e-Pedagogium 2004, 4(4):34-42

Feministický pohľad na socializáciu pohlaví v škole

Ondrej Kaščák
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

Príspevok sa zaoberá feministickým pohľadom na školskú socializáciu pohlaví. Zaoberá sa predovšetkým reprodukciou rodových stereotypov a nerovností na základe feministických výskumov interakcií v triede, profesijných špecifík a výchovno-vzdelávacích obsahov.

Klíčová slova: Feminizmus, rola konformná s pohlavím, koedukácia, interakcia v triede, učiteľský kolektív, výchovno-vzdelávacie obsahy

A FEMINIST VIEW ON SEX SOCIALIZATION AT SCHOOL

The article deals with a feminist view on school socialization of sexes. It deals particularly with the reproduction of gender stereotypes and irregularities on the basis of feministic researches of interactions in class, professional particularties, pedagogical and educational contents.

Keywords: Feminism, role in conformity with sex, coeducation, interaction in class, teaching staff, pedagogical and educational contents

Zveřejněno: 1. srpen 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kaščák, O. (2004). Feministický pohľad na socializáciu pohlaví v škole. e-Pedagogium4(4), 34-42
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARCHER, J. - LLOYD, B. 2000. Výchova chlapcov a dievčat. In Aspekt, č. 1, s. 48-57.
  2. BARZ, M. 1982. Gleiche Chancen in Lesebüchern der Grundschule? In BREHMER, I. (ed.). Sexismus in der Schule. Der heimliche Lehrplan der Frauendiskriminierung. Weinheim und Basel : Beltz, s. 103-114.
  3. BELOTTI, E. G. 2000. Hra, hračky a detská literatúra. In Aspekt, č. 1, s. 22-30.
  4. BORABO, M. L. 1991. Values education for secondary schools-third year. Quezon City : FNB Educational.
  5. BOSÁ, M. 2000. Ženy a muži podľa učebníc. Bratislava : Občianske združenie ESET.
  6. CVIKOVÁ, J. - JURÁŇOVÁ. (eds.). 2003. Ružový a modrý svet - rodové stereotypy a ich dôsledky. Bratislava : Občan na demokracia a Aspekt.
  7. FAULSTICH-WIELAND, H. - HORSTKEMPER, M. 1992. >>Ohne Jungs fehlt der Klasse der Pep!<< Koedukation aus der Sicht von Schülerinnen und Schülern. In Die Deutsche Schule, roč. 84, č. 3, s. 348-360.
  8. FLAAKE, K. 1990. Geschlechterdifferenz und Institution der Schule. Das unterschiedliche Verhältnis von Lehrerinnen und Lehrern zu ihrem Beruf. In Die Deutsche Schule, 1. Beiheft, s. 160-171.
  9. GIDDENS, A. 2001. Sociologie. Praha : Argo.
  10. HORSTKEMPER, M. 1989. Jungen und Mädchen in der Schule. Formale Gleichheit und unterschwellige Benachteiligung. In Hamburg macht Schule, č. 5, s. 5-8.
  11. HORSTKEMPER, M. 1987. Schule, Geschlecht und Selbstvertrauen. Eine Längsschnittuntersuchung über Mädchensozialisation in der Schule. Weinheim und Basel : Beltz.
  12. NYSSEN, E. - SCHÖN, B. 1992. Traditionen, Ergebnisse und Perspektiven feministischer Schulforschung. In Zeitschrift für Pädagogik, roč. 38, č. 6, s. 855-871.
  13. ORNER, M. 1998. School Marks: Education, Domination and Female Subjectivity. In POPKEWITZ, T. S.- BRENNAN. (eds.). Foucault's Challenge: Discourse, Knowledge, and Power in Education. New York and London : Teachers College Press, s. 278-294.
  14. POPP, U. 1996. Individualisierung, Schule und der heimliche Lehrplan der Geschlechtersozialisation. In HELSPER, W.- KRÜGER, H. H.- WENZEL, H. (eds.). Schule und Gesellschaft im Umbruch. Band 1: Theoretische und internationale Perspektiven. Weinheim : Deutscher Studien Verlag, s. 276-298.
  15. PRŮCHA, J. 1997. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  16. RUBBLE, D. - MARTIN, C. 1997. Gender Development. In DAMON, W. - EISENBERG, N. (eds.). Handbook of Child Psychology - Social, Emotional and Personality Development. New York : John Wiley & Sons Inc., s. 933-966.
  17. TERVOOREN, A. 2001. Körper, Inszenierung und Geschlecht: Judith Butlers Konzept der Performativität. In WULF, CH. - GÖHLICH, M. - ZIRFAS, J. (eds.). Grundlagen des Performativen: Eine Einführung in die Zusammenhänge von Sprache, Macht und Handeln. Weinheim und München : Juventa, s. 157-180.
  18. TRÖMEL-PLÖTZ, S. (ed.). 1984. Gewalt durch Sprache. Die Vergewaltigung von Frauen in Gesprächen. Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1984.
  19. WOOD, J. 1994. Gendered Lives- Communication, Gender and Culture. Belmont : Wadsworth.
  20. YELLAND, N. (ed.). 1998. Gender in Early Childhood. London and New York : Routledge.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.