice a multikulturní výchova
The Romany minority in the Czech Republic and multicultural education
Hana Krylová, Petr Vašátko
e-Pedagogium 2006, 6(4):37-48
V uvedeném článku se věnujeme tématu romské menšiny ve vztahu ke školnímu vzdělávání a potřebě multikulturní výchovy. Uvádíme některé výsledky vybraných výzkumů týkajících se vědomostí a postojů žáků základních škol, studentů středních škol a vyšších odborných škol k Romům. Rovněž uvádíme některé možné postupy ve vyučovacích hodinách v rámci multikulturní výchovy. V závěru se zamýšlíme nad možnostmi diskuse se třídou ve zvýšené míře projevující rasistické či xenofobní názory.
Záujem študentov o biológiu s použitím informačných a komunikačných technológií
Students' interest in biology taught with the help of information and communication technology
Milan Kubiatko
e-Pedagogium 2006, 6(4):49-59
V súčasnej dobe sa informačné a komunikačné technológie dostávajú do každodenného života človeka. V našom príspevku by sme chceli poukázať na zistenie záujmu študentov o biológiu s použitím informačných a komunikačných technológií. Záujem sme zisťovali dotazníkovou metódou, pretože išlo o hromadné získavanie údajov. V našom výskume sme zisťovali, či záujem o biológiu s používaním informačných a komunikačných technológií závisí od pohlavia a veku.
Motivační aktivita jako nástroj učitele k upoutání žákovy pozornosti
Motivational activities as an attention-getting device
Radka Skalková
e-Pedagogium 2006, 6(4):60-69
Ve svém příspěvku se zabývám problematikou motivace v matematice jako instrumentu učitele ke zvyšování žákova zájmu o probírané učivo. Článek se opírá o poznatky, ke kterým jsem dospěla při zpracovávání disertační práce. V úvodní části jsou nastíněny výchozí předpoklady, které mě vedly k zabývání se touto tematikou, a dále pak stručný popis postupu při zpracování práce. Praktická část příspěvku obsahuje konkrétní ukázky navržených motivačních aktivit. Závěr tvoří shrnutí dosažených výsledků a jejich přínos pro pedagogickou praxi.
Měření matematické gramotnosti v rámci mezinárodního výzkumu OECD PISA v roce 2003
Assessing mathematical literacy within the OECD/PISA research in 2003
Anna Šlégrová
e-Pedagogium 2006, 6(4):70-81
První část příspěvku informuje o výzkumu PISA. Zaměřuje se především na rok 2003, ve kterém se ve větší míře zkoumala matematická gramotnost. Popisuje jednotlivé složky matematické gramotnosti a jejich vzájemnou provázanost. Druhá část obsahuje ukázku úloh, které byly ve výzkumu použity, a jejich analýzu z hlediska jednotlivých kompetencí.
Identifikácia charakteru hrových interakcií u detí s mentálnym postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou v priebehu hrových aktivít
Assessing the quality of interactions formed during play among mentally-handicapped children with communicative disorders
Erika Tichá
e-Pedagogium 2006, 6(4):82-98
Hra a hrová aktivita vytvára priestor pre prirodzené nadväzovanie sociálnych interakcií medzi jednotlivými deťmi. V príspevku autorka prezentuje výsledky kvalitatívneho výskumu zameraného na identifikovanie najtypickejších prejavov v oblasti iniciácie sociálnych interakcií u jednotlivcov s mentálnym postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou v období školského veku. Výsledky výskumu autorka uvádza v podobe kvalitatívneho vymedzenia jednotlivých prejavov skupiny detí identifikovaných v priebehu hrových aktivít v podmienkach školského zariadenia.
Skupinová hra ako možnosť identifikácie a riešenia emocionálnych a sociálnych problémov u detí so špecifickými poruchami učenia
Group play as a tool for identifying and treating emotional or social problems in children with specific learning disorders
Erika Tichá
e-Pedagogium 2006, 6(4):99-115
Špecifické poruchy učenia predstavujú relatívne rôznorodú skupinu problémov a ťažkostí dieťaťa, ktoré výrazne ovplyvňujú nielen školskú úspešnosť dieťaťa, ale premietajú sa aj do oblasti formovania ich sociálnych interakcií a emočného prežívania. V príspevku autorka prezentuje výsledky výskumu zameraného na riešenie sekundárnych ťažkostí detí so špecifickými poruchami učenia prostredníctvom kooperatívnych hrových aktivít.
Rozmanitost úloh v pracovních sešitech přírodovědy
The diversity of exercises in natural history workbooks
Olga Vránová
e-Pedagogium 2006, 6(4):116-125
Článek shrnuje výsledky posuzování úkolů v pracovních sešitech přírodovědy. Celkem bylo analyzováno10 pracovních sešitů nakladatelství Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN. Úkoly byly hodnoceny z hlediska jejich náročnosti a rozmanitosti. Z výsledků analýzy vyplynulo, že v sešitech pro 4. a 5. ročník převažují nejméně náročné úkoly (1. a 2. skupina), které se zároveň vyznačují největší rozmanitostí.
Recenze
Učitel' - škola - zdravie
Jana Bednářová
e-Pedagogium 2006, 6(4):129-130
Kultúrna a sociálna antropológia osobnosti a teórie
Zlatica Dorková
e-Pedagogium 2006, 6(4):131-132
Zraková terapie slabozrakých pacientů s nízkým vizem
Darina Horáková
e-Pedagogium 2006, 6(4):133-134
Komponenty sebehodnocení pubescentů
Olga Ingrová
e-Pedagogium 2006, 6(4):135-136
Integrovaná výuka na základní škole
Pavlína Jahnová
e-Pedagogium 2006, 6(4):137-139
Etika zdravotní a sociální práce
Hana Krylová
e-Pedagogium 2006, 6(4):140-141
101 metod
Dita Maryšková
e-Pedagogium 2006, 6(4):142-143
Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích (Sborník z mezinárodního semináře)
Lenka Melková
e-Pedagogium 2006, 6(4):144
Tvůrčí psaní II aneb jeden žralok je lepší než dvě barakudy
Kateřina Nogolová
e-Pedagogium 2006, 6(4):145-150
The Internet and Young Learners
Světlana Obenausová
e-Pedagogium 2006, 6(4):151-152
Lies My Teacher Told Me
Světlana Obenausová
e-Pedagogium 2006, 6(4):153-154
Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech
René Szotkowski
e-Pedagogium 2006, 6(4):155-156
Obsah a forma disertační práce
René Szotkowski
e-Pedagogium 2006, 6(4):157-158
Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy
Petr Špaček
e-Pedagogium 2006, 6(4):159-160
Kulturní vzorce
Jaroslav Špelda
e-Pedagogium 2006, 6(4):161-162
Ostatní
Vzdělávací programy a společenské vědy
Zdeněk Novotný
e-Pedagogium 2006, 6(4):165-167