e-Pedagogium, 2006 (roč. 6), číslo 1

Články

Výchovná situácia ako základ situačného poňatia výchovného procesu

The educational process as a basis for a situational approach to the educational process

Štefan Chudý, Jakub Hladík

e-Pedagogium 2006, 6(1):9-25  

Príspevok sa zaoberá výchovnou situáciou z pohľadu situačného poňatia výchovného procesu. Autori predostierajú teoretickú základňu pojatia, ako sú vymedzenie základných pojmov, ktoré dávajú do súvislostí z pohľadu teoretickej reflexie a metodológie vied o výchove. Výchovnú situáciu pojímajú ako základnú kategóriu situácií v procese výchovy a určujú jej základné parametre: činitele výchovnej situácie, druhy výchovných situácií. Druhá časť príspevku sa zaoberá výchovnou situáciou z pohľadu analýzy jej špecifických a klasifikačných znakov.

Hodnocení grafické informace učebnic přírodopisu

An evaluation of graphical information presented in biology textbooks

Libuše Hrabí

e-Pedagogium 2006, 6(1):26-32  

V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení grafické informace v 22 současných českých učebnicích přírodopisu. Metodický postup analýz byl zvolen dle Wahly. Získané výsledky ukazují, že nejvíce jsou zastoupeny obrazové zdroje (59,2 % - 95,58 %), schémata a ostatní kategorie zabírají minimální objem nebo se vůbec nevyskytují.

Komplexnosť starostlivosti a služieb poskytovaných v špeciálnopedagogickej poradni a v detskom integračnom centre

Complex services provided at counseling institutions for people with special needs

Petra Jurkovičová

e-Pedagogium 2006, 6(1):33-47  

Náš príspevok prináša krátke zhrnutie prieskumu z roku 2005, v rámci ktorého sme sa pokúsili charakterizovať aktuálny stav a základné rozdiely v zabezpečovaní komplexnej starostlivosti o deti a mládež so zdravotným postihnutím a ich rodiny prostredníctvom služieb ponúkaných špeciálnopedagogickými poradňami a detskými integračnými centrami.

E-learning, pedagogika a knowledge management

E-learning, pedagogy and knowledge management

Kamil Kopecký

e-Pedagogium 2006, 6(1):48-56  

Příspěvek se zabývá vztahem mezi e-learningem a procesem učení se, jehož realizace se v průběhu posledních let přizpůsobila novým podmínkám, zejména rozvoji Internetu. Zabývá se rovněž modelováním e-learningového vzdělávání prostřednictvím modelů pedagogical/andragogical driven development scheme a technology driven development scheme. Potenciál pro realizaci e-learningu poskytují také inteligentní procesy učení se (ILP) a personalizované systémy podpory učení. V rámci didaktiky a metodologie e-learningu článek popisuje přechod od instruktivního ke konstruktivnímu procesu poznání, zabývá se rovněž ACCEL modelem a dalšími pedagogickými aspekty, které...

Hodnocení morálky, životních cílů a postojů u vybraného okruhu dospívající mládeže v olomouckém a zlínském kraji - "Zpráva z realizace rozvojového projektu"

An evaluation of moral values, goals, and attitudes in a sample of adolescents from the Olomouc and Zlin region

Andrea Preissová-Krejčí a Libuše Čadová

e-Pedagogium 2006, 6(1):57-70  

Adolescenti představují zrcadlo celé společnosti. V souladu s interpretací kvantitativního a s podporou dat z kvalitativního výzkumu hodnotově-postojové orientace adolescentů můžeme tvrdit, že současná generace dospívajících je dobrým potenciálem, zdravým prvkem naší společnosti. Netřeba prvotně napravovat hodnoty a postoje dospívajících, ale spíše průběh edukačního procesu, netřeba stimulovat mládež k jiné než hermeneuticko-dějinně podmíněné hodnotové orientaci, zkvalitnění průběhu a výsledků edukačního procesu závisí na zkvalitnění vztahu mezi učitelem a žákem, avšak kriticky bychom měli zhodnotit osobnost učitele, nikoli jen žáka.Nejdůležitějším...

Z výskumu rozvíjania orientácie a mobility u detí s poruchami binokulárneho videnia prostredníctvom pohybových hier

Movement games contribute to the development with impaired binocular vision

Jana Lopúchová

e-Pedagogium 2006, 6(1):71-79  

Absencia metodík pre deti s poruchami binokulárneho videnia je zreteľná najmä v oblasti motorického, senzomotorického a kognitívneho rozvoja, rozvoja komunikačných schopností, sociálno-emocionálneho rozvoja, rozvoja sebaobsluhy, orientácie a mobility, sociálnych zručností a i.Poruchy binokulárneho videnia spôsobujú deťom množstvo problémov v rôznych oblastiach života. Veľmi kritickou je práve oblasť orientácie a mobility. V článku sú uvedené výsledky výskumu, ktoré nám poskytujú ucelenejší pohľad práve na spomínanú problematiku.

Z výskumu správania sa zrakovo postihnutých detí v hrách

On the behaviour of vision-impaired children at play

Jana Lopúchová

e-Pedagogium 2006, 6(1):80-84  

Hra je pre dieťa najprirodzenejšia činnosť a je dôležitým faktorom a prostriedkom intelektuálneho, rečového, citového, motorického a sociálneho vývinu dieťaťa. Má významné postavenie nielen u zdravých detí, ale aj u detí so zrakovým postihnutím. Hry sú pre zrakovo postihnuté deti dôležitým podporným prvkom pri zapájaní sa do bežného života a majú nezastupiteľné miesto pri integrácii zrakovo postihnutých detí.

Postavení osob s postižením v právním řádu starého Říma (příspěvek k dějinám speciální pedagogiky)

The status of disabled people in the legal system of the Roman Empire

Jan Michalík

e-Pedagogium 2006, 6(1):85-94  

Stať přináší nové informace o právní (a faktickém - skutečném) postavení lidí se zdravotním postižením v údobí staré Římské říše. Poprvé v České republice jsou ve speciálně pedagogické a pedagogické produkci uváděny (napsány) údaje o právních aspektech (institutech) upravujících způsobilost k právním úkonům v daném období. Článek si všímá i postavení (působnosti) opatrovníka těchto osob. Jako celek přináší nové údaje svědčící o skutečném postavení lidí se zdravotním postižením ve Starém Římě.

Komunikační preference některých dětských a dospívajících uživatelů kochleárních implantátů

Communication preferences of children and teenagers with cochlear implants

Miloň Potměšil

e-Pedagogium 2006, 6(1):95-103  

Autor v článku předkládá výsledky a závěry šetření, které proběhlo u 45 dětských a dospívajících uživatelů kochleárních implantátů a bylo zaměřeno na komunikační preference ve světle hodnocení rodičů, pedagogů a samotných uživatelů.

Kvalitatívna analýza hrovej interakcie matky a dieťaťa s elektívnym mutizmom

A qualitative analysis of the playing interaction between a mother and a child suffering from elective mutism

Erika Tichá

e-Pedagogium 2006, 6(1):104-123  

Autorka sa v úvode zaoberá vymedzením elektívneho mutizmu v kontexte procesu poradenstva. Následne približuje diagnostické možnosti v podmienkach spoločnej hry rodiča a dieťaťa a súčasne upozorňuje na terapeutické využitie takto usporiadanej hrovej situácie.Jadro príspevku tvorí výskum, ktorého cieľom bolo identifikovať v priebehu terapeutických hrových aktivít matky a dieťaťa s elektívnym mutizmom špecifiká ich vzájomnej interakcie a komunikácie, ako aj správanie a prežívanie dieťaťa.Autorka vo výsledkoch výskumu získaných a analyzovaných metódou ukotvenej teórie vymedzila základné oblasti problémov a ťažkostí dieťaťa, obsah interakcie matky...

Srovnání pedagogických dokumentů školy pro žáky se sluchovým postižením a běžné školy v matematice

A comparison of educational documents for schools with hearing-impaired children and for ordinary schools

Jitka Vítová

e-Pedagogium 2006, 6(1):124-131  

Článek porovnává současné pedagogické dokumenty, které určují náplň výuky matematiky žáků se sluchový postižením a žáků běžné základní školy. Poukazuje na přednosti, nedostatky i jisté rozpory v jednotlivých dokumentech.

Recenze

Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit

Jakub Hladík

e-Pedagogium 2006, 6(1):135-136  

Rettov syndróm - špeciálnopedagogický problém našich zariadení

Drahoslava Hlinová

e-Pedagogium 2006, 6(1):137-138  

Kvalitní bedekr kvalitativního výzkumníka

Kateřina Homolová

e-Pedagogium 2006, 6(1):139-141  

Série textů k otevřenému a distančnímu vzdělávání

Josef Lounek

e-Pedagogium 2006, 6(1):142-146  

Vzdělávání poskytovatelů služeb minoritním skupinám obyvatelstva s ohledem na jejich uplatnění na trhu práce

Jan Michalík

e-Pedagogium 2006, 6(1):147-148  

Logopedie

Jan Michalík

e-Pedagogium 2006, 6(1):149-150  

Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém

Šárka Obracajová

e-Pedagogium 2006, 6(1):151-153  

Několik (nejen logopedických) poznámek k novému slabikáři

Alžběta Peutelschmiedová

e-Pedagogium 2006, 6(1):154-158  

Praktická metodika k řešení šikany

Martin Dominik Polínek

e-Pedagogium 2006, 6(1):159-161  

Autor se zabývá recenzí knihy Stanislava Bendla "Prevence a řešení šikany ve škole". Stručně charakterizuje strukturu a obsah knihy. K některým otázkám připojuje vlastní komentář, příp. polemizuje s autorem.

Microsoft Windows XP a Microsoft Office XP

René Szotkowski

e-Pedagogium 2006, 6(1):162-164  

Návaznost pracovního uplatnění na možnosti vzdělávání zrakově postižených v ČR

Daniela Škutová

e-Pedagogium 2006, 6(1):165-166  

Frekvenční slovník češtiny

Kamila Vodrážková

e-Pedagogium 2006, 6(1):167-168  

Seniori

Kateřina Životská

e-Pedagogium 2006, 6(1):169-174  

Ostatní

Hození do reality (Zážitky z praxe)

Petr Holánek

e-Pedagogium 2006, 6(1):177-179  

Multimédia: práce ve třídě

Taťána Šteiglová

e-Pedagogium 2006, 6(1):180-181