e-Pedagogium, 2004 (roč. 4), číslo 4
Články
Jak dál v péči o nadané
THE CARE OF GIFTED AND TALENTED CHILDREN
Alžběta Peutelschmiedová
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Článek krátce zaznamenává současný stav péče o nadané a talentované děti v České republice. Soustředí se na možnosti a požadavky v této oblasti v nejbližší budoucnosti, a to zejména ve vztahu k pedagogickým pracovníkům.
Atmosféra na školách M. Montessoriové jako ukazatel pozitivního školního klimatu
FEEL OF THE M. MONTESSORI'S SCHOOLS AS AN INDICATOR OF POSITIVE SCHOOL CLIMATE
Helena Grecmanová
e-Pedagogium 2004, 4(4):5-10
Po vysvětlení teoretických východisek je stručně charakterizována výzkumná sonda. Navazuje deskripce prostředí škol M. Montessoriové v Bologni, Miláně a v Luzernu. Pozornost je zaměřena na oblasti materiální, společenskou, sociální a kulturní. Z hodnocení prostředí sledovaných škol vyplývá hypotéza. Následují návrhy, jak postupovat v případě ověřování její platnosti.
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ
INNOVATION OF THE EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SIXTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2004, 4(4):11-17
V článku jsou obsaženy poznatky o hodnocení náročnosti textu šesti současných českých učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny postupem dle PLUSKALA. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic jednotlivých nakladatelství není vyrovnaná a pohybuje se v rozmezí od 38,66 bodu (nakladatelství SCIENTIA) do 53,89 bodu (nakladatelství PRODOS). Při hodnocení je zahrnut také koeficient hustoty numerických údajů, který je nízký, a také zatížení textu opakovanými pojmy, jehož vyšší hodnoty snižují náročnost učebnice.
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro sedmý ročník ZŠ
INNOVATION OF THE EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SEVENTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION
Libuše Hrabí
e-Pedagogium 2004, 4(4):18-24
Článek obsahuje poznatky o hodnocení obtížnosti textu šesti současných českých učebnic přírodopisu pro sedmý ročník základních škol. Metodický postup analýz byl zvolen dle PLUSKALA. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 39,99 bodu (nakladatelství JINAN) do 59,15 bodu (nakladatelství NOVÁ ŠKOLA). U všech analyzovaných knih je velmi nízký koeficient hustoty numerických údajů.
Logopedická diagnostika osob po chirurgickém výkonu v orofaciální oblasti
DIAGNOSTICS OF SPEECH DISORDERS IS A PART OF THE WHOLE SPEECH THERAPY CARE
Ludmila Chlupová
e-Pedagogium 2004, 4(4):25-33
Chirurgický výkon v orofaciální oblasti zpravidla vede k narušení komunikačních schopností, což vyvolává potřebu následné logopedické péče.Logopedická diagnostika je neoddělitelnou součástí logopedické péče, jejímž úkolem je co nejpřesněji stanovit typ narušené komunikační schopnosti.Kvalitní diagnostika je předpokladem pro stanovení adekvátního, intervenčního přístupu, který by vedl k úspěšné nápravě výslovnosti. Tento příspěvek mapuje možnosti logopedické diagnostiky u osob po chirurgickém výkonu v orofaciální oblasti. V současné době není v České republice logopedická péče o osoby po chirurgickém výkonu v orofaciální oblasti zajištěna, a...
Feministický pohľad na socializáciu pohlaví v škole
A FEMINIST VIEW ON SEX SOCIALIZATION AT SCHOOL
Ondrej Kaščák
e-Pedagogium 2004, 4(4):34-42
Príspevok sa zaoberá feministickým pohľadom na školskú socializáciu pohlaví. Zaoberá sa predovšetkým reprodukciou rodových stereotypov a nerovností na základe feministických výskumov interakcií v triede, profesijných špecifík a výchovno-vzdelávacích obsahov.
Fakultní učitel - mentor
FACULTY TEACHER - MENTOR
Martin Nešpor, Vilém Lukáš
e-Pedagogium 2004, 4(4):42-49
Stať se nejprve zabývá postavením a vymezením role mentora v systému přípravy studentů učitelství. Ve druhé části v obecné rovině uvádí zásadní a nezbytné vlastnosti mentora, vymezuje úkoly před něj postavené a představuje styly práce se studenty. Cílem stati je nejen upozornit na nezbytnost a obtížnost funkce mentora, ale dát také mentorům podnět k sebereflexi.
Recenze
Ako rozvíjať tvorivosť žiakov v školskej praxi
Ján Bajtoš
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Dej mi ruku, ať mohu mluvit
Petra Bendová
e-Pedagogium 2004, 4(4)
GYMNASION: časopis pro zážitkovou pedagogiku
Martin Černek
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Zisky a straty v záťažových situáciách alebo príprava na život
Dana Dobrovská
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Betónové konštrukcie I
Jarmila Honzíková
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Betónové konštrukcie II
Jarmila Honzíková
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Sonáta pro dvě ruce a hlas aneb Ivana Měrky životaběh
Miroslava Jindrová
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Music therapy and physical handicap
Jiří Kantor
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Psychopedie. Teoretické základy a metodika
Jiří Kantor
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Interkulturní poradenství 2004
Irena Konečná
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením
Irena Konečná
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Sociální práce s uprchlíky
Irena Konečná
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Didakticky zpracovaný zdroj informací pro technické předměty
Jiří Kropáč
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Autocad - tvorba technické dokumentace
Jiří Nevima
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Pokusy z volné ruky
Zdeněk Rakušan
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Dramaterapeutické projektování
Michal Růžička
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Přehled speciální pedagogiky a školská integrace
Gabriela Smečková
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Rehabilitace po cévních mozkových příhodách
Gabriela Smečková
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Interkulturní psychologie: [Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]
Ludmila Staňková
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Atlas oftalmologie
Veronika Stoklasová
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení
Veronika Stoklasová
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Aplikovaná sociální psychologie III.
Milan Valenta
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Dramatoterapia v liečebnej pedagogike
Milan Valenta
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Prevence a řešení šikany ve škole
Miluše Hutyrová
e-Pedagogium 2004, 4(4)
Ostatní
Kdy je dokonalost na obtíž
Stanislav Komenda
e-Pedagogium 2004, 4(4)