e-Pedagogium 2006, 6(1):57-70
Hodnocení morálky, životních cílů a postojů u vybraného okruhu dospívající mládeže v olomouckém a zlínském kraji - "Zpráva z realizace rozvojového projektu"
- Mgr. Andrea Preissová-Krejčí, KAZ PdF UP Olomouc, Štípa 216, 76312, Zlín, andrea.krejci@email.cz
Adolescenti představují zrcadlo celé společnosti. V souladu s interpretací kvantitativního a s podporou dat z kvalitativního výzkumu hodnotově-postojové orientace adolescentů můžeme tvrdit, že současná generace dospívajících je dobrým potenciálem, zdravým prvkem naší společnosti. Netřeba prvotně napravovat hodnoty a postoje dospívajících, ale spíše průběh edukačního procesu, netřeba stimulovat mládež k jiné než hermeneuticko-dějinně podmíněné hodnotové orientaci, zkvalitnění průběhu a výsledků edukačního procesu závisí na zkvalitnění vztahu mezi učitelem a žákem, avšak kriticky bychom měli zhodnotit osobnost učitele, nikoli jen žáka.
Nejdůležitějším cílem mladých je založení fungující rodiny. Hmotné statky sice hrají podstatnou roli, ale jejich obstarávání má smysl vzhledem k zajištění všech potřeb budované základní jednotky společnosti - rodiny. V hodnotové orientaci hraje určitou roli vzdělání respondentů; volba školy velmi úzce souvisí s intelektuálním rodinným zázemím. Jedinci pocházející ze sociokulturně méně rozvinutého prostředí mají tendenci k většímu vyznávání egoistických hodnot, jakož i k zakázanému jednání (požívání drog a kouření). Česká mládež neodvozuje své hodnotové představy z náboženských idejí. Heteronomní principy morálky (Desatero, evangelijní postuláty mravnosti či postuláty transcendentální etiky) mají na chování mládeže nadále minimální vliv.
Klíčová slova: Adolescent, antropologie, člověk, edukační proces, hodnoty a postoje, chování, mravnost, společnost, učitel, víra, vztah, žák
An evaluation of moral values, goals, and attitudes in a sample of adolescents from the Olomouc and Zlin region
Adolescents represent a mirror of all the society. With the support of data acquired by quantitative and qualitative research we can say that the contemporary teenage generation has a good potential and is a healthy element of our society. It is not necessary to correct the values and attitudes of the young, it is rather necessary to amend the very course of the educational process. There is no need to motivate the young to and orientation other than the hermeneutically and historically conditioned one. The improvement of the course and results of the educational process depends on the improvement of the relationship between a teacher and a student.
The most important aim of the young is to set up a fully functional family. The material background is also important but only as a matter providing the fami9ly, the basic unit of the society. The education of the respondents plays a specific role and choosing the school is closely related to the intellectual family background. Young Czech people don't derive their values from religion. The heteronymous morality principles (Ten Commandments, evangelical postulates of morality or postulates of transcendental ethics) still have a minimal influence on the behavior of adolescents.
Keywords: Adolescents, anthropology, educational process, values and attitudes, behavior, morality, society, faith, research, relationship, student
Zveřejněno: 1. únor 2006 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. 2. vyd. Praha : SPN, 1991.
- AUGÉ, M. Antropologie současných světů. Brno 1999.
- BŘEZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha 1996.
- BLECHA, I. Filosofie (základní problémy). 1. vyd. Olomouc : FIN, 1994.
- BLECHA, I. Filosofie. 3. opravené a rozšířené vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1998.
- BUBER, M. Já a Ty. 1. vyd. Praha : MF, 1969.
- BUBER, M. Chasidská vyprávění. 1. vyd. Praha : Kalich 1990.
- CORET, E. Co je člověk. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994.
- ELIADE, M. Posvátné a profánní. Praha 1994.
- FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha 2003. ISBN 80-71-78-626-8.
- GEHLEN, A. (NETOPILÍK, J.) Duch ve světě techniky. Praha, 1972.
- HENDEL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha 1997.
- HORYNA, B. Počátky filosofické antropologie. Brno 1999.
- HABÁŇ, M. Filosofická antropologie. Řím 1981.
- CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita. Portál, Praha 2003. ISBN 80-7178-7396.
- JONAS, H. Princip odpovědnosti. Praha 1997.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOMENDA, S. Vypočitatelná náhoda. Olomouc 2000.
- KOPECKÝ, M. Úvod do počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky. Olomouc 2001.
- KUSCHEL, K. J. Teologie 20. století (antologie). 1. vyd. Olomouc : Vyšehrad, 1995.
- MATOUŠEK, O., KROFOTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Portál, Praha 2003. ISBN 80-7178-771-x.
- PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000.
- PECKA, D. Člověk I. Řím 1970.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál, Praha 2002. ISBN 80-7178-631-4.
- ŘÍČAN, P. Psychologie náboženství. Portál, Praha 2002. ISBN 80-7178-5474.
- LETZ, J. Filozofická antropológia. 1994.
- SEILEROVÁ, B. Človek vo filozofickej antropológii. Bratislava 1995.
- SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002.
- SOKOL, J. Antropologie a etika. Triton, Praha 2003. ISBN 80-7254-3725.
- STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno 1999.
- STÖRING, H. J. Malé dějiny filozofie. 3. vyd. Praha : Zvon, 1993.
- SCHELER, M. Místo člověka v kosmu. 1968; Řád lásky. 1971; O studu. 1993.
- WEISS, P. ZVĚŘINA, J. Sexuální chování v České republice - situace a trendy. Portál, Praha 2001. ISBN 80-7178-558-x.
- WOLF, J. Člověk a jeho svět. Praha 1992.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.