e-Pedagogium 2006, 6(4):60-69
Motivační aktivita jako nástroj učitele k upoutání žákovy pozornosti
- Mgr. Radka Skalková, Ph.D., Katedra matematiky PdF UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, telefon: 585 635 709, e-mail: radka.skalkova@upol.cz
Ve svém příspěvku se zabývám problematikou motivace v matematice jako instrumentu učitele ke zvyšování žákova zájmu o probírané učivo. Článek se opírá o poznatky, ke kterým jsem dospěla při zpracovávání disertační práce. V úvodní části jsou nastíněny výchozí předpoklady, které mě vedly k zabývání se touto tematikou, a dále pak stručný popis postupu při zpracování práce. Praktická část příspěvku obsahuje konkrétní ukázky navržených motivačních aktivit. Závěr tvoří shrnutí dosažených výsledků a jejich přínos pro pedagogickou praxi.
Klíčová slova: Motivace, motivační aktivity, pedagogický konstruktivismus, tvořivé vyučování, dělitelnost, shodnost trojúhelníků, výrazy, lomené výrazy
Motivational activities as an attention-getting device
This paper focuses on motivation as the primary device teachers can use to stimulate the interest of students in the matter under discussion during classes of mathematics. The study builds on the conclusions the present author has reached in her dissertation. The introduction describes the reason why this issue is of interest and states what the basic premises are. It further outlines briefly the structure of the study. The practical part provides some concrete demonstrations of the proposed motivational activities. Next, results are summarized and their usefulness for the teaching practice is discussed.
Keywords: Motivation, motivational activities, constructivist view of education, creative teaching, divisibility, congruent triangles, algebraic expressions, fractional expressions
Zveřejněno: 1. srpen 2006 Zobrazit citaci
Reference
- FULIER, J., ŠEDIVÝ, O. Motivácia a tvorivosť vo vyučování matematiky. Nitra : Fakulta prírodných ved Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 2001. ISBN 80-8050-445.
- HEJNÝ, M. a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN, 1989. ISBN 80-08-00014-7.
- HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
- LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
- SKALKOVÁ, R. Motivace v matematice: motivace jako instrument učitele k upoutání žákovy pozornosti. 138 s. Olomouc: Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta. Katedra matematiky, 2005, 138 s. Vedoucí disertační práce doc. RNDr. Milan Kopecký, CSc.
- VOLFOVÁ, M. Didaktická hra ve vyučování matematiky: náměty pro zájmovou činnost v matematice. Hradec Králové: Gaudeamus a MAFY, 1992. ISBN 80-7041-492-8.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.