e-Pedagogium, 2006 (roč. 6), číslo 1
Články
Výchovná situácia ako základ situačného poňatia výchovného procesu
The educational process as a basis for a situational approach to the educational process
Štefan Chudý, Jakub Hladík
e-Pedagogium 2006, 6(1):9-25
Príspevok sa zaoberá výchovnou situáciou z pohľadu situačného poňatia výchovného procesu. Autori predostierajú teoretickú základňu pojatia, ako sú vymedzenie základných pojmov, ktoré dávajú do súvislostí z pohľadu teoretickej reflexie a metodológie vied o výchove. Výchovnú situáciu pojímajú ako základnú kategóriu situácií v procese výchovy a určujú jej základné parametre: činitele výchovnej situácie, druhy výchovných situácií. Druhá časť príspevku sa zaoberá výchovnou situáciou z pohľadu analýzy jej špecifických a klasifikačných znakov.
Hodnocení grafické informace učebnic přírodopisu
An evaluation of graphical information presented in biology textbooks
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2006, 6(1):26-32
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení grafické informace v 22 současných českých učebnicích přírodopisu. Metodický postup analýz byl zvolen dle Wahly. Získané výsledky ukazují, že nejvíce jsou zastoupeny obrazové zdroje (59,2 % - 95,58 %), schémata a ostatní kategorie zabírají minimální objem nebo se vůbec nevyskytují.
Komplexnosť starostlivosti a služieb poskytovaných v špeciálnopedagogickej poradni a v detskom integračnom centre
Complex services provided at counseling institutions for people with special needs
Petra Jurkovičová
e-Pedagogium 2006, 6(1):33-47
Náš príspevok prináša krátke zhrnutie prieskumu z roku 2005, v rámci ktorého sme sa pokúsili charakterizovať aktuálny stav a základné rozdiely v zabezpečovaní komplexnej starostlivosti o deti a mládež so zdravotným postihnutím a ich rodiny prostredníctvom služieb ponúkaných špeciálnopedagogickými poradňami a detskými integračnými centrami.
E-learning, pedagogika a knowledge management
E-learning, pedagogy and knowledge management
Kamil Kopecký
e-Pedagogium 2006, 6(1):48-56
Příspěvek se zabývá vztahem mezi e-learningem a procesem učení se, jehož realizace se v průběhu posledních let přizpůsobila novým podmínkám, zejména rozvoji Internetu. Zabývá se rovněž modelováním e-learningového vzdělávání prostřednictvím modelů pedagogical/andragogical driven development scheme a technology driven development scheme. Potenciál pro realizaci e-learningu poskytují také inteligentní procesy učení se (ILP) a personalizované systémy podpory učení. V rámci didaktiky a metodologie e-learningu článek popisuje přechod od instruktivního ke konstruktivnímu procesu poznání, zabývá se rovněž ACCEL modelem a dalšími pedagogickými aspekty, které...
Hodnocení morálky, životních cílů a postojů u vybraného okruhu dospívající mládeže v olomouckém a zlínském kraji - "Zpráva z realizace rozvojového projektu"
An evaluation of moral values, goals, and attitudes in a sample of adolescents from the Olomouc and Zlin region
Andrea Preissová-Krejčí a Libuše Čadová
e-Pedagogium 2006, 6(1):57-70
Adolescenti představují zrcadlo celé společnosti. V souladu s interpretací kvantitativního a s podporou dat z kvalitativního výzkumu hodnotově-postojové orientace adolescentů můžeme tvrdit, že současná generace dospívajících je dobrým potenciálem, zdravým prvkem naší společnosti. Netřeba prvotně napravovat hodnoty a postoje dospívajících, ale spíše průběh edukačního procesu, netřeba stimulovat mládež k jiné než hermeneuticko-dějinně podmíněné hodnotové orientaci, zkvalitnění průběhu a výsledků edukačního procesu závisí na zkvalitnění vztahu mezi učitelem a žákem, avšak kriticky bychom měli zhodnotit osobnost učitele, nikoli jen žáka.Nejdůležitějším...
Z výskumu rozvíjania orientácie a mobility u detí s poruchami binokulárneho videnia prostredníctvom pohybových hier
Movement games contribute to the development with impaired binocular vision
Jana Lopúchová
e-Pedagogium 2006, 6(1):71-79
Absencia metodík pre deti s poruchami binokulárneho videnia je zreteľná najmä v oblasti motorického, senzomotorického a kognitívneho rozvoja, rozvoja komunikačných schopností, sociálno-emocionálneho rozvoja, rozvoja sebaobsluhy, orientácie a mobility, sociálnych zručností a i.Poruchy binokulárneho videnia spôsobujú deťom množstvo problémov v rôznych oblastiach života. Veľmi kritickou je práve oblasť orientácie a mobility. V článku sú uvedené výsledky výskumu, ktoré nám poskytujú ucelenejší pohľad práve na spomínanú problematiku.
Z výskumu správania sa zrakovo postihnutých detí v hrách
On the behaviour of vision-impaired children at play
Jana Lopúchová
e-Pedagogium 2006, 6(1):80-84
Hra je pre dieťa najprirodzenejšia činnosť a je dôležitým faktorom a prostriedkom intelektuálneho, rečového, citového, motorického a sociálneho vývinu dieťaťa. Má významné postavenie nielen u zdravých detí, ale aj u detí so zrakovým postihnutím. Hry sú pre zrakovo postihnuté deti dôležitým podporným prvkom pri zapájaní sa do bežného života a majú nezastupiteľné miesto pri integrácii zrakovo postihnutých detí.
Postavení osob s postižením v právním řádu starého Říma (příspěvek k dějinám speciální pedagogiky)
The status of disabled people in the legal system of the Roman Empire
Jan Michalík
e-Pedagogium 2006, 6(1):85-94
Stať přináší nové informace o právní (a faktickém - skutečném) postavení lidí se zdravotním postižením v údobí staré Římské říše. Poprvé v České republice jsou ve speciálně pedagogické a pedagogické produkci uváděny (napsány) údaje o právních aspektech (institutech) upravujících způsobilost k právním úkonům v daném období. Článek si všímá i postavení (působnosti) opatrovníka těchto osob. Jako celek přináší nové údaje svědčící o skutečném postavení lidí se zdravotním postižením ve Starém Římě.
Komunikační preference některých dětských a dospívajících uživatelů kochleárních implantátů
Communication preferences of children and teenagers with cochlear implants
Miloň Potměšil
e-Pedagogium 2006, 6(1):95-103
Autor v článku předkládá výsledky a závěry šetření, které proběhlo u 45 dětských a dospívajících uživatelů kochleárních implantátů a bylo zaměřeno na komunikační preference ve světle hodnocení rodičů, pedagogů a samotných uživatelů.
Kvalitatívna analýza hrovej interakcie matky a dieťaťa s elektívnym mutizmom
A qualitative analysis of the playing interaction between a mother and a child suffering from elective mutism
Erika Tichá
e-Pedagogium 2006, 6(1):104-123
Autorka sa v úvode zaoberá vymedzením elektívneho mutizmu v kontexte procesu poradenstva. Následne približuje diagnostické možnosti v podmienkach spoločnej hry rodiča a dieťaťa a súčasne upozorňuje na terapeutické využitie takto usporiadanej hrovej situácie.Jadro príspevku tvorí výskum, ktorého cieľom bolo identifikovať v priebehu terapeutických hrových aktivít matky a dieťaťa s elektívnym mutizmom špecifiká ich vzájomnej interakcie a komunikácie, ako aj správanie a prežívanie dieťaťa.Autorka vo výsledkoch výskumu získaných a analyzovaných metódou ukotvenej teórie vymedzila základné oblasti problémov a ťažkostí dieťaťa, obsah interakcie matky...
Srovnání pedagogických dokumentů školy pro žáky se sluchovým postižením a běžné školy v matematice
A comparison of educational documents for schools with hearing-impaired children and for ordinary schools
Jitka Vítová
e-Pedagogium 2006, 6(1):124-131
Článek porovnává současné pedagogické dokumenty, které určují náplň výuky matematiky žáků se sluchový postižením a žáků běžné základní školy. Poukazuje na přednosti, nedostatky i jisté rozpory v jednotlivých dokumentech.
Recenze
Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit
Jakub Hladík
e-Pedagogium 2006, 6(1):135-136
Rettov syndróm - špeciálnopedagogický problém našich zariadení
Drahoslava Hlinová
e-Pedagogium 2006, 6(1):137-138
Kvalitní bedekr kvalitativního výzkumníka
Kateřina Homolová
e-Pedagogium 2006, 6(1):139-141
Série textů k otevřenému a distančnímu vzdělávání
Josef Lounek
e-Pedagogium 2006, 6(1):142-146
Vzdělávání poskytovatelů služeb minoritním skupinám obyvatelstva s ohledem na jejich uplatnění na trhu práce
Jan Michalík
e-Pedagogium 2006, 6(1):147-148
Logopedie
Jan Michalík
e-Pedagogium 2006, 6(1):149-150
Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém
Šárka Obracajová
e-Pedagogium 2006, 6(1):151-153
Několik (nejen logopedických) poznámek k novému slabikáři
Alžběta Peutelschmiedová
e-Pedagogium 2006, 6(1):154-158
Praktická metodika k řešení šikany
Martin Dominik Polínek
e-Pedagogium 2006, 6(1):159-161
Autor se zabývá recenzí knihy Stanislava Bendla "Prevence a řešení šikany ve škole". Stručně charakterizuje strukturu a obsah knihy. K některým otázkám připojuje vlastní komentář, příp. polemizuje s autorem.
Microsoft Windows XP a Microsoft Office XP
René Szotkowski
e-Pedagogium 2006, 6(1):162-164
Návaznost pracovního uplatnění na možnosti vzdělávání zrakově postižených v ČR
Daniela Škutová
e-Pedagogium 2006, 6(1):165-166
Frekvenční slovník češtiny
Kamila Vodrážková
e-Pedagogium 2006, 6(1):167-168
Seniori
Kateřina Životská
e-Pedagogium 2006, 6(1):169-174
Ostatní
Hození do reality (Zážitky z praxe)
Petr Holánek
e-Pedagogium 2006, 6(1):177-179
Multimédia: práce ve třídě
Taťána Šteiglová
e-Pedagogium 2006, 6(1):180-181