Rozvoj vybraných studijních kompetencí (osobnostní povahy) u studentů vysokých škol - zkušenosti z Francie
- dr. Louis Basco, Laboratoire Culture et Communication (Axe médiations éducatives et didactiques), Université d'Avignon, 74, rue Louis Pasteur, 84029 Avignon Cédex 1, Francie, e-mail: louis.basco@univ-avignon.fr
- Mgr. Martina Cichá, Ph.D., Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Česká republika, e-mail: martina.cicha@post.cz
Šance studentů uspět na vysoké škole jsou ovlivněny četnými faktory. Kulturní a socioekonomické rozdíly mezi jednotlivými studenty jsou značné. Je proto nutné vytvořit podmínky, které jim umožní osvojit si schopnosti nezbytné k úspěchu při studiu. V kontextu francouzské pedagogické reality zde nabízíme jednu z možností, jak pedagogicky podpořit rozvoj osobnosti studenta. Zkušenosti z Francie by mohly být přínosné i pro Českou republiku, která je nyní sice v jiné situaci, avšak směřuje k podobným změnám ve vysokoškolském vzdělávání, kterými v minulosti prošla Francie, tj. k rozšířenému přístupu k vysokoškolskému vzdělávání a k jeho opravdové demokratizaci, tedy i k nárůstu počtu vysokoškolských studentů.
Klíčová slova: Noví studenti, osobnost studenta, plán studenta, kompetence
Developing (personality-related) learning skills in higher-education students: Experience from France
The chances of students to succeed in higher education are influenced by numerous factors. There are significant cultural and socioeconomic differences among students. It is, therefore, necessary to create conditions that will enable them to acquire the skills necessary for their academic success. In context of French pedagogic reality, we present one of the possibilities of pedagogic guidance in formation of student development profile. Experiences from France could benefit also the Czech Republic, even though it currently faces a different situation. However, the Czech Republic also progresses towards similar changes in higher education as France, that is, broadening of access to higher education and its true democratization, which also entails the increase in numbers of college students.
Keywords: Student novices, student personality, student plan, competence
Zveřejněno: 1. srpen 2006 Zobrazit citaci
Reference
- BASCO, L., LEFEBRE, M. E., BLANCON, R. Peut-on aider les étudiants de premier cycle à élaborer de stratégies de formation efficace? Avignon : Etudes Vauclusiennes, Association des études vauclusiennes, 2003, s. 45-51.
- BASCO, L., LEFEBRE, M. E. Evaluation des enseignements des modules "Construction de Projet Personnel et des effets produits sur les étudiants, Peut-on aider les étudiants de premier cycle à élaborer des stratégies de formation efficaces? Introduction de la démarche qualité dans l'enseignement supérieur. Grenoble 2: Kalis, Université Pierre Mendes France, 2001, s. 68-81.
- CANER, F. Du projet personnel et professionnel des étudiants en Sciences et Technologies. Spiral - Revue de Recherche en Education № 26, 2000, s. 259-273.
Přejít k původnímu zdroji...
- COHEN, É. Představení systému francouzského vysokého školství. Cahier du CeFReS № 24. L'enseignement supérieur en France et en République tcheque: perspektives européennes - Vysoké školství v České republice a ve Francii: evropské perspektivy. Praha : CeFReS - Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách, 2001, s. 95-101.
- FORNER, Y., AUTRET, K. Indécision et adaptation de l'Université. Revue trimestrielle l'Orientation Scolaire et Professionnelle, 2000.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministère de l'éducation nationale. Note d'Information 00.25 Les facteurs de réussite dans les deux premières années d'enseignement supérieur (DEUD, DUT, BTS), 2000.
- GILLY, M. Maître-élève, rôle institutionnel et représentations. Paris: P. U. F., 1980.
Přejít k původnímu zdroji...
- PERRETI, A. Changer l'école. Paris : Revue des Amis de Sèvres, 1983, s. 26-29.
- PLAYI, A. M' Contribution à l'évaluation de l'efficacité des dispositifs de remédiation, Revue Mesure et évaluation en éducation Vol. 22, 1999, s. 45-67.
Přejít k původnímu zdroji...
- SORVAL, G. Le langage secret du blason, Albin Michel, 1981.
- VIAL, M. Faire participer l'étudiant à l'évaluation de son cursus? Quelle place pour l'enquête de satisfaction? Revue Mesure et évaluation en éducation Vol. 21, 1998, s. 43-66.
Přejít k původnímu zdroji...
- Integrace. [on-line]. Dostupné z: http://www.integrace.cz/integrace/fran_sekce/fran_info.asp [cit. 21. 7. 2006]
- Étudier en France. [on-line]. Dostupné z: http://www.edufrance.fr/fr/a-etudier/PDF/Choisir.pdf [cit. 24. 7. 2006]
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.