e-Pedagogium 2006, 6(1):80-84

Z výskumu správania sa zrakovo postihnutých detí v hrách

Jana Lopúchová
Mgr. Jana Lopúchová. PhD., Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Katedra špeciálnej pedagogiky, Račianska 59, 813 34 Bratislava

Hra je pre dieťa najprirodzenejšia činnosť a je dôležitým faktorom a prostriedkom intelektuálneho, rečového, citového, motorického a sociálneho vývinu dieťaťa. Má významné postavenie nielen u zdravých detí, ale aj u detí so zrakovým postihnutím. Hry sú pre zrakovo postihnuté deti dôležitým podporným prvkom pri zapájaní sa do bežného života a majú nezastupiteľné miesto pri integrácii zrakovo postihnutých detí.

Klíčová slova: Hra, vývin, zrakovo postihnuté dieťa, hrové správanie

On the behaviour of vision-impaired children at play

Playing is a very important factor for intellectual development, communication, emotional, motor and social development. It has an important role for healthy children, but also for vision-impaired children. The plays are a significant supporting element of integration.

Keywords: Play, development, vision-impaired children, behaviour management

Zveřejněno: 1. únor 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lopúchová, J. (2006). Z výskumu správania sa zrakovo postihnutých detí v hrách. e-Pedagogium6(1), 80-84
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adelson, E., and Fraiberg, S. Gross motor development in infants blind from birth. Child Development 1974; 45: 114-126. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Aitken, S., and Bower, T. G. Developmental aspects of sensory substitution. International Journal of Neuroscience 1983; 19[1-4]: 13-19. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Singer, J. E., Steinscheider, A., and Stevenson, H. W. Eds. Psychology: From Research to Practice. Plenum Press, New York 1978; 227-239.
  4. Barraga, N. C. Summary of Research in Visual Impairment. Presentation at the International Institute for Visually Impaired, Sun Valley, Idaho 1980.
  5. Barraga, N. G. Increased Visual Behaviour in Low Vision Children. American Foundation for the Blind, New York, 1964.
  6. Eľkonin, D. B.: Psychológia hry. SPN Bratislava, 1983.
  7. Fewellová, R. R. - Kaminski, R.: Raná péče u dětí se zdravotním postižením. Materiál Hilton-Perkins, Boston. Preložené pre vnútornú potrebu ÚNSS Bratislava, 1995.
  8. Journal of Visual impaired & Blindness. 3/1998, str. 176-188. Play, Social Interaction and Motor Development: Practical Activities for Preschoolers With Visual Impairments.
  9. Kerrová, S.: Dítě se speciálními potřebami. Portál Praha, 1997.
  10. Lopúchová, J.: Hudobno-pohybové hry zrakovo postihnutých detí, Efeta, č. 3/1998.
  11. Ludíková, L.: Význam her pro vývoj nevidomého dítěte. Speciální pedagogika č. 5/1988.
  12. Niellsen, L.: Učení zrakově postižených dětí v raném věku. ISV Praha, 1998.
  13. Vágnerová, M.: Oftalmopsychologie dětského věku.
  14. Vachule, R. - Vachulová, J.: Hry pro těžce zrakově postižené děti. ÚVSI v ČSR, Praha, 1987.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.