e-Pedagogium 2006, 6(1):9-25

Výchovná situácia ako základ situačného poňatia výchovného procesu

Štefan Chudý, Jakub Hladík
Štefan Chudý, Mgr., Ph.D., Ústav pedagogických věd, Univerzitní institut, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, ČR, tel. 00420 576 037 367, fax 00420 576 037 357, e-mail: chudy@uni.utb.cz
Jakub Hladík, Mgr., Ústav pedagogických věd, Univerzitní institut, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Mostní 5139, 760 01 Zlín, ČR, tel. 00420 576 037 367, fax 00420 576 037 357, e-mail: hladik@uni.utb.cz

Príspevok sa zaoberá výchovnou situáciou z pohľadu situačného poňatia výchovného procesu. Autori predostierajú teoretickú základňu pojatia, ako sú vymedzenie základných pojmov, ktoré dávajú do súvislostí z pohľadu teoretickej reflexie a metodológie vied o výchove. Výchovnú situáciu pojímajú ako základnú kategóriu situácií v procese výchovy a určujú jej základné parametre: činitele výchovnej situácie, druhy výchovných situácií. Druhá časť príspevku sa zaoberá výchovnou situáciou z pohľadu analýzy jej špecifických a klasifikačných znakov.

Klíčová slova: Výchovná situácia, situačné poňatie, činitele výchovnej situácie, klasifikačné znaky výchovných situácií, špecifické znaky výchovnej situácie

The educational process as a basis for a situational approach to the educational process

This paper deals with the educational situation for the perspective which stresses the situational aspect of education. The theoretical background is described which involves the definitions of some basic concepts related to education. The educational situation is taken to be the basic category of situation in the educational process. Basic parameters of the educational situations are defined: factors involved in the process, and its types. The second section analyses the specific classificatory features of the educational situation.

Keywords: Educational situation, situational conception, factors of educational situation, classificatory features of educational situation and its types

Zveřejněno: 1. únor 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chudý, Š., & Hladík, J. (2006). Výchovná situácia ako základ situačného poňatia výchovného procesu. e-Pedagogium6(1), 9-25
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADCOK, C. J., Fundamentals of Psychology, repr. Hardmondsworth, 1964.
  2. PATRY, J. (Eds.). Effective and responsible teaching: The new synthesis. San Francisco: Jossey-Bass, 1992, s. 227-248.
  3. ČÁP, P., DYTRYCH, Z. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha : SPN, 1980.
  4. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
  5. GROSSMAN, P. L. The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York : Teacher College Press, 1990.
  6. HLAVSA, J., LANGOVÁ, M., VŠETEČKA, J. Člověk v životních situacích. Praha : Academia, 1987.
  7. HOPE, G. The process of solving problems: young children exploring science, mathematics and technology. In: Linking science, Mathematics and Technology educational and their Social relevance. Malta : Comonwealth Association for Science, Technology and Mathematics Education, 2002.
  8. CHUDÝ, Š. Konflikt a možnosti jeho riešenia. In: Rizikové chování dospívajících a jeho prevence. Praha : FreeTeens PRESS, 2003, str. 224-231.
  9. CHUDÝ, Š. Alternatívne prístupy k riešeniu konfliktov. In: Komenský, roč. 12, 2004, č. 4, str. 31-344. ISSN 0323-0449.
  10. CHUDÝ, Š. Modelovanie výchovných situácií ako prostriedok rozvoja pedagogických zručností. In: ŠVEC, V. Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno : Paido, 2005, s. 53-64.
  11. JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke skvalitňování pedagogické praxe. In: MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004, s. 51-69.
  12. LANGOVÁ, M., KVAPIL, J. Přístupy k náročným výchovným situacím. In: Československá psychologie V. 1989, s. 439-451.
  13. LANGOVÁ, M. at al. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992.
  14. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PdF MU, 2003.
  15. MAREŠ, J. Metakognice. Autoregulace změn. In: Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998, s. 167-197.
  16. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, Vl. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
  17. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
  18. POLANYI, M. The tacit dimension. New York : Doubleday, 1967.
  19. PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002.
  20. RAŠTICOVÁ, L. Ve tříde nelze nekomunikovat aneb videotrénink interakcí v pedagogické praxi. In: Komenský, 2004, č. 4, s. 26-30.
  21. ROTTEROVÁ, B. Kázeň a problematika jejího utváření. Praha : UK, 1972.
  22. ŘEHULKA, E. Psychologické otázky pedagogických situací. Učitel - vyučování - situace. Brno : Paido, 1995, s. 53-58.
  23. ŘEZÁČ, J. K problému rozvíjení sebereflektivní kompetence v rámci interakčních cvičení. In: Pedagogická orientace, 1997, č. 4, s. 12-18.
  24. ŘEZÁČ, J., HORKÁ, H. Rozvíjení pedagogicko-psychologických dovedností v rámci profesních praktik. In: ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2000, s. 51-81.
  25. SLAVÍK, J. Pojem situace ve školní reflexi. In: Učitel - vyučování - situace. Brno : Paido, 1995, s. 46-52.
  26. ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.