e-Pedagogium, 2006 (roč. 6), číslo 4

Články

Rozvoj vybraných studijních kompetencí (osobnostní povahy) u studentů vysokých škol - zkušenosti z Francie

Developing (personality-related) learning skills in higher-education students: Experience from France

Louis Basco, Martina Cichá

e-Pedagogium 2006, 6(4):9-22  

Šance studentů uspět na vysoké škole jsou ovlivněny četnými faktory. Kulturní a socioekonomické rozdíly mezi jednotlivými studenty jsou značné. Je proto nutné vytvořit podmínky, které jim umožní osvojit si schopnosti nezbytné k úspěchu při studiu. V kontextu francouzské pedagogické reality zde nabízíme jednu z možností, jak pedagogicky podpořit rozvoj osobnosti studenta. Zkušenosti z Francie by mohly být přínosné i pro Českou republiku, která je nyní sice v jiné situaci, avšak směřuje k podobným změnám ve vysokoškolském vzdělávání, kterými v minulosti prošla Francie, tj. k rozšířenému přístupu k vysokoškolskému vzdělávání a k jeho opravdové demokratizaci,...

Projekt "Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školních vzdělávacích programů"

Introducing the project titled Further education of vocational-school teachers in support of preparing and implementing school-based curricula

Drahomíra Holoušová, Jiří Kropáč, Čestmír Serafín, Jaroslava Vašutová

e-Pedagogium 2006, 6(4):23-36  

Příspěvek informuje o projektu nazvaném Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školních vzdělávacích programů, který koordinuje Národní ústav odborného vzdělávání v Praze. Cílem příspěvku je předložit hodnocení jedné oblasti dotazníku, který zjišťoval subjektivní vzdělávací potřeby učitelů středních odborných škol a středních odborných učilišť.

Romové v České republice a multikulturní výchova

The Romany minority in the Czech Republic and multicultural education

Hana Krylová, Petr Vašátko

e-Pedagogium 2006, 6(4):37-48  

V uvedeném článku se věnujeme tématu romské menšiny ve vztahu ke školnímu vzdělávání a potřebě multikulturní výchovy. Uvádíme některé výsledky vybraných výzkumů týkajících se vědomostí a postojů žáků základních škol, studentů středních škol a vyšších odborných škol k Romům. Rovněž uvádíme některé možné postupy ve vyučovacích hodinách v rámci multikulturní výchovy. V závěru se zamýšlíme nad možnostmi diskuse se třídou ve zvýšené míře projevující rasistické či xenofobní názory.

Záujem študentov o biológiu s použitím informačných a komunikačných technológií

Students' interest in biology taught with the help of information and communication technology

Milan Kubiatko

e-Pedagogium 2006, 6(4):49-59  

V súčasnej dobe sa informačné a komunikačné technológie dostávajú do každodenného života človeka. V našom príspevku by sme chceli poukázať na zistenie záujmu študentov o biológiu s použitím informačných a komunikačných technológií. Záujem sme zisťovali dotazníkovou metódou, pretože išlo o hromadné získavanie údajov. V našom výskume sme zisťovali, či záujem o biológiu s používaním informačných a komunikačných technológií závisí od pohlavia a veku.

Motivační aktivita jako nástroj učitele k upoutání žákovy pozornosti

Motivational activities as an attention-getting device

Radka Skalková

e-Pedagogium 2006, 6(4):60-69  

Ve svém příspěvku se zabývám problematikou motivace v matematice jako instrumentu učitele ke zvyšování žákova zájmu o probírané učivo. Článek se opírá o poznatky, ke kterým jsem dospěla při zpracovávání disertační práce. V úvodní části jsou nastíněny výchozí předpoklady, které mě vedly k zabývání se touto tematikou, a dále pak stručný popis postupu při zpracování práce. Praktická část příspěvku obsahuje konkrétní ukázky navržených motivačních aktivit. Závěr tvoří shrnutí dosažených výsledků a jejich přínos pro pedagogickou praxi.

Měření matematické gramotnosti v rámci mezinárodního výzkumu OECD PISA v roce 2003

Assessing mathematical literacy within the OECD/PISA research in 2003

Anna Šlégrová

e-Pedagogium 2006, 6(4):70-81  

První část příspěvku informuje o výzkumu PISA. Zaměřuje se především na rok 2003, ve kterém se ve větší míře zkoumala matematická gramotnost. Popisuje jednotlivé složky matematické gramotnosti a jejich vzájemnou provázanost. Druhá část obsahuje ukázku úloh, které byly ve výzkumu použity, a jejich analýzu z hlediska jednotlivých kompetencí.

Identifikácia charakteru hrových interakcií u detí s mentálnym postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou v priebehu hrových aktivít

Assessing the quality of interactions formed during play among mentally-handicapped children with communicative disorders

Erika Tichá

e-Pedagogium 2006, 6(4):82-98  

Hra a hrová aktivita vytvára priestor pre prirodzené nadväzovanie sociálnych interakcií medzi jednotlivými deťmi. V príspevku autorka prezentuje výsledky kvalitatívneho výskumu zameraného na identifikovanie najtypickejších prejavov v oblasti iniciácie sociálnych interakcií u jednotlivcov s mentálnym postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou v období školského veku. Výsledky výskumu autorka uvádza v podobe kvalitatívneho vymedzenia jednotlivých prejavov skupiny detí identifikovaných v priebehu hrových aktivít v podmienkach školského zariadenia.

Skupinová hra ako možnosť identifikácie a riešenia emocionálnych a sociálnych problémov u detí so špecifickými poruchami učenia

Group play as a tool for identifying and treating emotional or social problems in children with specific learning disorders

Erika Tichá

e-Pedagogium 2006, 6(4):99-115  

Špecifické poruchy učenia predstavujú relatívne rôznorodú skupinu problémov a ťažkostí dieťaťa, ktoré výrazne ovplyvňujú nielen školskú úspešnosť dieťaťa, ale premietajú sa aj do oblasti formovania ich sociálnych interakcií a emočného prežívania. V príspevku autorka prezentuje výsledky výskumu zameraného na riešenie sekundárnych ťažkostí detí so špecifickými poruchami učenia prostredníctvom kooperatívnych hrových aktivít.

Rozmanitost úloh v pracovních sešitech přírodovědy

The diversity of exercises in natural history workbooks

Olga Vránová

e-Pedagogium 2006, 6(4):116-125  

Článek shrnuje výsledky posuzování úkolů v pracovních sešitech přírodovědy. Celkem bylo analyzováno10 pracovních sešitů nakladatelství Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN. Úkoly byly hodnoceny z hlediska jejich náročnosti a rozmanitosti. Z výsledků analýzy vyplynulo, že v sešitech pro 4. a 5. ročník převažují nejméně náročné úkoly (1. a 2. skupina), které se zároveň vyznačují největší rozmanitostí.

Recenze

Učitel' - škola - zdravie

Jana Bednářová

e-Pedagogium 2006, 6(4):129-130  

Kultúrna a sociálna antropológia osobnosti a teórie

Zlatica Dorková

e-Pedagogium 2006, 6(4):131-132  

Zraková terapie slabozrakých pacientů s nízkým vizem

Darina Horáková

e-Pedagogium 2006, 6(4):133-134  

Komponenty sebehodnocení pubescentů

Olga Ingrová

e-Pedagogium 2006, 6(4):135-136  

Integrovaná výuka na základní škole

Pavlína Jahnová

e-Pedagogium 2006, 6(4):137-139  

Etika zdravotní a sociální práce

Hana Krylová

e-Pedagogium 2006, 6(4):140-141  

101 metod

Dita Maryšková

e-Pedagogium 2006, 6(4):142-143  

Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích (Sborník z mezinárodního semináře)

Lenka Melková

e-Pedagogium 2006, 6(4):144  

Tvůrčí psaní II aneb jeden žralok je lepší než dvě barakudy

Kateřina Nogolová

e-Pedagogium 2006, 6(4):145-150  

The Internet and Young Learners

Světlana Obenausová

e-Pedagogium 2006, 6(4):151-152  

Lies My Teacher Told Me

Světlana Obenausová

e-Pedagogium 2006, 6(4):153-154  

Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech

René Szotkowski

e-Pedagogium 2006, 6(4):155-156  

Obsah a forma disertační práce

René Szotkowski

e-Pedagogium 2006, 6(4):157-158  

Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy

Petr Špaček

e-Pedagogium 2006, 6(4):159-160  

Kulturní vzorce

Jaroslav Špelda

e-Pedagogium 2006, 6(4):161-162  

Ostatní

Vzdělávací programy a společenské vědy

Zdeněk Novotný

e-Pedagogium 2006, 6(4):165-167