e-Pedagogium 2004, 4(4):18-24
Inovace hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro sedmý ročník ZŠ
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
Článek obsahuje poznatky o hodnocení obtížnosti textu šesti současných českých učebnic přírodopisu pro sedmý ročník základních škol. Metodický postup analýz byl zvolen dle PLUSKALA. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic se pohybuje v rozmezí od 39,99 bodu (nakladatelství JINAN) do 59,15 bodu (nakladatelství NOVÁ ŠKOLA). U všech analyzovaných knih je velmi nízký koeficient hustoty numerických údajů.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, celková obtížnost, syntaktický faktor, sémantický faktor
INNOVATION OF THE EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SEVENTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six actual Czech biology textbooks for the seventh year of the primary education. The evaluation method was realized according to PLUSKAL. Obtained results show - textbooks of different publishing companies made from 39,99 points (JINAN publishing company) to 59,15 points (NOVÁ ŠKOLA publishing company). The density of numerical data is very low.
Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulty, total text difficulty, syntactic factor, semantic factor
Zveřejněno: 1. srpen 2004 Zobrazit citaci
Reference
- ČERNÍK,V., BIČÍK,V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
- DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z., Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152.
- GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1987, 36, č.3. 297-312.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1999. 87.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 143.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. Praha : Fortuna, 1999. 171.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.